Στο οδικό δίκτυο πολλών χωρών, οι οριζόντιοι φωτεινοί σηματοδότες έχουν δεσπόζουσα θέση μιας και εξυπηρετούν κάποιες ιδιαίτερες ανάγκες. Ποιες είναι αυτές;
Δεν χρήζει επιστημονικής τεκμηρίωσης πόσο σημαντικοί είναι οι φωτεινοί σηματοδότητες (στην καθομιλουμένη φανάρια) για τη διατήρηση της τάξης στους δρόμους. Τα φανάρια ρυθμίζουν την κυκλοφορία στους δρόμους και η απουσία τους θα σηματοδοτούσε ένα καθεστώς χάους στους δρόμους και ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων θα ήταν ακόμα μεγαλύτερος.
Διεθνώς, τα συνήθη χρώματα είναι το ερυθρό (κόκκινο), το κίτρινο (πορτοκαλί) και το πράσινο. Γενικά, ο ερυθρός δηλώνει υποχρεωτική διακοπή πορείας, ο πράσινος συνέχιση πορείας και ο κίτρινος προειδοποίηση ή κίνδυνο -Διαβάστε περισσότερα εδώ.
BUY NOW
Στις περισσότερες χώρες και ιδίως στην Ευρώπη, οι τρεις λαμπτήρες έχουν κατακόρυφη διάταξη. Στην βάση βρίσκεται το πράσινο, στη μέση το κίτρινο και στη κορυφή το ερυθρό. Τα πράσινα και τα κόκκινα φώτα εναλλάσσονται περιοδικά, επιτρέποντας ή απαγορεύοντας αντίστοιχα την πορεία ενός ρεύματος κυκλοφορίας.
Η τοποθέτηση των κάθετων φαναριών γίνεται συνήθως σε κάθετους στύλους και σε ορισμένες περιπτώσεις σε στύλους σχήματος ανεστραμένου “L”, με τους φωτεινούς σηματοδότες να δείχνουν ότι «αιωρούνται» πάνω από τα κεφάλια των οδηγών.
Σε κάποιες, ωστόσο, χώρες, και δη στις ΗΠΑ, τα φανάρια που «αιωρούναι» πάνω από τα οχήμαρα έχουν πέρα από κάθετη και οριζόντια διάταξη, η οποία προβάλλει ως ξένη για τους οδηγούς της χώρας μας. Για ποιο λόγο, όμως, οι αρμόδιες αρχές αυτών των χωρών προτιμούν υπό συνθήκες τα συγκεκριμένα φανάρια;
Ο κύριος λόγος αφορά στην έλλειψη επαρκούς χώρου για την ομαλή διέλευση των οχημάτων. Ειδικότερα, η εγκατάσταση ενός φαναριού κάθετα θα «ψαλίδιζε» την απόσταση από το έδαφος και έτσι δεν θα άφηνε χώρο προκειμένου να διέλθουν τα υψηλά οχήματα κάτω από τα φανάρια.
Επί παραδείγματι, στην Καλιφόρνια ένας αυτοκινητόδρομος περνά -σε ένα σημείο- υπό τη μορφή γέφυρας πάνω από μία διασταύρωση άλλης οδού. Τα φανάρια που είναι τοποθετημένα λοιπόν στο σημείο ήταν… μονόδρομος να είναι σε οριζόντια διάταξη, μιας και διαφορετικά δεν θα υπήρχε χώρος για να περάσουν τα φορτηγά. Μία εναλλακτική θα ήταν η γέφυρα να κατασκευαζόταν σε υψηλότερο σημείο, αλλά αυτό θα αύξανε σημαντικά το κόστος κατασκευής της.
Παράλληλα, όπως αναφέρει ο αμερικανικός Τύπος, τα φανάρια τοποθετούνται οριζόντια μιας και με αυτόν τον τρόπο είναι πιο ορατά από τους οδηγούς, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους φωτεινούς σηματοδότες αμέσως μετά την έξοδο σηραγγών.
Τέλος, η οριζόντια διάταξη απαιτείται από τις κλιματολογικές συνθήκες, και ειδικότερα σε περιοχές με ισχυρούς ανέμους. Μια οριζόντια διαμόρφωση μειώνει την αντίσταση στον αέρα και προσφέρει σταθερότητα. Σε διαφορετική περίπτωση, οι δυνατοί άνεμοι θα επέφεραν ισχυρές ταλαντώσεις στα φανάρια, με ό,τι θα σήμαινε αυτό για την οδική ασφάλεια.
Μεγάλο μειονέκτημα των οριζόντιων σηματοδοτών είναι το γεγονός ότι δεν είναι φιλικά στους ανθρώπους με αχρωματωψία/δυσχρωματωψία. Στον αντίποδα, ένας άνθρωπος που αδυνατεί να διακρίνει τα χρώματα γνωρίζει ότι στη ενός φαναριού βρίσκεται το πράσινο, στη μέση το κίτρινο και στην κορυφή το ερυθρό.
Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα όλα τα φανάρια έχουν κάθετη διάταξη, για λόγους ομοιομορφίας.