Τα σύγχρονα αυτοκίνητα φροντίζουν για την ασφάλεια των οδηγών τους με πολλούς τρόπους κατά τη διάρκεια της οδήγησης χάρη στα πολυάριθμα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης που ενσωματώνουν πλέον στον εξοπλισμό τους.
Ανάμεσα σε αυτά που προσφέρουν τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας είναι και η δυνατότητα παρατήρησης της συμπεριφοράς του οδηγού τους με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέσω της πρόληψης.
Από τα κυριότερα συστήματα αυτής της κατηγορίας είναι το σύστημα αναγνώρισης και προειδοποίησης κόπωσης του οδηγού. Με την κόπωση να αποτελεί έναν από τους βασικούς παράγοντες διάσπασης της προσοχής και να συμβάλλει σε πολύ μεγάλο βαθμό στα τροχαία ατυχήματα, το εν λόγω σύστημα έχει βάλει το δικό του λιθαράκι στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και ακόμη περισσότερο των θανατηφόρων που σχετίζονται με την υπνηλία και τη διάσπαση προσοχής.
BUY NOW
Η λειτουργία του συστήματος βασίζεται σε έναν αλγόριθμο με τον οποίο αξιολογείται η συμπεριφορά του οδηγού επί του οδοστρώματος κάθε φορά που ξεκινά μία καινούργια διαδρομή.
Το σύστημα συλλέγει δεδομένα μέσω αισθητήρα που καταγράφει τις κινήσεις του τιμονιού με σκοπό να αξιολογήσει αν η συμπεριφορά που παρουσιάζει ο οδηγός είναι στρωτή και φυσιολογική ή νευρική. Το σύστημα λαμβάνει επίσης υπόψη του τη χρήση τον φλας από την μεριά του οδηγού αλλά και την ώρα της ημέρας που πραγματοποιείται η διαδρομή.
Ανάλογα με το πόσο προηγμένο είναι, το σύστημα φέρει συνήθως και κάμερα, για να καταγράφει τη θέση του αυτοκινήτου στη λωρίδα και να τη συγκρίνει με τον τρόπο που χρησιμοποιεί το τιμόνι ο οδηγός, ενώ κάποια συστήματα φέρουν και κάμερα που ανιχνεύει το πρόσωπο του οδηγού.
Με βάσει τη θέση του αυτοκινήτου στη λωρίδα και τον τρόπο που χρησιμοποιεί ο οδηγός το τιμόνι, ο αλγόριθμος προσπαθεί να εντοπίσει αλλαγές στη συμπεριφορά του οδηγού από την έναρξη της διαδρομής που σχετίζονται με την κόπωση. Όταν για παράδειγμα οι νευρικές τιμονιές αρχίσουν να αποκτούν μεγάλη συχνότητα, τότε το σύστημα αντιλαμβάνεται ότι έχει επέλθει κόπωση στον οδηγό και προειδοποιεί αυτόν που κάθεται πίσω από το τιμόνι ενεργοποιώντας στον πίνακα πληροφοριών την ένδειξη με το φλιτζάνι του καφέ.
Εκτός από την ένδειξη υπάρχει και ηχητική προειδοποίηση, ενώ κάποια συστήματα ενημερώνουν και με αναλογικό τρόπο, με σχετική μπάρα που δείχνει πόσο κουρασμένο ή αφηρημένο θεωρούν τον οδηγό του αυτοκινήτου, αλλά και με γραπτό μήνυμα.
Αν η συμπεριφορά του οδηγού δεν βελτιωθεί σε εύκολο χρονικό διάστημα τότε το σύστημα συνεχίζει με τις προειδοποιήσεις, τόσο τις οπτικές όσο και τις ηχητικές. Σε κάθε περίπτωση η σχετική ένδειξη μας δείχνει ξεκάθαρα ότι η συμπεριφορά μας δεν είναι η ενδεδειγμένη και είναι σίγουρα κάτι που δεν πρέπει να αγνοείται σε καμία περίπτωση. Καλό είναι λοιπόν να προσπαθήσουμε να συγκεντρωθούμε στην οδήγηση, κάνοντας αν νομίζουμε ότι χρειάζεται, ακόμη και ένα μικρό διάλειμμα, όπως άλλωστε μας προτρέπει και το σύστημα.
Να σημειωθεί τέλος ότι το σύστημα αναγνώρισης και προειδοποίησης κόπωσης θα αποτελεί από φέτος υποχρεωτικό στοιχείο του εξοπλισμού ασφάλειας των καινούργιων αυτοκινήτων, ενώ ενεργοποιείται σε ταχύτητες άνω των 60 χλμ./ώρα.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ