Ο ιταλικός οίκος Ghia, από τους πιο εκλεπτυσμένους της μεταπολεμικής Ευρώπης, είχε βάλει την υπογραφή του σε μόλις τέσσερα αντίτυπα της Jaguar XK140 - κι ένα από αυτά μόλις ήρθε στο φως για πρώτη φορά μετά το 1979.
Το συγκεκριμένο αντίτυπο, που είχε μείνει ακίνητο σε ένα γκαράζ τα τελευταία 42 χρόνια, είναι μάλιστα και το πιο ιδιαίτερο από τα τέσσερα, μιας και απέκτησε ανασχεδιασμένη γρίλια το 1959 - όταν η ήδη τροποποιημένη γρίλια της Ghia από το 1956 καταστράφηκε σε ένα ατύχημα του αρχικού του ιδιοκτήτη.
Η φθορά του χρόνου, όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες, ήταν αρκετά εκτεταμένη, για αυτή την XK140 Ghia. Εν μέρει το αλουμινένιο του αμάξωμα, σε αντίθεση με το ατσάλι που χρησιμοποιούσε η Jaguar, την προστάτευσε από τη σκουριά, αλλά και πάλι η διάβρωση είναι σημαντική.
BUY NOW
Η Ghia επέλεγε το αλουμίνιο όχι μόνο λόγω του μειωμένου του βάρους, αλλά και επειδή είναι πιο εύκολο να δουλευτεί στο χέρι. Με αυτό το υλικό στο αμάξωμά της η XK140 Ghia ήταν 100 ελαφρύτερη από τις XK140 παραγωγής της Jaguar, και αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο επέλεξε να την αγοράσει ο δεύτερός της ιδιοκτήτης, το 1969.
Της τοποθέτησε έναν υψηλής απόδοσης κινητήρα 3.8 λίτρων της Jag, με την κυλινδροκεφαλή της D-Type και καρμπιρατέρ της Weber, για περαιτέρω βελτιωμένη απόδοση - ώστε να κερδίζει τα επόμενα χρόνια, όπως και έκανε, αρκετούς αγώνες ιστορικών αυτοκινήτων σε όλη της Ευρώπη. Μάλιστα, σε έναν αγώνα της Monza είχε κερδίσει και μία Ferrari 250 TDF.
Δέκα χρόνια αργότερα, ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου το τοποθέτησε σε ένα γκαράζ και δεν το έβγαλε στον ήλιο ξανά - μέχρι τη χρονιά μας. Είναι προφανές ότι αυτό το σπάνιο και συλλεκτικό αντίτυπο της ΧΚ140 Ghia χρειάζεται πολλή δουλειά για να ανακτήσει την αρχική του λάμψη - αλλά αυτό δεν εμποδίζει τον οίκο δημοπρασιών Bonhams να θέτει αρχική τιμή περίπου 300 χιλιάδων Ευρώ.
Η ιστορία της Jaguar XK140 Ghia
Η ΧΚ140 παρουσιάστηκε το 1954 ως διάδοχος της δημοφιλούς ΧΚ120 του 1948. Η επιτυχία της τελευταίας, την οποία οδηγούσε μέχρι και ο εμβληματικός κινηματογραφικός αστέρας Clark Gable, «ανάγκασε» τους σχεδιαστές της να μην αλλάξουν πολλά στο στιλ της - παρά μόνο να προσθέσουν λίγο ύψος για τα κεφάλια των επιβατών, βελτιωμένη ανάρτηση και φρένα, ισχυρότερο κινητήρα και κρεμαγέρα στο σύστημα διεύθυνσης.
Η έκδοση παραγωγής είχε εξακύλινδρο εν σειρά μοτέρ 3.4 λίτρων με απόδοση 190 ή 210 ίππων. Με αυτή τη δύναμη, σημαντική για την εποχή, η εργοστασιακή ΧΚ140 χρειαζόταν σχεδόν 8,5'' για το σπριντ 0-100 km/h, και ξεπερνούσε την τελική ταχύτητα των 200 km/h. Μάλιστα, η ΧΚ140 έκανε και μια μικρή επανάσταση στο σύστημα μετάδοσης, καθώς ήταν η πρώτη Jag που πωλούνταν και με την επιλογή αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων.
Η ιδιαιτερότητα της ΧΚ140 ήταν πως μπορούσε να διατίθεται και χωρίς αμάξωμα από τη Jaguar, ώστε ο αγοραστής να επιλέγει το δικό του εξατομικευμένο αμάξωμα από κάποιον εξειδικευμένο οίκο - όπως τη Ghia ή τη Zagato, των οποίων τα αμαξώματα διέφεραν σημαντικά από της Jaguar.
Τέσσερις από τους αγοραστές της απευθύνθηκαν για το σκοπό αυτό στην ιταλική Carrozzeria Ghia, και το αμάξωμα που έλαβαν έφερε την υπογραφή του Giovanni Michelotti - ενός εκ των πιο επιδραστικών σχεδιαστών στην παγκόσμια αυτοκίνηση της εποχής εκείνης, και σχεδιαστική πολλών βρετανικών αυτοκινήτων εκείνη και την επόμενη δεκαετία.
Το σχέδιο του Michelotti παρέκκλινε από τα βρετανικά δεδομένα της εποχής εκείνης και προσέγγιζε τον ιταλικό ψυχισμό, όπως αυτός εκφραζόταν από τις Ferrari και τις Maserati της εποχής. Ήταν μια πολύ εύστοχη επιλογή, όπως θα φανέρωναν τα επόμενα χρόνια.
Η επιτυχία που γνώρισε η XK140 ήταν λαμπρή, τόσο που η Jaguar παρουσίασε το 1957 και μια τρίτη γενιά της σειράς ΧΚ, την ΧΚ150 – πριν την αντικατάσταση και αυτής και τη μετονομασία του αυτοκινήτου σε E-Type.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ