Η δημιουργία ποδηλατοδρόμων δεν διασφαλίζει από μόνη της την ασφάλεια των ποδηλατών, μιας και οι συγκεκριμένες διαδρομές πρέπει να πληρούν κάποιες προδιαγραφές.
Θεαματικά αυξημένο εκτιμάται ότι θα είναι το μερίδιο χρήσης του ποδηλάτου στη χώρα μας, κάτι στο οποίο θα βοηθήσει η αύξηση του αριθμών των ποδηλατοδρόμων εντός των πόλεων.
Αυτό το διάστημα, μάλιστα, «τρέχουν» κάποια ιδιαίτερα ενδιαφέροντα πρότζεκτ με προεξέχον τον νέο Μητροπολιτικό Ποδηλατόδρομο - Βόρειο Σκέλος «Γκάζι – Κηφισιά» που θα έχει μήκος 17,8 χλμ. ξεκινώντας από το Θησείο (Πλατεία Ασμάτων) και καταλήγοντας στον σταθμό ΗΣΑΠ της Κηφισιάς.
BUY NOW
Πριν από την κατασκευή, ωστόσο, κάθε ποδηλατικής διαδρομής πρέπει να γίνονται ενδελεχείς έρευνες και μελέτες που θα διασφαλίζουν -μεταξύ άλλων- ότι το έργο θα συμμορφώνεται με τις εκάστοτε ανάγκες, με κύριο γνώμονα την ασφάλεια των ποδηλατών.
Μην ξεχνάμε ότι πολλοί ποδηλατόδρομοι δημιουργούνται παράλληλα με το οδικό δίκτυο, και ως εκ τούτου η εκτροπή ενός αυτοκινήτου από τα όρια του δρόμου θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρό τραυματισμό των ποδηλατών.
Καθοριστική συμβολή στη θωράκιση αυτών των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου έχει η λήψη μέτρων που επιτρέπουν τον οπτικό διαχωρισμό των ποδηλατικών διαδρομών από το οδικό δίκτυο.
Μια λύση που φροντίζει για την απομόνωση του ποδηλάτη από το αυτοκίνητο είναι ο χρωματισμός της διαδρομής όπου κινείται ο πρώτος. Όπως έχουμε διαπιστώσει, οι περισσότεροι ποδηλατόδρομοι που υπάρχουν ήδη στη χώρα μας είναι κόκκινοι, ένα χρώμα το οποίο είναι εύκολα διακριτό και ως εκ τούτου λογίζεται ως το πλέον κατάλληλο για τις εν λόγω ανάγκες διαχωρισμού.
Σε πολλούς ποδηλατοδρόμους που υπάρχουν στη χώρα μας και δημιουργούνται εντός οδοστρώματος, ο χρωματισμός του ασφαλτομίγματος επιτυγχάνεται μέσω κόκκινων οξειδίων του σιδήρου, ενώ προστίθενται και αδρανή που βοηθούν στη διατήρηση του χρώματος.
Σε περίπτωση που ο ποδηλατόδρομος δημιουργείται επί πεζοδρομίου, ο διαχωρισμός γίνεται είτε με αντικατάσταση των πλακών πεζοδρομίου με κόκκινες λείες πλάκες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις αντί για αντικατάσταση πλακών γίνεται απλός χρωματισμός των προϋπαρχουσών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις, για να τονιστεί περαιτέρω η αποκλειστικότητα κίνησης ποδηλατών εντός των ποδηλατροδόμων χρησιμοποιείται οριζόντια σήμανση, όπως είναι οι διακεκομμένες ή συνεχείς κίτρινες ή λευκές γραμμές.