Η αυτοκίνηση αλλάζει αστραπιαία με αποτέλεσμα να πρέπει να ακολουθήσουν και όλοι οι τομείς που την αφορούν, συμπεριλαμβανομένων και των πρατηρίων υγρών καυσίμων.
Όλοι γνωρίζουμε το μεταβατικό στάδιο στο οποίο βρίσκεται η αυτοκίνηση τα τελευταία χρόνια και όπως είναι ευκόλως κατανοητό οι εξελίξεις που βλέπουμε και βιώνουμε καθημερινά, θα φέρουν αλλαγές στα πάντα.
Για παράδειγμα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πιέζονται από όλες τις κατευθύνσεις να καταργήσουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και να στοχεύσουν στην παραγωγή και εξέλιξη ηλεκτρικών μοντέλων ή άλλων φιλικών προς το περιβάλλον εφαρμογών (για παράδειγμα το υδρογόνο).
BUY NOW
Αυτό όπως αντιλαμβάνεστε, θα φέρει τρομερές αλλαγές στα πρατήρια καυσίμων και όπως αναφέρουν δημοσιεύματα του εξωτερικού, πολύ σύντομα θα τεθεί ζήτημα μακροημέρευσης τους. Και όπως είναι φυσικό, εστιάζουν στις επικείμενες απαγορεύσεις, αλλά και τις ανακοινώσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Για παράδειγμα, ο κύκλος των απαγορεύσεων θα ξεκινήσει από την Αγγλία που έχει ανακοινώσει πως από το 2030 και μετά δε θα επιτρέπει την πώληση οχημάτων με μοτέρ εσωτερικής καύσης (με βάση αυτή την εξέλιξη, κύκλοι της βρετανικής αγοράς υποστηρίζουν πως θα κλείσουν πάνω από 8.000 πρατήρια καυσίμων στη χώρα).
Αντίστοιχες πολιτικές ετοιμάζουν και άλλες χώρες όπως η Ολλανδία, η Δανία, η Σουηδία και η Γαλλία. Βέβαια, οι συγκεκριμένες πολιτικές ταυτίζονται και με τη στρατηγική που έχουν χαράξει πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αρκετές εταιρείες έχουν τοποθετηθεί ξεκάθαρα πως θα διακόψουν σχετικά άμεσα την εξέλιξη κινητήρων εσωτερικής καύσης στρέφοντας την προσοχή τους στην ηλεκτροκίνηση.
Πώς, όμως, θα αλλάξει το παγκόσμιο μείγμα μεταξύ ηλεκτρικών και συμβατικών μοντέλων; Εδώ το τοπίο παραμένει κάπως θόλο καθώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τις εξελίξεις και τις ισορροπίες σε επίπεδο οικονομικού γίγνεσθαι. Ωστόσο, με βάση πρόσφατες έρευνες υπολογίζεται πως μέχρι το 2045 θα κυκλοφορούν σε όλο τον πλανήτη 2,6 δισεκατομμύρια οχήματα και πάνω από το 50% εξ αυτών θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια (σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και τα επαγγελματικά οχήματα που θα είναι και αυτά πλήρως ηλεκτρικά).
Αυτό σημαίνει πως τα μοντέλα εσωτερικής καύσης που θα τίθενται σταδιακά σε απόσυρση θα οδηγήσουν σε μια τρομακτική πτώση της ζήτησης για ορυκτά καύσιμα, με ότι αυτό συνεπάγεται για τα πρατήρια καυσίμων.
Τι μέλλει γενέσθαι στην Ελλάδα;
Είναι αλήθεια πως το ευρωπαϊκό κομμάτι ασκεί τη μεγαλύτερη πίεση παγκοσμίως ώστε η στροφή πως την ηλεκτροκίνηση να επιταχυνθεί πιο γρήγορα από οποιαδήποτε άλλη πλευρά του πλανήτη.
Κρίνοντας συνολικά από τις νόρμες που έχουμε δει κατά περιόδους φαίνεται πως το κομβικό χρονικό σημείο θα είναι το 2030, όπου αναμένεται η σταδιακή κυριαρχία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Από εκεί και πέρα, αλλά και στο μεταβατικό μεσοδιάστημα, η αγορά και οι παράπλευροι κλάδοι θα πρέπει να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα.
Φυσικά τα νέα δεδομένα θα επηρεάσουν και τη χώρα μας, οδηγώντας στο κλείσιμο αρκετών από τα υπάρχοντα πρατήρια, ενώ όπως είναι φυσιολογικό αρκετά θα μετεξελιχθούν σε σημεία φόρτισης για να επιβιώσουν.
Σίγουρα, με βάση και την έως τώρα εμπειρία, οι εξελίξεις στην Ελλάδα θα καθυστερήσουν συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη, καθώς οι υποδομές φόρτισης βρίσκονται σε αρχικό στάδιο καθιστώντας τη χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δύσκολη, ενώ και η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων δεν είναι ακόμα τόσο μεγάλη.
Ωστόσο είναι σίγουρο ότι θα πρέπει οι παραδοσιακοί σταθμοί ανεφοδιασμού να εξελιχθούν πάντα με γνώμονα όλα τα παραπάνω για να συνεχίσουν να έχουν μέλλον. Και για να είμαστε ακριβείς, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η εξέλιξη των πρατηρίων υγρών καυσίμων είναι ήδη σε ισχύ.
Πολλά μεγάλα πρατήρια καυσίμων στην Ευρώπη, και ορισμένα στη χώρα μας, έχουν ήδη εξοπλιστεί με ταχυφορτιστές, συνάπτοντας συμφωνίες με όλες σχεδόν τις εταιρείες παροχής ενέργειας.
Συμπερασματικά, τα παραδοσιακά βενζινάδικα θα πρέπει να μετατραπούν σε χώρους φόρτισης και εξυπηρέτησης οδηγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων για να μπορέσουν να επιβιώσουν και «κινηθούν» με σιγουριά στο μέλλον.