Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την έναρξη του διαγωνισμού που αφορά το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, το οποίο θα φέρει χαμηλότερες χρεώσεις και θα δώσει τέλος στην ταλαιπωρία των οδηγών.
Την αισιοδοξία του ότι μέσα στα επόμενα τρία χρόνια οι οδηγοί θα πληρώνουν διόδια με βάση την απόσταση που θα διανύουν εξέφρασε πρόσφατα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό.
Με αφορμή την ψηφιακή επανάσταση που πραγματοποιείται στον τομέα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών -με πιο πρόσφατη εξέλιξη το «car wallet», ο υπουργός εστίασε στη σημασία του έργου που εκτελείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρχής γενομένης από τον ενιαίο πομποδέκτη για για όλους τους αυτοκινητοδρόμους.
BUY NOW
«Και δεν είναι μόνο αυτό, αφού ήδη στην Ολυμπία Οδό λειτουργεί η χρέωση με χιλιομετρική απόσταση και εκτιμούμε ότι στα επόμενα τρία χρόνια θα είμαστε έτοιμοι να το καθιερώσουμε για όλη την Ελλάδα», πρόσθεσε χαρακτηριστικά ο Κώστας Καραμανλής.
Υπενθυμίζεται ότι στόχος του υπουργείου είναι ο διαγωνισμός να βγει στον αέρα εντός του τρέχοντος έτους, για να πάρει σειρά η υπογραφή της σύμβασης και η έναρξη του έργου (2023).
Το μοντέλο που θα επιλεγεί είναι αυτό της σύμπραξης του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό Τομέα (ΣΔΙΤ), και ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 300 εκ. ευρώ. Με δεδομένο, μάλιστα, ότι ένα ποσό περί τα 65 εκ. ευρώ θα προέλθει από το Ταμείο Ανάκαμψης, το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων θα πρέπει να είναι έτοιμο το 2025 και λειτουργικό το 2026.
Τι είναι τα ηλεκτρονικά διόδια
Το σύστημα περιλαμβάνει την εγκατάσταση και λειτουργία του τεχνολογικού εξοπλισμού ο οποίος θα οδηγήσει στη σταδιακή μετάβαση στο σύστημα ελεύθερης ροής (free flow) στους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Αυτό σημαίνει ότι τα οχήματα δεν χρειάζεται να σταματήσουν για τη συναλλαγή διοδίων, γεγονός που – μεταξύ άλλων – θα μειώσει σημαντικά την ταλαιπωρία των οδηγών αλλά και τους χρόνους ταξιδιού.
Επιπροσθέτως, θα μετριαστεί η οικονομική επιβάρυνση, δεδομένου ότι οι χρήστες θα χρεώνονται ανάλογα με τα χιλιόμετρα που θα διανύουν. Πώς, όμως, θα εξακριβώνεται η απόσταση που έχουν διανύσει, ώστε να γίνει η τιμολόγησή;
Για το τελευταίο θα φροντίζουν κάμερες που θα καταγράφουν την είσοδο και έξοδό των αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης στον/από τον αυτοκινητόδρομο, μέσω των πινακίδων κυκλοφορίας. Εφόσον δεν υπάρχει η δυνατότητα αναγνώρισης της πινακίδας κυκλοφορίας τότε θα επεμβαίνει η Τροχαία η οποία θα μεριμνά για την αναγνώριση του οχήματος.
Με την εφαρμογή του νέου συστήματος, οι οδηγοί θα πληρώνουν με ειδική κάρτα ή με εφαρμογή στο κινητό τους, κατά την έξοδό τους από τον αυτοκινητόδρομο.
Όσον αφορά τα επαγγελματικά οχήματα, αυτά θα έχουν εγκατεστημένη μια συσκευή που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων.
Το σύστημα της χιλιομετρικής χρέωσης εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου αποκλειστικά στην Ολυμπία Οδό. Ένας πομποδέκτης που είναι τοποθετημένος στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου διαβάζεται από τις ηλεκτρονικές πύλες στις εισόδους και εξόδους του αυτοκινητοδρόμου, με τον χρήστη να πληρώνει αποκλειστικά το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης.
Στην περίπτωση που το όχημα βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, τότε πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.