Ο «γίγαντας» της Ανατολής καλπάζει -Πώς η Κίνα έγινε case study στον κόσμο του αυτοκινήτου
Παράδειγμα προς μίμηση αποτελεί η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη για τις ΗΠΑ και την ΕΕ, οι οποίες έχουν περιοριστεί σε ρόλο κομπάρσου.
Σε μια σκληρή μάχη έχει επιδοθεί η ΕΕ προκειμένου να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως το 2050, προτάσσοντας σε περίοπτη θέση την απανθρακοποίηση των μεταφορών, όπως αποδεικνύεται και από την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής από το 2035.
Είναι γεγονός ότι η παρουσία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους συνεχώς αυξάνεται, με τους πολίτες να αποβάλουν τις όποιες αμφιβολίες τους αναγνωρίζοντας τα οφέλη -οικονομικά και περιβαλλοντικά- της κτήσης των εν λόγω οχημάτων.
BUY NOW
Παρ΄όλα αυτά, οι ρυθμοί αύξησης των ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν συνηγορούν ότι η ΕΕ θα επιτύχει τους στόχους της. Σε αντίθεση με την Κίνα η οποία έχει ήδη σημειώσει τεράστιες επιτυχίες, δείχνοντας τον δρόμο στις υπόλοιπες χώρες.
Σύμφωνα με το Bloomberg, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν περίπου το 1/4 των πωλήσεων στην Κίνα το 2022, όταν στην Ευρώπη η αναλογία ήταν 1 προς 7 και στις ΗΠΑ 1 προς 8. Παράλληλα, η HSBC εκτιμά ότι το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρικών ΙΧ στην Κίνα θα φτάσει το 90% μέχρι το 2030, την ίδια ώρα που ειδικοί κάνουν λόγο ότι η χώρα φέτος θα αντιπροσωπεύει περίπου το 60% εκ των συνολικά 14,1 εκατ. επιβατικών EV που θα ταξινομηθούν σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ανάλυση του Bloomberg, αναφέρει ότι τα αδιαμφισβήτητα επιτεύγματα των Κινέζων μόνο ως τυχαίο γεγονός δεν μπορεί να εκληφθεί. Αρχικά, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν στρέψει όλες τους τις δυνάμεις στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τον έντονο ανταγωνισμό να τις έχει αναγκάσει να ρίξουν κατακόρυφα τις τιμές των τετράτροχων προϊόντων τους.
Ακόμα, η Κίνα είναι ο Νο.1 παραγωγός μπαταριών ιόντων λιθίου, οι οποίες αποτελούν το πιο κοστοβόρο και κρίσιμο εξάρτημα των εν λόγω οχημάτων.
Επιπροσθέτως, στη χώρα η οποία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο φόρτισης στον κόσμο μόνο εντός του 2022 τοποθετήθηκαν 649.000 δημόσιοι φορτιστής, ένας αριθμός που αντιπροσωπεύει πάνω από το 70% όλων των εγκαταστάσεων σημείων φόρτισης που έγιναν παγκοσμίως το περασμένο έτος.
Καθοριστική συμβολή στο να αναδειχθεί η Κίνα ηγέτιδα δύναμη στο καθεστώς της ηλεκτροκίνησης είχαν φυσικά τα οικονομικά κίνητρα, με τη χώρα να προσφέρει επιδοτήσεις έως και 8.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού. Αυτές εξέπνευσαν το 2022, αλλά ορισμένες τοπικές κυβερνήσης, όπως αυτή τη Σαγκάης, συνεχίζουν να παρέχουν επιδοτήσεις έως και 1.300 ευρώ.
Παράλληλα, όσοι αγοράζουν από το 2014 έως το 2025 ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως 37.000 ευρώ επωφελούνται από μείωση στο ΦΠΑ ύψους 10%,. Ο συντελεστής από το 2026 θα εμιωθεί σε 5%, αλλά εκτιμάται ότι θα κοστίσει στο δημόσιο περίπου 103 δισ.ευρώ.
Επιπροσθέτως, η κινεζική κυβέρνηση επιδότησε και τους κατασκευαστές. Μολονότι δημιουργήθηκε μια υπερπληθώρα εταιρειών κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων (σ.σ. υπολογίζονται πάνω από 500), η συγκεκριμένη πρωτοβουλία συνέβαλε στην ανάδειξη κάποιων σπουδαίων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως είναι η BYD, η οποία σημειώνει αξιοζήλευτες εμπορικές επιδόσεις.
Τέλος, δεν λείπουν και κάποια αντικίνητρα, τα οποία αποθαρρύνουν την αγορά αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Στο Πεκίνο, η χορήγηση πινακίδας κυκλοφορίας για συμβατικά αυτοκίνητα γίνεται μέσω ενός συστήματος λοταρίας, στο πλαίσιο του οποίου κληρώνεται μόνο ένας περιορισμένος αριθμός. Τα ονόματα των χαμένων περνούν αυτόματα στην κλήρωση του επόμενου μήνα. Στον αντίποδα, οι οδηγοί ηλετρικών ΙΧ παίρνουν εύκολα «πράσινες» πινακίδες, γλιτώνοντας την ταλαιπωρία.