Ιδιαίτερα κοστοβόρες βλάβες ενδέχεται να προκληθούν στα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται για ολιγόλεπτες διαδρομές.
Σε γόρδιο δεσμό έχει εξελιχθεί η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά κέντρα. Πρόκειται για ένα σύνθετο πολυπαραγοντικό φαινόμενο, το οποίο -μεταξύ άλλων- οφείλεται στη σχέση εξάρτησης του σύγχρονου ανθρώπου με το αυτοκίνητό του.
Ειδικότερα, ένα πολύ μεγάλο μέρος πολιτών κάθονται πίσω από το τιμόνι ακόμα και για να πάνε στο… πλησιέστερο περίπτερο, αδιαφορώντας για το γεγονός ότι με αυτό τον τρόπο επιβαρύνουν τόσο το οδικό δίκτυο όσο και το περιβάλλον.
BUY NOW
Αυτό, ωστόσο, που αγνοούν είναι ότι η άσκοπη και ολιγόλεπτη χρήση του ΙΧ βλάπτει και την… τσέπη τους, δεδομένου ότι επιφέρει τη σταδιακή φθορά μηχανικών μερών του οχήματός τους.
Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι ως ολιγόλεπτη, και επιβλαβής σε επίπεδο μηχανικών μερών, χρήση ενός αυτοκινήτου λόγίζεται αυτή που είναι μικρότερη των 10 χλμ.
Αρχικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ο κινητήρας για να λειτουργήσει σωστά και να επιτύχει καλή λίπανση των μηχανικών του μερών πρέπει να φτάσει σε μια συγκεκριμένη θερμοκρασία λειτουργίας. Η μη σωστή λίπανση συνεπάγεται πρώιμη φθορά των μηχανικών μερών, μιας και οι μεταξύ τους τριβές είναι ιδιαίτερα «βίαιες».
Παράλληλα, ένας κρύος κινητήρας δεν μπορεί να επιτύχει αποτελεσματική καύση, με αποτέλεσμα να σχηματίζονται επικαθίσεις άνθρακα στον θάλαμο καύσης, τις βαλβίδες και τα μπουζί. Και σε αυτές τις συνθήκες, ο κινητήρας μπορεί να αντιμετωπίσει πρόβλημα με τα δαχτυλίδια των εμβόλων. Το αποτέλεσμα είναι η κατανάλωση καυσίμου να αυξηθεί, τα μπουζί να κινδυνεύουν με καταστροφή, ακόμα και να «καούν» οι βαλβίδες εάν δεν κλείνουν σωστά.
Μια ακόμα επιβλαβής συνέπεια του να μην φτάσει ο κινητήρας στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας του είναι ότι η υγρασία που συσσωρεύεται στο σύστημα εξάτμισης δεν αντιμετωπίζεται, γεγονός που επηρεάζει το σύστημα εξάτμισης, το οποίο διαβρώνεται λόγω εσωτερικής οξείδωσης.
Από τη διάνυση μικρών αποστάσεων κινδυνεύουν κυρίως τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα, οι κινητήρες των οποίων αναπτύσσουν πιο αργά την ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας, και επίσης διαθέτουν φίλτρο μικροσωματιδίων ή αλλιώς DPF.
Αυτό πρέπει να αυτοκαθαρίζεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, κάτι που ονομάζεται «αναγέννηση» και ολοκληρώνεται όταν το αυτοκίνητο κινείται για αρκετή ώρα σε ανοιχτό δρόμο. Τότε η θερμοκρασία των καυσαερίων αυξάνεται και έτσι τα σωματίδια στο φίλτρο μικροσωματιδίων καίγονται.
Αν η οδήγηση είναι ολιγόλεπτη, τότε τα καυσαέρια δεν μπορούν να αναπτύξουν την απαραίτητη θερμοκρασία προκειμένουν να καθαρίσει το DPF.
Τέλος, κατά τη διάρκεια σύντομων διαδρομών, επηρεάζεται τόσο η μπαταρία του αυτοκινήτου, μιας και δεν προλαβαίνει να φορτίσει με αποτέλεσμα να αποδυναμώνεται, όσο και ο συμπλέκτης και τα φρένα, καθώς φθείρονται από το συνεχές σταμάτα-ξεκίνα σε καθεστώς κίνησης.