Όσοι κάθονται πίσω από το τιμόνι για πολλές συνεχόμενες ώρες κινδυνεύουν να κυριευθούν από κόπωση και να μπουν σε μπελάδες.
Δεκάδες είναι υποχρεώσεις που διέπουν τη συμπεριφορά μας όταν βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι, ώστε να μην αποτελούμε βραδυφλεγή βόμβα για την οδική ασφάλεια.
Πρέπει να τηρούμε τα όρια οδήγησης, να συμμορφωνόμαστε με τις υποδείξεις των τροχονόμων, να μην «καίμε» τα φανάρια και τις πινακίδες STOP, να σταματάμε στις διαβάσεις πεζών κ.ο.κ.
BUY NOW
Παράλληλα, όπως ορίζει ο ΚΟΚ, και συγκεκριμένα το άρθρο 13 «Οδηγοί», κάθε φορά που βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι οφείλουμε να έχουμε την αναγκαία σωματική και διανοητική ικανότητα και να είμαστε σε θέση να ελέγχουμε το αυτοκίνητό μας.
Αναμφίβολα, η οδήγηση ενώ το προηγούμενο βράδυ δεν είχαμε ξεκουραστεί επαρκώς, δεν αποτελεί σύμμαχο μας. Όσο βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι θα μας συνοδεύει ένα αίσθημα κόπωσης που όπως είναι κατανοητό μπορεί να αποτελέσει αιτία πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος.
Η κόπωση, ωστόσο, δεν οφείλεται αποκλειστικά στην απώλεια ύπνου, καθώς μπορεί να μας κυριεύσει και εφόσον οδηγούμε για πολλές ώρες συνεχόμενες.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η κούραση συχνά προέρχεται από επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες. Ακόμα, λοιπόν, και αν κάποιος έχει κοιμηθεί αρκετά μπορεί να κουραστεί μετά από μια μονότονη για μεγάλο χρονικό διάστημα δραστηριότητας. Και η οδήγηση σε περιβάλλον χωρίς οπτικές εναλλαγές είναι μία από αυτές.
Μολονότι, λοιπόν, οι οδηγοί επιβατικών αυτοκινήτων ΙΧ δεν υπόκεινται σε κάποιον χρονικό προορισμό οδήγησης, οι ειδικοί συστήνουν ότι μετά από δύο ώρες οδήγησης, πρέπει να προχωράμε σε ένα διάλειμμα 15 λεπτών, δεδομένου ότι επέρχεται κόπωση και η οδηγική μας απόδοση εξασθαινεί. Εφόσον, τώρα, οδηγούμε 4 ώρες συνεχόμενες, το διάλειμμα πρέπει να διαρκεί περίπου μισή ώρα.
Δεν πρέπει, μάλιστα, να ξεχνάμε ότι εφόσον διαπιστωθεί ότι σε τροχονομικό έλεγχο ότι δεν είμαστε στην αναγκαία κατάσταση να οδηγούμε (π.χ. λόγω μεγάλη κούρασης), ο διενεργών τον έλεγχο δεν αποκλείεται να μας βεβαιώσει πρόστιμο ύψους 100 ευρώ και να αφαιρέσει επιτόπου το δίπλωμά μας (άρθρο 13 ΚΟΚ).
Στον αντίποδα, οι οδηγοί φορτηγών υπόκεινται σε αυστηρούς περιορισμούς όσον αφορά τον χρόνο συνεχούς οδήγησης. Ειδικότερα, η νομοθεσία ορίζει ότι η οδήγηση φορτηγών αυτοκινήτων δεν πρέπει να υπερβαίνει ημερησίως τις 9 ώρες, ενώ μετά από περίοδο οδήγησης 4,5 ωρών πρέπει να κάνουν διάλειμμα τουλάχιστον 45 λεπτών.
Αξίζει, παράλληλα, να σημειωθεί ότι υπάρχουν κάποιες απλές λύσεις που σίγουρα που θα μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε την κούραση που μας κυριεύει κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Πάνω από όλα πρέπει να ρυθμίζουμε το κάθισμα σε θέση που να είναι βολική, αλλά όχι σε θέση που να θυμίζει «κρεβάτι» καθώς ο οργανισμός μας θα παρασυρθεί και θα χαλαρώσει περισσότερο απ’ ότι πρέπει.
Μεταξύ άλλων, τέλος, φροντίζουμε έτσι ώστε η θερμοκρασία στην καμπίνα να μην είναι ούτε πολύ χαμηλή ούτε πολύ υψηλή, αλλά και προστατευόμαστε από τις ακτίνες του ηλίου που εισέρχονται στην καμπίνα, βομβαρδίζοντας το πρόσωπό μας.