Όχι δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Η αυτοκίνηση αλλάζει με τρομακτική ταχύτητα και μαζί της θα συμπαρασύρει μια σειρά από άλλους τομείς, μεταξύ των οποίων και τα πρατήριων υγρών καυσίμων.
Φυσικά, ο παραπάνω ισχυρισμός δεν είναι αυθαίρετος αλλά προέρχεται ως φυσική απόρροια των εξελίξεων που εισπράττουμε ήδη. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πιέζονται από όλες τις κατευθύνσεις να καταργήσουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και να στοχεύσουν στην παραγωγή και εξέλιξη ηλεκτρικών μοντέλων ή άλλων φιλικών προς το περιβάλλον εφαρμογών (για παράδειγμα το υδρογόνο).
Για το ζήτημα της μακροημέρευσης των συμβατικών βενζινάδικων αναφέρθηκε πρόσφατα σε δημοσίευμα και το BBC, παρουσιάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις και την επίδραση θα έχουν όλες αυτές οι αλλαγές στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Οι Βρετανοί στην ανάλυσή τους, όπως είναι άλλωστε φυσικό, εστιάζουν στις επικείμενες απαγορεύσεις αλλά και στις ανακοινώσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών.
BUY NOW
Ο κύκλος των απαγορεύσεων ανοίγει με την Αγγλία που έχει ανακοινώσει πως από το 2030 και μετά δε θα επιτρέπει την πώληση οχημάτων με μοτέρ εσωτερικής καύσης (με βάση αυτή την εξέλιξη, κύκλοι της βρετανικής αγοράς υποστηρίζουν πως θα κλείσουν πάνω από 8.000 πρατήρια καυσίμων στη χώρα). Αντίστοιχες πολιτικές ετοιμάζουν και άλλα κράτη όπως η Ολλανδία, η Δανία, η Σουηδία και η Γαλλία. Βέβαια, οι συγκεκριμένες πολιτικές ταυτίζονται και με τη στρατηγική που έχουν χαράξει πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες. Για παράδειγμα οι Audi, Mercedes και Volvo έχουν τοποθετηθεί ξεκάθαρα πως θα σταματήσουν σχετικά άμεσα την εξέλιξη κινητήρων εσωτερικής καύσης στρέφοντας την προσοχή τους στην ηλεκτροκίνηση.
Πώς, όμως, θα αλλάξει το παγκόσμιο μείγμα μεταξύ ηλεκτρικών και συμβατικών μοντέλων; Εδώ το τοπίο παραμένει κάπως θόλο καθώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τις εξελίξεις και τις ισορροπίες σε επίπεδο οικονομικού γίγνεσθαι. Ωστόσο, με βάση πρόσφατες έρευνες υπολογίζεται πως μέχρι το 2045 θα κυκλοφορούν σε όλο τον πλανήτη 2,6 δισεκατομμύρια οχήματα και πάνω από το 50% εξ αυτών θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια (σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και τα επαγγελματικά οχήματα που θα είναι και αυτά πλήρως ηλεκτρικά). Αυτός σημαίνει πως τα μοντέλα εσωτερικής καύσης που θα τίθενται σταδιακά σε απόσυρση θα οδηγήσουν σε μια τρομακτική πτώση της ζήτησης για ορυκτά καύσιμα.
Τι μέλλει γενέσθαι στην Ελλάδα;
Είναι αλήθεια πως το ευρωπαϊκό κομμάτι ασκεί τη μεγαλύτερη πίεση παγκοσμίως ώστε η στροφή πως την ηλεκτροκίνηση να επιταχυνθεί πιο γρήγορα από οποιαδήποτε άλλη πλευρά του πλανήτη. Κρίνοντας συνολικά από τις νόρμες που έχουμε δει κατά περιόδους φαίνεται πως το κομβικό χρονικό σημείο θα είναι το 2030, όπου αναμένεται η σταδιακή κυριαρχία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Από εκεί και πέρα, αλλά και στο μεταβατικό μεσοδιάστημα, η αγορά και οι παράπλευροι κλάδοι θα πρέπει να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα.
Φυσικά τα νέα δεδομένα θα επηρεάσουν και τη χώρα μας, οδηγώντας στο κλείσιμο αρκετών από τα υπάρχοντα πρατήρια, ενώ κάποια άλλα θα μετεξελιχθούν σε σημεία φόρτισης. Σίγουρα, με βάση και την έως τώρα εμπειρία, οι εξελίξεις στην Ελλάδα θα καθυστερήσουν συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη, καθώς οι υποδομές φόρτισης βρίσκονται σε νηπιακό στάδιο καθιστώντας τη χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου αρκετά δύσκολη, ενώ και η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ακόμη μικρή.
Ωστόσο είναι σίγουρο ότι θα πρέπει οι παραδοσιακοί σταθμοί ανεφοδιασμού να εξελιχθούν πάντα με γνώμονα όλα τα παραπάνω για να συνεχίσουν να έχουν μέλλον.
Διαβάστε επίσης:
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ