Χειρότερη αντίδραση ακόμη και από εκείνη που έχουν υπό την επήρεια ναρκωτικών παρουσιάζουν οι οδηγοί που απασχολούνται με smartphone ή multimedia σύστημα όταν βρίσκονται εν κινήσει.
Το ανθρώπινο λάθος είναι με διαφορά η κύρια αιτία πίσω από την συντριπτική πλειοψηφία των τροχαίων ατυχημάτων που συμβαίνουν στους δρόμους όλου του κόσμου.
Από τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι οδηγοί όταν βρίσκονται στο δρόμο είναι να αποσπούν την προσοχή τους από την οδήγηση κάνοντας άλλα πράγματα, με τα smartphone και τις οθόνες αφής που φέρουν τα σύγχρονα συστήματα πολυμέσων να έχουν το μεγάλο μερίδιο ευθύνης.
BUY NOW
Η απουσία φυσικών κουμπιών που παρατηρείται σε όλο και περισσότερα ταμπλό σύγχρονων αυτοκινήτων, ακόμη και για πολύ βασικές λειτουργίες, παίζει εδώ τον δικό της μεγάλο ρόλο στην απόσπαση προσοχής του οδηγού.
Οι κατασκευαστές επιλέγουν τις οθόνες αφής για να «τοποθετήσουν» εκεί τα εικονικά κουμπιά τους εις βάρος των φυσικών. Έτσι εξοικονομούν χώρο -και οικονομικούς πόρους-, ενώ έχουν και περισσότερη ελευθερία στον τομέα του design.
Ωστόσο, τα δεδομένα στην οδική ασφάλεια δείχνουν ότι οι οθόνες αφής αλλάζουν δραστικά προς το χειρότερο την αντίδραση του οδηγού πίσω από το τιμόνι, σε έναν ενδεχόμενο κίνδυνο, με τα αποτελέσματα να συγκρίνονται ή να είναι ακόμη χειρότερα, σε σχέση με τις αντιδράσεις ενός οδηγού που κινείται υπό την επήρεια αλκοόλ ή άλλων ναρκωτικών ουσιών.
Ειδικότερα, ερευνητές στην Μ.Βρετανία, ύστερα από την πραγματοποίηση σχετικής μελέτης που είχε στο επίκεντρο την λειτουργία των Android Auto και Apple CarPlay, και τη χρήση τους από οδηγούς που βρίσκονται εν κινήσει, ανακάλυψαν κάποια σοκαρίστηκα δεδομένα.
Η ανάλυση των δεδομένων από τους ερευνητές έδειξε ότι οι αντιδράσεις ενός οδηγού που απασχολείται με την οθόνη αφής ενός αυτοκινήτου είναι αργότερες κατά 57% σε σχέση με τον ίδιο οδηγό να κινείται στις ίδιες συνθήκες χωρίς να ασχολείται με οθόνες αφής. Ενδεικτικά η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ εντός του νομίμου ορίου αυξάνει τον χρόνο αντίδρασης κατά 12%, ενώ η χρήση κάνναβης κατά 21%...
Η ίδια έρευνα αναφέρει επίσης ότι η χρήση hands-free αυξάνει τον χρόνο αντίδρασης -από τη στιγμή που ο εγκέφαλος απασχολείται με άλλες εργασίες- κατά 27%, ενώ η αποστολή μηνυμάτων κατά 35%. Τέλος, η χρήση κινητού τηλεφώνου στο χέρι αυξάνει τον χρόνο αντίδρασης κατά 47% και γι' αυτό «ισοδυναμεί» με την οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ.
Άλλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Σουηδία έδειξε με επίσης πειστικό τρόπο την χρησιμότητα των φυσικών κουμπιών. Εκεί οι ερευνητές έφεραν ένα Volvo V70 του 2005 αντιμέτωπο με 12 σύγχρονα αυτοκίνητα με τελευταίας γενιάς multmedia συστήματα.
Οι οδηγοί των παραπάνω αυτοκινήτων, αφού εξοικειώθηκαν με τα μοντέλα που έπρεπε να οδηγήσουν, κλήθηκαν να εκτελέσουν τέσσερεις βασικές ενέργειες κινούμενοι με ταχύτητα της τάξης των 110 χλμ./ώρα, όπως για παράδειγμα να αλλάξουν σταθμό στο ραδιόφωνο.
Το 17χρονο Volvo κατάφερε να κερδίσει με ευκολία όλα τα αυτοκίνητα που είχε απέναντί του αφού οι οδηγοί του μπορούσαν να κάνουν όλες τις ενέργειες μέσα σε δέκα δευτερόλεπτα χρησιμοποιώντας τα φυσικά κουμπιά.
Το καλύτερο που μπόρεσαν να κάνουν τα multimedia συστήματα με τις οθόνες αφής των 11 σύγχρονων μοντέλων ήταν 13,5 δευτερόλεπτα, με μέσο όρο τα 24,7 δευτερόλεπτα και χειρότερο χρόνο τα 44,9 δεύτερα για ένα μοντέλο Κινέζου κατασκευαστή.
Το παραπάνω σημαίνει ότι ο οδηγός θα οδηγήσει το Volvo V70 για 306 μέτρα χωρίς να προσέχει απόλυτα στο δρόμο, ενώ, χρησιμοποιώντας τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, για να ρυθμίσει τέσσερις βασικές λειτουργίες, θα διανύσει λίγο πάνω από 700 μέτρα, την υπερδιπλάσια δηλαδή απόσταση. Στη χειρότερη επίδοση του Κινέζου κατασκευαστή ο οδηγός έπρεπε στην κυριολεξία να ταξιδέψει σχεδόν 1,4 χλμ. χωρίς να έχει την προσοχή του στον δρόμο.