Ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος του Λεκανοπεδίου αποτελεί την υλοποίηση ιδέας που μετρά πάνω από 50 χρόνια. Ας δούμε την ιστορία της Αττικής Οδού.
Με την ονομασία «Λεωφόρος Ελευσίνας-Σταυρού» ξεκίνησε η ιδέα κατασκευής ενός περιφερειακού δακτύλιου της Αθήνας στα μέσα της δεκαετίας του ’60 λόγω της ελλιπούς οδικού δικτύου της εποχής. Όπως αναφέρεται σε παλαιότερα στοιχεία, η διάνυση της συγκεκριμένης απόστασης το 1960 απαιτούσε πάνω από δύο ώρες. Ωστόσο, η υλοποίηση δεν προχώρησε και επανήλθε στο επίκεντρο των συζητήσεων 20 χρόνια μετά, με αφορμή τα σχέδια κατασκευής του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα.
Αυτή τη φορά με την κωδική ονομασία «Ελεύθερη Λεωφόρος Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων». Η τελική απόφαση για την έναρξη των διαδικασιών που απαιτούσε αυτό το τόσο δύσκολο εγχείρημα ήρθε στις αρχές της δεκαετίας του ’90, μια περίοδος που το έργο έλαβε και το επίσημο όνομα του, αυτό δηλαδή που γνωρίζουμε σήμερα ως «Αττική Οδός».
BUY NOW
H Αττική Οδός ήταν ένα από τα πιο δύσκολα έργα που έχουν υλοποιηθεί στο Λεκανοπέδιο τα τελευταία χρόνια λόγω του μεγάλου μήκους της (70 χιλιόμετρα στο σύνολό της), αλλά και λόγω της μορφολογίας του εδάφους σε πολλά σημεία. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως σε πολλά σημεία διατρέχει υπογείως διάφορες περιοχές, ενώ ειδικά στην περίπτωση της Περιφερειακής Υμηττού, οι εργασίες περιελάμβαναν και τη δημιουργία αρκετών τούνελ κατά μήκους του ορεινού όγκου.
Παράλληλα, η υλοποίηση του έργου απαίτησε και τη συνεργασία αρκετών φορέων, ώστε να μπορεί να υπάρξει σύνδεση του νέου οδικού άξονα με σταθμούς του μετρό και κατά μήκος του να κατασκευαστεί η γραμμή του προαστιακού. Κομβικό σημείο εδώ και τα πολυάριθμα αντιπλημμυρικά έργα και βελτιώσεις που έγιναν σε πολλούς δήμους από όπου περνά ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος.
Για την ιστορία εδώ, να θυμίσουμε πως η ολοκλήρωση των εργασιών έγινε σε χρόνο πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς τα χρονοδιαγράμματα της εποχής ήταν ιδιαίτερα απαιτητικά λόγω των επερχόμενων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004. H κατασκευή της ξεκίνησε το 1996 και το 2001 ένα μέρος της άνοιξε μαζί με το ξεκίνημα και του νέου αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος. Στις αρχές του 2003 δόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα από τη Λεωφ. Κηφισίας έως το αεροδρόμιο, το Σεπτέμβριο του 2003 προστέθηκε η Περιφερειακή Υμηττού, ενώ το Νοέμβριο του 2003 άνοιξε και το τμήμα Ελευσίνα-Λεωφόρος Κηφισίας.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού το νέο μεγάλο στοίχημα
Μέσα στα επόμενα χρόνια ο αυτοκινητόδρομος του Λεκανοπεδίου της Αττικής αναμένεται να εκσυγχρονιστεί με 4 νέες επεκτάσεις. Η πρώτη εξ αυτών αφορά την επέκταση της Λ. Κύμης, όπου θα υπάρξει απευθείας σύνδεση με την Εθνική Οδό μέσω του μεγαλύτερου αστικού τούνελ που έχουμε δει έως σήμερα (δείτε εδώ όλες τις πληροφορίες).
Σε δεύτερο χρόνο θα ακολουθήσουν εκείνες που αφορούν τη σύνδεση της Αττικής Οδού με τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου, ενώ σε πρώτο πλάνο μπαίνει πλέον και η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς τη Λ. Βουλιαγμένης με τη δημιουργία της μεγάλης σήραγγας στην Ηλιούπολη. Η εν λόγω υπόγεια σήραγγα είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο και για το δήμο της Ηλιούπολης, καθώς η αποσυμφόρηση των δρόμων θα δώσει την ευκαιρία στην πόλη να αλλάξει προς το καλύτερο σε σημαντικό βαθμό.
Η συγκεκριμένη σήραγγα θα επιτρέπει τη μετάβαση των οδηγών από τη Λ. Κατεχάκη στη Λ. Βουλιαγμένης μέσα σε ελάχιστα λεπτά, τη στιγμή που για να γίνει αυτό σήμερα απαιτείται ένας μέσος χρόνος που πλησιάζει ή και ξεπερνά τη μισή ώρα. Η υπόγεια αστική σήραγγα θα ξεκινά από τα στρατόπεδα «Σακκέτα» και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, αποσυμφορώντας την Ηλιούπολη από τη διαμπερή κυκλοφορία, ενώ θα λειτουργεί ως ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους δύο μεγάλους κυκλοφοριακούς δακτύλιους του Λεκανοπεδίου, της Αττικής οδού και της Βουλιαγμένης.