Το carandmotor περιηγήθηκε στις λεωφόρους και τα στενά στις περιοχές των Ιλισίων, του Ζωγράφου και του Γουδή και σας μεταφέρει εικόνες που αντικατοπτρίζουν το μέγεθος του προβλήματος.
Στις σύγχρονες ευρωπαϊκές μητροπόλεις εφαρμόζεται ένας ανθρωποκεντρικός αστικός σχεδιασμός με εξελιγμένα δίκτυα ποδηλατοδρόμων, υψηλού επιπέδου δρόμους και ασφαλή πεζοδρόμια. Παράλληλα, βασιλεύει η κουλτούρα του αμοιβαίου σεβασμού μεταξύ οδηγών και πεζών, έχοντας ριζωθεί στη συλλογική συνείδηση ότι ο οδηγός της μιας στιγμής είναι ο πεζός της άλλης στιγμής.
Ως μια σύγχρονη ευρωπαϊκή μητρόπολη θέλει να λογίζεται και η Αθήνα, χωρίς, ωστόσο, να έχει καταφέρει να απαλλαχθεί από τις παθογένειες του παρελθόντος και να μεταβεί στο στάδιο της ομαλής συμβίωσης μεταξύ πεζών και οχημάτων.
BUY NOW
Ένας από τους αθηναϊκούς αστικούς πυρήνες στους οποίους εντοπίζονται φαινόμενα αναλγησίας και αναρχίας είναι οι περιοχές των Ιλισίων, του Γουδή, και του Ζωγράφου, όπου οι πεζοί δείχνουν να έχουν εκτοπιστεί από τα αυτοκίνητα εξαιτίας της πάγιας συνήθειας των ιδιοκτητών τους να τα σταθμεύουν πάνω σε πεζοδρόμια, καθιστώντας εφιαλτικές τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών.
Ορμώμενο από κάποιες συζητήσεις με κατοίκους αλλά και εργαζόμενους των ανωτέρω περιοχών, το carandmotor αποφάσισε να προχωρήσει σε μια «αυτοψία» στους δρόμους, ώστε να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι το μέγεθος του προβλήματος.
Ξεκινήσαμε από το Χίλτον, κινούμενοι στα στενά της Μιχαλοκοπούλου και αμέσως αντιληφθήκαμε το τι θα αντικρίσουμε στη συνέχεια. Αυτοκίνητα να είναι σκαρφαλωμένα πάνω σε πεζοδρόμια, την ίδια ώρα που αρκετές από τις επί πληρωμή θέσεις στάθμευσης επί της Μιχαλακοπούλου παρέμεναν επί ώρες κενές.
Όπως μας επισήμαναν κάτοικοι και εργαζόμενοι της περιοχής, το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης μπορεί να συμβάλει στην αποφυγή του αυθαίρετου παρκαρίσματος στις γωνίες των τετραγώνων, αλλά δημιουργεί ένα έξτρα οικονομικό βάρος στους πολίτες, οι οποίοι αδυνατούν να το επωπιστούν σε καθημερινή βάση.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην εξαλείφονται τα φαινόμενα της παράνομης στάθμευσης, δημιουργώντας μια εικόνα που πραγματικά «μιλάει» από μόνη της και είναι άκρως αντιαισθητική για την περιοχή. Ειδικά αν ληφθούν υπόψιν οι καταστροφές που υφίστανται τα πεζοδρόμια από το αδιάλειπτο σκαρφάλωμα των αυτοκινήτων πάνω σε αυτά.
Το πρόβλημα στα Ιλίσια είναι υπαρκτό, και διαπιστώσαμε ότι επιδεινώνεται ραγδαία όσο ανηφορίζαμε την Παπαδιαμαντοπούλου και τους δρόμους πέριξ της πλατείας Αγίου Θωμά. Το άκρον άωτον του «ετσιθελισμού» και της οδικής αναρχίας εντοπίζεται στην οδό Αγίας Λαύρας, όπου ορδές αυτοκινήτων κάνουν καθημερινά κατάληψη στα πεζοδρόμια, τα οποία γίνονται αδιάβατα για πεζούς και ΑμεΑ που αναγκάζονται να κατεβαίνουν στον δρόμο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλειά τους.
Αυτό, ωστόσο, που πραγματικά μας εξέπληξε είναι μια εικόνα που αντικρίσαμε σε δρόμο της Ζωγράφου. Σχολή Οδηγών έχει σταθμεύσει το αυτοκίνητό της για αρκετά λεπτά στο απέναντι πεζοδρόμιο από τα γραφεία της, αδιαφορώντας το αν το παρακωλύεται η κυκλοφορία πεζών και ατόμων με αναπηρία.
Πρόκειται για μια απροκάλυπτη περιφρόνηση του Κ.Ο.Κ. από τον άνθρωπο που έχει αναλάβει να εκπαιδεύσει υπεύθυνα τους νέους οδηγούς και να τους εμφυσήσει το αίσθημα του σεβασμού για τους πεζούς και τους λοιπούς χρήστες του οδικού δικτύου.
Αβίωτη για τους πεζούς είναι και η κατάσταση και στα στενά που καταλήγουν στον κύριο δρόμο της Ζωγράφου, τη Λεωφόρο Παπάγου. Δεν φτάνει που το πλάτος των πεζοδρομίων είναι ανύπαρκτο, έρχονται να προστεθούν και οι τροχοί εκατοντάδων αυτοκινήτων, καθιστώντας την καθημερινότητα των κατοίκων αβίωτη.
Φυσικά, το πρόβλημα με την παράνομη και αντικοινωνική στάθμευση δεν εντοπίζεται αποκλειστικά στις περιοχές των Ιλισίων, του Γουδή και του Ζωγράφου, αλλά σε εκατοντάδες συνοικίες της Αθήνας.
Και σε αυτό σημείο έρχεται στο προσκήνιο ένας φυσικός νόμος που διέπει κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα, και η οδήγηση δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση: Για να επιβιώσει μια κοινωνία χρειάζονται νόμοι και παιδεία. Όταν εκλείπει το ένα από τα δύο, τότε η κοινωνία μετατρέπεται σε «ζούγκλα».
Ακολουθεί πρόσθετο φωτογραφικό υλικό από την αυτοψία του carandmotor