Για ποιο χρώμα αυτοκινήτου έρχεται απαγόρευση στην Ευρώπη - Γιατί συμβαίνει αυτό;
Κοντά στο τέλος της «καριέρας» του στους τέσσερεις τροχούς ως επιλογή βρίσκεται πλέον ένα χρώμα και φινίρισμα που χρησιμοποιούνταν ευρέως από τους κατασκευαστές.
Η βιωσιμότητα και η χρήση υλικών που είναι πιο φιλικά για το περιβάλλον απαιτούν θυσίες και από αυτό δεν εξαιρείται φυσικά ούτε ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ανάμεσα σε αυτές τις θυσίες βρίσκεται και μια ευρέως διαδεδομένη επιλογή μεταξύ όλων των κατασκευαστών αυτοκινήτου, με ακόμη πιο έντονη παρουσία στα πολυτελή μοντέλα λόγω της λάμψης και του παιχνιδίσματος με το φως που προσφέρει.
BUY NOW
Η επιλογή λοιπόν που θα απαγορευτεί στο τέλος της χρονιάς που διανύουμε είναι το χρώμιο με τις ενώσεις του εξασθενούς χρωμίου που χρησιμοποιείται μαζικά εδώ και δεκαετίες στους τέσσερεις και τους δύο τροχούς να είναι γνωστές για την τοξικότητά τους για τον άνθρωπο -και όχι μόνο.
Στο αυτοκίνητο το χρώμιο χρησιμοποιείται συνήθως στις μάσκες των αυτοκινήτων, στους προφυλακτήρες και τους τροχούς, ενώ παρουσία έχει και στην καμπίνα. Στη μοτοσυκλέτα το βλεπουμε συνήθως σε αρκετά τμήματα ενός κινητήρα που είναι εκτεθειμένος σε κοινή θέα, συνήθως σε μοτοσυκλέτες της cruiser κατηγορίας.
Η επιμετάλλωση με χρώμιο γίνεται ώστε η εκάστοτε επιφάνεια να αποκτήσει αυτή τη χαρακτηριστική μεταλλική λάμψη. Η καρκινογόνος δράση του χρωμίου εντοπίζεται στους ρύπους που εκλύονται κατά τη διαδικασία της επιμετάλλωσης μιας επιφάνειας, ρύποι που είναι έως και 500 φορές πιο τοξικοί έναντι εκείνων που εκπέμπει ένας κινητήρας πετρελαίου ή βενζίνης κατά τη λειτουργία του. Ενώσεις του χρωμίου μπορούν να προκαλέσουν επίσης γενετικές μεταλλάξεις αλλά και προβλήματα στο αναπαραγωγικό πρόγραμμα.
Η απαγόρευση του χρωμίου αποτελεί μέρος των ρυθμίσεων για τα Οχήματα Στο Τέλος Κύκλου Ζωής και τη χρήση διάφορων επικίνδυνων ουσιών που χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή τους. Εκτός από το εξασθενές χρώμιο σε αυτά περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο μόλυβδος, ο υδράργυρος και το κάδμιο.
Οι κατασκευαστές προσπαθούν εδώ και χρόνια να αντικαταστήσουν το εξασθενές χρώμιο, ως υλικό επιμετάλλωσης, με άλλες ουσίες λιγότερο τοξικές και επικίνδυνες για την υγεία και το περιβάλλον. Η Renault για παράδειγμα προσπαθεί να αντικαταστεί το χρώμιο με εναλλακτικά μέταλλα όπως είναι το νικέλιο και ο χαλκός, ενώ κάποιοι δεν το χρησιμοποιούν πλέον καθόλου στα νέα μοντέλα τους.
Σε κάθε περίπτωση η απαγόρευση που θα τεθεί σε ισχύ στο τέλος του 2024 θα επηρεάσει ιδιαίτερα σημαντικούς τομείς στον γενικότερο κλάδο του αυτοκινήτου, όπως είναι η επισκευή ή αναπαλαίωση ιστορικών αυτοκινήτων, ενώ αλώβητοι δεν θα βγουν και άλλοι κλάδοι της βιομηχανίας όπως είναι εκείνος της εκτύπωσης αλλά και της κατασκευής μαγειρικών σκευών.
Μέχρι να βρεθεί εναλλακτική, η επιμετάλλωση με χρώμιο, τουλάχιστον επί ευρωπαϊκού εδάφους θα περιοριστεί σε κρίσιμα εξαρτήματα όπου δεν υπάρχει εναλλακτική, όπως είναι για παράδειγμα οι αντλίες θερμότητας όπου το χρώμιο εφαρμόζεται σε κάποια σημεία ως αντιδιαβρωτικό.