Αρκετά αυτοκίνητα έχουν ταχύμετρα με ορισμένα κόκκινα σημάδια για έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο.
Αρκετοί θα έχετε παρατηρήσει ότι πολύ κατασκευαστές έχουν επισημάνει ορισμένες ενδείξεις στο ταχύμετρο (συγκεκριμένη ταχύτητα κίνησης) με κόκκινο χρώμα, και μάλιστα χωρίς αναλογικά κριτήρια. Αλήθεια, τι σημαίνουν αυτά τα σημάδια στο κοντέρ;
Οι κόκκινες ενδείξεις στο ταχύμετρο επισημαίνουν συγκεκριμένη ταχύτητα κίνησης που δεν πρέπει να την ξεπερνάμε, υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Και ενώ στο παρελθόν αυτές οι κόκκινες ενδείξεις επισήμαιναν και την μέγιστη ταχύτητα κίνησης στις πρώτες σχέσεις του σασμάν, τις τελευταίες δεκαετίες αναφέρονται πλέον σε γενικά όρια ταχύτητας.
BUY NOW
Το πρόβλημα είναι ότι κάθε κατασκευαστής τείνει να βάζει τα συγκεκριμένα σημάδια στο ταχύμετρο, σύμφωνα με τα όρια ταχύτητας της χώρας του, ενημερώνοντας του οδηγούς. Για παράδειγμα, τόσο η Γαλλία όσο και η Γερμανία έχουν όριο στους αυτοκινητόδρομους τα 130 χλμ./ώρα και για αυτό τα μοντέλα με καταγωγή από αυτές τις δύο χώρες έχουν ένα κόκκινο σημάδι σε αυτή την ταχύτητα κίνησης.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι αυτές οι μάρκες προτρέπουν τους οδηγούς άλλων χωρών με μικρότερα όρια ταχύτητας, να προχωρούν σε παραβίασή τους. Ούτε ότι αυτό είναι το όριο ταχύτητας, σε συνδυασμό με το σφάλμα του ταχύμετρου ή των ραντάρ της αστυνομίας. Απλά τα συγκεκριμένα μοντέλα διαθέτουν ταχύμετρο που δεν είναι προσαρμοσμένο στους τοπικούς νόμους κάθε χώρας.
Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες τοποθετούν τις κόκκινες ενδείξεις στα 30 χλμ./ώρα και τα 50 χλμ./ώρα. Το πρώτο αφορά το ένα πολύ γενικό όριο ταχύτητας μέσα στις γειτονιές των πόλεων, ενώ το δεύτερο είναι μια γενική μέγιστη ταχύτητα για την κίνηση μέσα πόλεις της Ευρώπης.
Παλαιότερα, αρκετά μοντέλα έφεραν διάφορα σημάδια που αφορούσαν συγκεκριμένους περιορισμούς και δεν σχετίζονταν με τα νόμιμα όρια ταχύτητας. Για παράδειγμα, πολλά ταχύμετρα παλαιών Mercedes-Benz έχουν κίτρινες ενδείξεις στο ταχύμετρο που υποδηλώνουν την μέγιστη ταχύτητα κίνησης με συγκεκριμένη σχέση στο σασμάν.
Στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, τα συγκεκριμένα σημάδια στο ταχύμετρο αφορούσαν νομική υποχρέωση των κατασκευαστών. Κατά την διάρκεια της πετρελαϊκής κρίσης, ο NHTSA θεώρησε ότι θα μπορούσε να επηρεάσει τη συμπεριφορά των οδηγών, αναγκάζοντας τους κατασκευαστές να «κοκκινίσουν» την ένδειξη των 55 μιλίων/ώρα (90 χλμ./ώρα) στα ταχύμετρα όλων των νέων αυτοκινήτων.
Με αυτό τον τρόπο, οι οδηγοί θα παρακινούνταν να ταξιδέψουν με 5 μίλια/ώρα χαμηλότερα από το νόμιμο όριο και αυτό θα μεταφραζόταν σε εξοικονόμηση καυσίμου. Ωστόσο, καμία μελέτη δεν βρήκε θετικά στοιχεία για την αποτελεσματικότητα του «μέτρου» που επέβαλε ο NHTSA.