Γιατί οι εταιρείες κατασκευάζουν μεγάλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Saab Rover render

Η δυσανάλογη εστίαση των κατασκευαστών σε μεγάλα SUV και μοντέλα premium σημαίνει ότι έχουμε πολύ λίγα αυτοκίνητα μαζικής αγοράς.

Μόλις το 17% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη είναι οχήματα που ανήκουν στη φθηνότερη κατηγορία Β, σε σύγκριση με το 37% των αντίστοιχων μοντέλων που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με νέα ανάλυση της Transport & Environment (T&E). Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιβραδύνουν την υιοθέτηση των μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων δίνοντας προτεραιότητα στις πωλήσεις μεγαλύτερων, ακριβότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με την T&E, η οποία διεξήγαγε την έρευνα. Μόνο 40 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα κυκλοφόρησαν στις κατηγορίες (Α και Β) μεταξύ 2018 και 2023 σε σύγκριση με 66 μεγάλα και πολυτελή μοντέλα (D και E), σύμφωνα με την έκθεση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην Ευρώπη, το 28% των ηλεκτρικών πωλήσεων είναι στην κατηγορία μεγάλων αυτοκινήτων D, σε σύγκριση με μόλις 13% των αντίστοιχων μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με την ανάλυση της T&E για τα στοιχεία πωλήσεων του 2023 από την Dataforce. Η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη έχει αυξηθεί κατά 39% (+18.000 ευρώ) από το 2015, ενώ στην Κίνα έχει μειωθεί κατά 53%. Αυτό οφείλεται στη δυσανάλογη εστίαση των ευρωπαίων κατασκευαστών στα μεγάλα αυτοκίνητα και τα SUV, τα οποία έχουν υψηλότερη τιμή.

Η Anna Krajinska, υπεύθυνη εκπομπών ρύπων οχημάτων στην T&E, δήλωσε: «Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες εμποδίζουν τη μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά, μη φέρνοντας προσιτά μοντέλα στους καταναλωτές πιο γρήγορα και σε όγκο. Η δυσανάλογη εστίαση των κατασκευαστών σε μεγάλα SUV και μοντέλα premium σημαίνει ότι έχουμε πολύ λίγα αυτοκίνητα μαζικής αγοράς και πολύ υψηλές τιμές».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από τα μοντέλα κάτω των 25.000 ευρώ που έχουν προγραμματίσει οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, μόνο 42.000 οχήματα είναι πιθανό να παραχθούν για την ευρωπαϊκή αγορά φέτος, σύμφωνα με την ανάλυση T&E των δεδομένων παραγωγής από την GlobalData. Ωστόσο, παρά την έλλειψη προσιτών μοντέλων, το μερίδιο αγοράς της ΕΕ για ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία εξακολουθεί να αυξάνεται κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες στο 14,6% το 2023.

Από την άλλη μεριά βέβαια, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ θα μπορούσε ήδη να είναι 22% εάν το τμήμα εταιρικών αυτοκινήτων, το οποίο αντιπροσωπεύει τις περισσότερες πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, ήταν πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση, διαπιστώνει επίσης η ανάλυση T&E. Επί του παρόντος, μόλις το 14% του στόλου των εταιρικών οχημάτων κινείται με ηλεκτρική ενέργεια, με αποτέλεσμα ο εταιρικός τομέας υστερεί έναντι της ιδιωτικής αγοράς (15%).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η φορολογία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην παροχή κινήτρων για την απορρόφηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά σε χώρες όπως η Γερμανία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιταχθεί στη μεταρρύθμιση των φόρων εταιρικών αυτοκινήτων που θα αύξανε τη φορολογική επιβάρυνση στα αυτοκίνητα βενζίνης και diesel. Ο καθορισμός δεσμευτικών στόχων ηλεκτροκίνησης για εταιρικούς στόλους θα είναι επίσης βασικός για την επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη. Η T&E καλεί την ΕΕ να θέσει στόχους οι στόλοι να είναι 100% ηλεκτρικοί έως το 2030 το αργότερο. Η Κομισιόν άνοιξε δημόσια διαβούλευση για τον οικολογικό χαρακτήρα των εταιρικών αυτοκινήτων.

Η Anna Krajinska επισήμανε επίσης ότι: «Τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι ο τέλειος υποψήφιος για ταχεία ηλεκτροκίνηση. Επιδοτούνται σε μεγάλο βαθμό μέσω φορολογικών περικοπών και οι εταιρείες έχουν την οικονομική δύναμη να επενδύσουν σε ηλεκτρικά οχήματα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ΕΕ πρέπει να παρουσιάσει έναν νόμο που να καλύπτει μεγάλο μέρος της αγοράς εταιρικών αυτοκινήτων, ρυθμίζοντας κολοσσούς χρηματοδοτικής μίσθωσης και εταιρείες με μεγάλους στόλους αυτοκινήτων».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ