Επιταχύνονται οι ενέργειες για την εξόρυξη λιθίου από το μεγαλύτερο κοίτασμα λευκού χρυσού παγκοσμίως.
Καλά κρατεί ο «πόλεμος» για το λίθιο, ένα ορυκτό-κλειδί για την ενεργειακή μετάβαση, που θα δώσει ζωή -μεταξύ άλλων- στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που διαδραματίζουν όλο και σπουδαιότερο ρόλο στα αυτοκινητικά δρώμενα.
Στις χώρες με τα μεγαλύτερα αποθέματα «λευκού χρυσού» (σ.σ. όπως ονομάζεται το λίθιο, εξαιτίας της ζήτησης για αυτό) συγκαταλέγεται και η Βολιβία στην οποία βρίσκεται η μεγαλύτερη ξηρή λίμνη στον κόσμο. Πρόκεται για την Σαλάρ Ντε Ουγιούνι στις Άνδεις, όπου «κρύβεται» το μεγαλύτερο κοίτασμα λιθίου παγκοσμίως.
BUY NOW
Το πρόβλημα είναι ότι μέχρι σήμερα ο συγκεκριμένος ενεργειακός θησαυρός είναι ανέγγιχτος, με τη χώρα να μην μπορεί να τα αξιοποιήσει λόγω μη επαρκών τεχνικών και οικονομικών δυνατοτήτων.
Η Βολοβία, επομένως, προσβλέπει σε ξένη χείρα βοηθείας, και ήδη έχει συνάψει συμφωνίες με εταιρείες που έχουν την απαραίτητη τεχνογνωνία για την εξόρυξη του λευκού χρυσού.
Πριν από λίγες ημέρες, η χώρα της Νότιας Αμερικής σύναψε συμφωνία με την κινεζική κοινοπραξία CBC που συμμετέχει η CATL η ηγέτιδα δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο στον τομέα της κατασκευής μπαταριών.
Η συμφωνία ύψους 90 εκατ. δολαρίων αφορά μια πιλοτική μονάδα που θα αξιοποιεί τη μέθοδο άμεσης εξόρυξης λιθίου (DLE -Direct Lithium Extraction). Οι εταίροι ευλπιστούν ότι η μονάδα θα λειτουργήσει μέσα στους επόμενους 18 μήνες, και θα μπορέσει να παράγει έως και 2.500 τόνους ανθρακικού λιθίου ετησίως.
Η νέα συμφωνία μεταξύ της Βολιβίας και της CBC ακολουθεί μια παρόμοια ύψους 1,4 δισ. δολαρίων που υπογράφηκε τον περασμένο Ιανουάριο για την κατασκευή δύο βιομηχανικών εγκαταστάσεων DLE με συνδυασμένη δυναμικότητα 25.000 τόνων ετησίως.
Η τυπική μέθοδος εξαγωγής λιθίου περιλαμβάνει την άντληση άλμης σε λίμνες και την επεξεργασία των αλάτων λιθίου που κρυσταλλώνονται μόλις εξατμιστεί το νερό.
Τα τελευταία δύο χρόνια η Βολιβία επένδυσε πάνω από 800 εκατ. δολάρια σε αυτή τη μέθοδο, χωρίς ωστόσο να καταγράφει σημαντικά αποτελέσματα.
Στον αντίποδα, η μέθοδος DLE επιτρέπει την άντληση λιθίου κατευθείαν από την άλμη. Έτσι εξαλείφεται η ανάγκη για ηλιακή εξάτμιση και επίσης μετριάζεται τόσο η κατανάλωση νερού όσο και η εξάρτηση από τις καιρικές συνθήκες.