Η εταιρεία-γίγαντας από την Ταϊβάν που κρατάει στα χέρια της τις τύχες της παγκόσμιας αυτοκίνησης
Με κομμένη την ανάσα παρακολουθεί η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία τις εξελίξεις στην Ταϊβάν, έχοντας στραμμένο το βλέμμα της στην εταιρεία-θαύμα του νησιού.
Κίνα και Ταϊβάν βρίσκονται στα… μαχαίρια μετά την επίσκεψη της Νάνσι Πελόζι στην Ταϊπέι, με την Κίνα να πετάει το γάντι στις δύο χώρες, κατηγορώντας τες ότι συνεχώς επιδιώκουν αλλαγή του status quo, υπονομεύοντας την Αρχή της Μίας Κίνας.
Η πολύκροτη επίσκεψη της προέδρου της αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων στην Ταϊβάν δεν κράτησε πάνω από 24 ώρες. Παρ΄ όλα αυτά, η Νάνσι Πελόζι δεν παρέλειψε να συναντηθεί με τον Mark Liu, τον επικεφαλής μίας εταιρείας η οποία διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στα παγκόσμια τεχνολογικά τεκταινόμενα. Και δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε ότι ορίζει τις τύχες του αυτοκινήτου.
BUY NOW
Πρόκειται για την TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company), με έδρα το τεράστιας σημασίας Επιστημονικό Πάρκο Σιντσού, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη παραγωγό ημιαγωγών (ή αλλιώς μικροτσίπ) στον κόσμο με κεφαλαιοποίηση 426 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η χρηματιστηριακή αξία, ωστόσο, της TSMC δεν είναι αρκετή προκειμένου να αποτυπώσει τον σημαίνοντα και αναντικατάστατο ρόλο της. Σύμφωνα με τη γερμανική ερευνητική εταιρεία Statista, η εταιρεία-γίγαντας της Ταϊβάν παράγει περί το 50% των μικροτσίπ του πλανήτη, ενώ το μερίδιό της στους πιο προηγμένους ημιαγωγούς (5 νανόμετρων) αγγίζει το 90%.
Δεν χρειάζεται να εξηγήσουμε πόσο σημαντικοί είναι οι ημιαγωγοί για την αυτοκινητοβιομηχανία, μιας και το έλλειμμά τους, ως απότοκο του ξεσπάσματος της πανδημίας του κορωνοϊου, αποτελεί τον κατεξοχήν λόγο που «πάγωσε» η παραγωγή αυτοκινήτων ανά τον κόσμο, με αποτέλεσμα να εκτοξευθούν οι τιμές και οι χρόνοι παράδοσης καινούργιων ΙΧ.
Μην ξεχνάμε ότι σε ένα αυτοκίνητο απαντώνται εκατοντάδες μικροτσίπ που είναι απαραίτητα για ζωτικές λειτουργίες του οχήματος, από το ABS, τους αερόσακους, τον κινητήρα και το σύστημα πολυμέσων, έως το σύστημα ελέγχου της πίεσης των ελαστικών, τα ηλεκτρικά παράθυρα, το σύστημα κλιματισμού, τις κάμερες (π.χ. οπισθοπορείας), τα φώτα και τον ηλεκτρονικό μηχανισμό των καθισμάτων.
Μέχρι το 2020, το μερίδιο των μικροτσίπ για αυτοκίνητα που κατασκεύαζε η TSMC δεν υπερεβαίνε το 3% εκ του συνόλου των παραχθέντων ημιαγωγών της, δεδομένου ότι εστίαζε κυρίως σε hardware για smartphones (48%).
Παρ΄όλα αυτά, μετά τις δραματικές ελλείψεις που βίωσε ο αυτοκινητικός κλάδος, ο γίγαντας της Ταϊβάν κλήθηκε να προσφέρει σανίδα σωτηρίας στο αυτοκίνητο.
Τον Ιανουάριο του 2021, κατόπιν επικοινωνίας του τέως Υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας, Peter Altmaier, με την Ταϊβανέζα ομόλογό του, Wang Mei-hua, η ΤSMC δεσμεύτηκε να αφήσει για λίγο στην άκρη τα μικροτσίπ για τα υπόλοιπα τεχνολογικά προϊόντα, προτάσσοντας τo hardware που ήταν απαραίτητο για τη σωτηρία του αυτοκινήτου.
Πιέσεις ασκήθηκαν και από άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας, με την TSMC να αυξάνει την παραγωγή… αυτοκινητικών τσιπ κατά 60%, περιγράφοντας αυτή την ενέργειά της ως μια «πρωτοφανή πρωτοβουλία», ώστε να αποκλιμακωθεί η έλλειψη ημιαγωγών που συμπιέζει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Πρέπει, επίσης, να λάβουμε υπόψη ότι η TSMC, παρολό που δεν επικεντρωνόταν στην παραγωγή τσιπ για αυτοκίνητα, αποτελούσε (και συνεχίζει) βασικό προμηθευτή για σχεδόν όλους τους μεγάλους κατασκευαστές ημιαγωγών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των Infineon, NXP, STMicroelectronics και Texas Instruments.
Τι γίνεται σήμερα με τη διαμάχη Κίνας-Ταϊβάν
Όπως είναι κατανοητό, η εταιρεία - θαύμα από την Ταϊβάν συμβάλλει τα μέγιστα στην εξομάλυνση της κρίσης με την έλλειψη ημιαγωγών. Και επομένως, δεν προκαλεί εντύπωση που οι ΗΠΑ θα μάχονταν με νύχια και με δόντια προκειμένου να αποτρέψουν να πέσει η TSMC σε κινεζικά χέρια.
Ο Ben Barringer, αναλυτής έρευνας μετοχών στην Quilter Cheviot, ανέφερε στη MailOnline ότι, εφόσον η Κίνα κυριαρχούσε στην Ταϊβάν, πιθανότατα θα φρόντισε να διατηρήσει τη λειτουργία της TSMC, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στο υπάρχον (πλήρως εξειδικευμένο) εργατικό δυναμικό, προκειμένου να αποκτήσει πλεονέκτημα έναντι των κατασκευαστών ημιαγωγών με έδρα τις ΗΠΑ και την Κορέα.
«Δεδομένης της θέσης της στην αγορά, της τεχνογνωσίας που διαθέτει και της πολυπλοκότητας του κλάδου, η TSMC είναι πιθανό να παραμείνει στρατηγικής σημασίας για όποιον κυβερνά την Ταϊβάν τόσο τώρα όσο και στο μέλλον», δήλωσε ο Barringer.
Ανεξάρτητα, λοιπόν, από την έκβαση της διαμάχης, η TSMC ίσως θα συνέχιζε να παράγει ημιαγωγούς.
Εφόσον, όμως, έπεφτε σε κινεζικά χέρια θα έχανε σημαντικό μέρος της δύναμής της, ενώ κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι οι ημιαγωγοί που θα παράγονταν στο μέλλον θα έβρισκαν θέση στα αυτοκίνητα των κατασκευαστών του Δυτικού Κόσμου και δεν θα μονοπωλούνταν από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που επιχειρούν να ανατρέψουν το υπάρχον καθεστώς της αυτοκίνησης, εκθρονίζοντας τις παραδοσιακές δυνάμεις.