Γιατί τα κίτρινα φώτα αντικαταστάθηκαν από τα άσπρα στα αυτοκίνητά μας;

kitrina fota provoleis autokinito yellow lights

Μετά από τη μακροχρόνια παρουσία τους στους κεντρικούς προβολείς των αυτοκινήτων μας, οι κίτρινοι λαμπτήρες παρέδωσαν τα σκήπτρα στους λευκούς. Ποιοι υπερισχύουν;

Με αμείωτη ένταση κρατούσε επί σειρά ετών η διαμάχη σχετικά με το είδος του χρώματος που θα πρέπει να εκπέμπουν οι κεντρικοί προβολείς των αυτοκινήτων, μέχρι την επιβολή του Κανονισμού UNECE αρ. 48, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ στις 8 Οκτωβρίου του 2016, ορίζοντας το κανονιστικό πλαίσιο.

Η απόφαση που ελήφθη στο Παγκόσμιο Φόρουμ της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη, όσον αφορά την Εναρμόνιση των Κανονισμών για τα Οχήματα, έβαλε τέλος στις έντονες αντιπαραθέσεις των οδηγών, ορίζοντας ότι όλα τα καινούρια αυτοκίνητα οφείλουν να εξοπλίζονται με κεντρικούς προβολείς οι οποίοι παράγουν άσπρο φως.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρόκειται για μια απόφαση στην οποία υπόκεινται αποκλειστικά τα καινούρια οχήματα, μιας και τα παλαιότερα, με χρονολογία κατασκευής πριν τις 8 Οκτωβρίου 2016, μπορούν να συνεχίζουν να κυκλοφορούν εντός των ευρωπαϊκών δρόμων με τους κίτρινους προβολείς με τους οποίους ήταν ήδη εξοπλισμένα. 

kitrina fota provoleis autokinito yellow lights

Φώτα: Κίτρινα εναντίον λευκά

Όλοι μας -ειδικά οι μεγαλύτεροι - έχει τύχει να βρεθούμε σε ένα αυτοκίνητο οι προβολείς του έφεραν κίτρινη απόχρωση, με τις απαρχές των κίτρινων φωτιστικών σωμάτων να εντοπίζονται στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν χρησιμοποιούνταν λάμπες ασετυλίνης, για να δοθούν τα σκήπτρα στους ηλεκτρικούς λαμπτήρες (λυχνίες ή λάμπες), οι οποίοι συνέχισαν την παράδοση του κίτρινου χρώματος.

Από το 1930, οι προβολείς των αυτοκινήτων άρχισαν να εκπέμπουν μια έντονη απόχρωση κίτρινου (Selective Yellow), ενώ ήταν σχεδιασμένοι με τέτοιο τρόπο ώστε να φιλτράρουν τους μπλε τόνους, συνδράμοντας στην καλύτερη φωταγώγηση του δρόμου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Έκτοτε, άρχισε να διεξάγεται πληθώρα ερευνών, οι οποίες επιδοκίμαζαν τα κίτρινα φώτα, αναδεικνύοντάς τα σε ασφαλέστερα, μιας και δεν τύφλωναν τους υπόλοιπους οδηγούς.

Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, το κίτρινο φως μπορεί και διαπερνά με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τη βροχή, το χιόνι και την ομίχλη, συγκριτικά με το μπλε ή το λευκό φως.

Από την άλλη, δεν ενδείκνυνται ως η ιδανική λύση σε ομαλές καιρικές συνθήκες, και ως εκ τούτου έμελλε να εξελιχθούν σε μια λιγότερο δημοφιλή λύση και να εκθρονιστούν από τους άσπρους κεντρικούς προβολείς. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όπως προαναφέραμε, σήμερα η επικρατέστερη επιλογή για τους κεντρικούς προβολείς είναι οι άσπροι, με τα κίτρινα να συμβιβάζονται σε ρόλο φωτιστικών σωμάτων ομίχλης.

Το λευκό φως προτιμάται για διάφορους λόγους, με κυριότερο την ικανότητά του να μιμείται το φως του ηλίου και επομένως να βελτιώνει την ορατότητα των οδηγών υπό κανονικές συνθήκες.

Ακόμα, σε αντίθεση με τους κίτρινους λαμπτήρες, οι λευκοί δεν χρησιμοποιούν φίλτρα, τα οποία είθισται να υποβαθμίζουν τη φωτεινότητα των προβολέων.

Τι ισχύει στην Ελλάδα;

Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τόσο τα φώτα πορείας των αυτοκινήτων, όσο και τα φώτα πορείας μπορούν να είναι είτε κίτρινου, είτε λευκού χρώματος. Ειδικότερα:

1.Φώτα πορείας (μεγάλα): δύο λευκά ή ειδικής επιλογής κίτρινα φώτα πορείας, που να φωτίζουν σε απόσταση τουλάχιστον 100 μ. από το όχημα

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

2.Φώτα διασταυρώσεως (μεσαία): ζυγός αριθμός λευκών φώτων ή ειδικής επιλογής κίτρινων φώτων διασταυρώσεως, που να φωτίζουν σε απόσταση τουλάχιστον 40 μ. από το όχημα

3.Φώτα θέσεως(μικρά): δύο μετωπικά λευκά φώτα θέσης. Επιτρέπεται η χρήση ειδικής επιλoγής κίτρινoυ χρώματoς για τα φώτα αυτά, όταν είναι ενσωματωμένα σε φώτα πoρείας ή διασταύρωσης, τα oπoία εκπέμπoυν ειδικής επιλoγής κίτρινες δέσμες. Τα φώτα αυτά πρέπει να φωτίζουν σε απόσταση τουλάχιστον 40 μ. από το όχημα.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ