Ποιο εξάρτημα του αυτοκινήτου μας ανακαλύφθηκε πριν από 120 χρόνια και συνεχίζουμε να το χρησιμοποιούμε;
Φέτος γιορτάζουμε την 120η επέτειο μιας πολύ σημαντικής εφεύρεσης, χωρίς την οποία οι οδηγοί μπορεί και να μην έκαναν ούτε ένα μέτρο με το αυτοκίνητό τους.
Η αυτοκίνηση έχει σημειώσει τεράστια πρόοδο στην ιστορία της, σε όλους τους τομείς που την αφορούν. Με το πέρασμα των χρόνων, τα αυτοκίνητα έγιναν πιο άνετα, πιο ευρύχωρα, πιο γρήγορα, πιο οικονομικά και φυσικά πιο ασφαλή, ενώ δεν θα υπερβάλουμε εάν πούμε ότι οδεύουμε με μεγάλη ταχύτητα και προς την αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 5.
Παρά το γεγονός ότι υπάρχει τρομερή εξέλιξη σε όλους τους τομείς που αφορούν το αυτοκίνητο, υπάρχουν ορισμένα τμήματά τους που ουσιαστικά παραμένουν ίδια με το πέρασμα των χρόνων. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι οι απαραίτητοι και υποχρεωτικοί υαλοκαθαριστήρες που φέτος γιορτάζουν τα 120ά γενέθλιά τους.
BUY NOW
Οι υαλοκαθαριστήρες κατοχυρώθηκαν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στην Αμερική το 1903 από την Mary Anderson. Η Αμερικανίδα επιχειρηματίας γεννήθηκε το 1866 και σύμφωνα με την ιστορία που είναι πλέον αρκετά γνωστή, τον χειμώνα του 1902 η Mary βρέθηκε στη Νέα Υόρκη και παράτηρησε τους οδηγούς που καθάριζαν με διάφορους τρόπους το παρμπρίζ των αυτοκινήτων τους από το πολύ χιόνι.
Η πατέντα εκδόθηκε το Νοέμβριο του 1903 και ίσχυε για 17 χρόνια επειδή τα αυτοκίνητα δεν ήταν ακόμη δημοφιλή και διαδεδομένα εκείνη την εποχή. Μετά από αυτό, δεν κατάφερε να απασχολήσει καμία εταιρεία για την εφεύρεσή της. Μάλιστα, μια καναδική εταιρεία είχε αναφέρει τότε ότι η συγκεκριμένη συσκευή αποσπά την προσοχή του οδηγού από τον δρόμο.
Η ισχύς του διπλώματος ευρεσιτεχνίας της Anderson έληξε το 1920 και το 1922 η Cadillac χρησιμοποίησε το σχέδιό της για την κατασκευή των δικών της υαλοκαθαριστήρων. Και παρόλο που κανείς δεν αμφισβητεί ότι η Anderson εφηύρε τους υαλοκαθαριστήρες αυτοκινήτων, τα κέρδη από αυτή την εφεύρεση δεν ήταν τελικά ποτέ δικά της και δεν έλαβε ποτέ ούτε ένα σεντ.
Ωστόσο, η λύση που κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τη Mary Anderson δεν ήταν η μόνη για τον καθαρισμό των παρμπρίζ. Περίπου την ίδια εποχή, ο Robert Douglas κατοχύρωσε επίσης μία παρόμοια συσκευή, αλλά για ατμομηχανές. Άλλη μια πατέντα ανήκει στον Ιρλανδό James Henry Apjohn. Παρόλα αυτά, η πατέντα της Mary Anderson επικράτησε τελικά σε όλη τη αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι υαλοκαθαριστήρες μοιάζουν να ακολουθούν τις βασικές αρχές λειτουργίας της τότε πατέντας, αλλά έχουν εξελιχθεί και πλέον κυκλοφορούν σε πολλές εκδόσεις με δύο ή και τρία μάκτρα, συνδυάζονται με αισθητήρες βροχής και πλέον ενσωματώνουν τα πιτσιλιστήρια για οικονομία νερού και καλύτερο καθαρισμό.
Πρόσφατα όμως, η Tesla κατέθεσε ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που θέλει τους συμβατικούς υαλοκαθαριστήρες να αντικαθίστανται από ακτίνες λέιζερ που εντοπίζουν την βρωμιά και την απομακρύνουν. Προς το παρόν όμως, παραμένει ως μία από τις πολλές ιδέες του Elon Musk που εντάσσεται περισσότερο στην κατηγορία της επιστημονικής φαντασίας.