Ένα «έξυπνο» σύστημα περιορισμού της ταχύτητας θα ενσωματώνουν όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, ώστε οι οδηγοί να μην βυθίζουν το πόδι τους στο γκάζι.
Σε εφαρμογή βρίσκεται από τις 6 Ιουλίου του 2022 ο νέος κανονισμός για την ασφάλεια των οχημάτων 2019/2144 στην ΕΕ, ο οποίος μεταξύ άλλων έχει εισάγει μια σειρά υποχρεωτικών προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού που συνδράμουν στη μείωση των αριθμών τροχαίων ατυχημάτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα νέα μέτρα ασφαλείας θα υψώσουν ασπίδα προστασίας στους οδηγούς, τους επιβάτες, τους ποδηλάτες και τους πεζούς, καθώς αναμένεται να σωθούν πάνω από 25.000 ανθρώπινες ζωές και να αποφευχθούν τουλάχιστον 140.000 σοβαροί τραυματισμοί έως το 2038.
BUY NOW
Ένα από τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της ΕΕ είναι ο ευφυής έλεγχος ταχύητητας (Intelligent Speed Assistance -ISA), τον οποίο έπρεπε να ενσωματώνουν όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που έχουν λάβει έγκριση τύπου από τις 6 Ιουλίου του 2022 και πωλούνται στην Ευρώπη.
Επίσης, από τις 7 Ιουλίου του 2024, το ISA θα πρέπει να ενσωματώνεται σε κάθε καινούργιο αυτοκίνητο που διατίθεται στην αγορά, ανεξάρτητα από το πότε έχει λάβει έγκριση τύπου.
Όσον αφορά, τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος, αυτό μπορεί και αναγνωρίζει το εκάστοτε όριο ταχύτητας μέσω του GPS και του συστήματος πλοήγησης.
Το Intelligent Speed Assistance δεν επεμβαίνει βίαια, μειώνοντας απότομα την ταχύτητα κίνησης σε περίπτωση που κινούμαστε πάνω από το εκάστοτε επιτρεπτό όριο, αλλά επεμβαίνει διακριτικά μέχρι να υπακούσουμε στους κανόνες ασφαλούς κυκλοφορίας. Υπάρχουν τρεις τρόποι λειτουργίας του ISA:
Ενημερωτικός: Παρέχει στον οδηγό ανατροφοδότηση μέσω ενός οπτικού ή ηχητικού σήματος, ενημερώνοντάς τον για την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας.
Υποστηρικτικός: Καθιστά πιο σκληρό το πεντάλ του γκαζιού, ώστε να αποτρέψει τον οδηγό από το να συνεχίσει να το... πατάει. Ο τελευταίος, ωστόσο, μπορεί να παρακάμψει την εν λόγω παρέμβαση του συστήματος, απλά ασκώντας μεγαλή πίεση στο πεντάλ.
Παρεμβατικός: Το σύστημα εμποδίζει οποιαδήποτε επιτάχυνση, για παράδειγμα μειώνοντας την έγχυση καυσίμου. Και πάλι ο ο οδηγός μπορεί να το παρακάμψει, βυθίζοντας (kickdown) το πόδι του στο γκάζι.
Σημειώνεται ότι το ISA διαθέτει για αρχή δυνατότητα απενεργοποίησης, μιας και σύμφωνα με τους ειδικούς στον τομέα ασφάλειας της Ε.Ε., τα συστήματα αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας δεν λειτουργούν υποδειγματικά και αρκετές φορές λαμβάνουν λανθασμένη πληροφορία. Αργότερα όμως, θα αναλάβει πιο δραστικό τρόπο για να μας διατηρήσει στα επιτρεπτά όρια ταχύτητας.