Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας σε συνδυασμό με τις εκατοντάδες νέες κάμερες οδικής ασφάλειας θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα στο οδικό δίκτυο του Λεκανοπεδίου.
Ένα νέο κεφάλαιο θα ανοίξει εντός του 2025 στους δρόμους της Αττικής, μέσω σημαντικών παρεμβάσεων που έχουν ως κοινό γνώμονα την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Η πρώτη μεγάλη αλλαγή θα αφορά τη μείωση του ορίου ταχύτητας εντός του οικιστικού ιστού από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα, την οποία θα εισάγει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που θα ψηφιστεί εντός του Ιανουαρίου.
BUY NOW
Αυτό που πρέπει, βέβαια, να διευκρινιστεί είναι ότι το όριο ταχύτητας θα «πέσει» σε ορισμένα σημεία της Αθήνας (και των υπόλοιπων πόλεων της χώρας), σε συνεργασία με τις δημοτικές αρχές, σε σημεία όπου τελούνται συχνά τροχαία ατυχήματα και, φυσικά, όχι σε οδικούς άξονες όπως η Κηφισίας, η Μεσογείων, ο Κηφισός κ.ο.κ.
Επιπλέον, με τον νέο ΚΟΚ θα επιτρέπεται η διήθηση των δίκυκλων, δηλαδή η κίνησή τους ανάμεσα στα αυτοκίνητα όταν τα τελευταία είναι σταματημένα ή κινούνται με ιδιαίτερα χαμηλές ταχύτητες. Η διήθηση, λοιπόν, δεν θα πρέπει να συγχέεται με τους ελιγμούς (τα ζιγκ-ζαγκ) και την αλλαγή λωρίδων, μιας και η συγκεκριμένη επικίνδυνη πρακτική θα επισύρει πρόστιμο.
Βαρύτητα θα δοθεί στη χρήση κράνους, ενώ ο πέλεκυς θα πέφτει βαρύς - μεταξύ άλλων- σε όσους τελούν παραβάσεις που συνδέονται με σοβαρά τροχαία ατυχήματα, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και στους οδηγούς που έχουν αντικοινωνική συμπεριφορά, ακολουθώντας πρακτικές όπως η στάθμευση σε ράμπα αναπήρων και η κίνηση στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης.
Οι οδηγοί, μάλιστα, θα βρίσκονται υπό συνεχή επιτήρηση, δεδομένου ότι μέσα στο έτος θα πιάσουν δουλειά οι πρώτες εκ των συνολικά 1.388 νέων καμερών που θα τοποθετηθούν στην Αττική σε σημεία με μεγάλη συχνότητα τέλεσης τροχαίων ατυχημάτων.
Σε πρώτο στάδιο θα λειτουργήσουν οι 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής -έργο με ολοκληρωμένη τη διαγωνιστική διαδικασία. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι πρώτες τοποθετήσεις θα γίνουν το καλοκαίρι του 2025.
Οι εν λόγω κάμερες θα πάρουν θέση στα φανάρια και θα ενεργοποιούνται με το που ανάβει το κόκκινο. Εφόσον τελείται παράβαση, θα καταγράφουν αποκλειστικά το πίσω μέρος του οχήματος και δη την πινακίδα κυκλοφορίας του.
Στόχος για το καλοκαίρι του 2025 είναι να ολοκληρωθεί και το ενιαίο πληροφοριακό σύστημα, την υλοποίηση του οποίου θα θα αναλάβει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τη διενέργεια διαγωνισμού. Το σύστημα θα επιτρέψει τη βεβαίωση ηλεκτρονικών προστίμων, τα οποία θα αποστέλλονται με SMS στο κινητό του παραβάτη αλλά και στη θυρίδα του πολίτη.
Έπειτα θα αρχίσουμε να βλέπουμε και τις υπόλοιπες 1.000 κάμερες οι οποίες θα δημοπρατηθούν μέσω ανοικτού δημόσιου διαγωνισμού για παραχώρηση δέκα ετών, και την ευθύνη για τη συντήρηση και τη λειτουργία τους θα έχει ο ανάδοχος.
Αυτές θα καταγράφουν παραβάσεις που σχετίζονται με ερυθρό σηματοδότη, όρια ταχύτητας, χρήση κινητού τηλεφώνου, μη χρήση ζώνης και κράνους, όπως και παραβάσεις σε διαβάσεις πεζών, ενώ θα μπορούν να συνεισφέρουν στον εντοπισμό οχημάτων που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ ή είναι ανασφάλιστα.
Σε αντίθεση με τις 388 κάμερες της περιφέρειας, οι 1.000 θα φωτογραφίζουν το μπροστινό μέρος του οχήματος, άρα και τον οδηγό, και επομένως απαιτείται η έγκριση από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.