Ασυντήρητα, επικίνδυνα, σχεδόν κατεστραμμένα, αυτοκίνητα που χαρακτηρίστηκαν παράτυπα ως «ιστορικά» κυκλοφορούν ελεύθερα στους δρόμους της Ελλάδας, προκαλώντας την κοινή λογική.
Ως γνωστόν τα ιστορικού ενδιαφέροντος οχήματα διατηρούσαν μέχρι σήμερα τη δυνατότητα να αποκτούν κατ’ εξαίρεση άδεια κυκλοφορίας και να απαλλάσσονται από κάθε είδος φορολογικής επιβάρυνσης καθώς και από τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο.
Βασική όχι όμως και μοναδική προϋπόθεση ώστε ένα όχημα να χαρακτηριστεί ή αν προτιμάτε να πιστοποιηθεί ως ιστορικό ένα όχημα είναι η κατασκευαστική ηλικία του, η οποία πρέπει να υπερβαίνει τα 30 έτη από την ημέρα της παραγωγής του.
BUY NOW
Μία ακόμα προϋπόθεση είναι να συντηρείται και να διατηρείται στην αρχική του κατάσταση και να μην έχει υποστεί ουσιαστική αλλαγή στα τεχνικά χαρακτηριστικά του.
Παρότι, λοιπόν, το πλαίσιο πιστοποίησης ενός οχήματος ως ιστορικό ήταν και παραμένει αυστηρό, δεν είναι λίγες εκείνες οι περιπτώσεις κατάχρησης του δικαιώματος έκδοσης αδειών κυκλοφορίας από πρωτοβάθμια (συλλόγους) και δευτεροβάθμια σωματία (ομοσπονδίες) ή της καταστρατήγησης των περιορισμών που μέχρι και σήμερα ισχύουν για την κυκλοφορία ενός τέτοιου αυτοκινήτου.
Τις περισσότερες φορές, βέβαια, το έγκλημα ήταν διπλό. Του σωματείου που εξέδιδε, με το αζημίωτο, αφειδώς άδειες κυκλοφορίας πιστοποιώντας ως ιστορικά οχήματα ακόμα και το… σαπάκι της διπλανής πόρτας, αλλά και του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, ο οποίος με την έκδοση των ιστορικών πινακίδων κυκλοφορίας απαλλασσόταν από τα... περιττά βάρη (βλέπε την καταβολή τελών κυκλοφορίας και τον τεχνικό έλεγχο του αυτοκινήτου), ενώ την ίδια στιγμή αποκτούσε πρόσβαση και σε ένα προνομιακό τιμολόγιο ασφάλισης.
Με αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, όλοι μπορούσαν να δηλώσουν κερδισμένοι. Οι σύλλογοι-ομοσπονδίες γέμιζαν τα ταμεία τους με χρήματα και οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων έβρισκαν ένα παραθυράκι για να μειώσουν στο ελάχιστο το κόστος κτήσης ενός οχήματος το οποίο τις περισσότερες φορές απείχε παρασάγγας από τον χαρακτηρισμό του ιστορικού.
Μάλιστα το συγκεκριμένο φαινόμενο αποτέλεσε για χρόνια κοινό μυστικό στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, χωρίς ωστόσο να προκύψει κάποια σοβαρή και συντεταγμένη ενέργεια για την πάταξή του και την περιχαράκωση ενός χώρου που σε βάθος δεκαετίων έχει υποστεί τα πάνδεινα.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της χρεοκοπημένης τυπικά και ουσιαστικά ΕΛΠΑ, η οποία από τη στιγμή που απέσπασε το δικαίωμα έκδοσης πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας ιστορικών οχημάτων, φρόντισε ώστε να γεμίσει τους δρόμους με παντελώς ακατάλληλα προς κυκλοφορία αυτοκίνητα.
Το κακοσυντηρημένο Honda Civic των φωτογραφιών είναι ένα τυχαίο δείγμα των καταστροφικών αποτελεσμάτων της πρακτικής αυτής, η οποία πρέπει στο μέλλον να γίνει το παράδειγμα προς αποφυγή με αφορμή την αλλαγή στο καθεστώς πιστοποίησης και κυκλοφορίας των ιστορικών οχημάτων, με το Υπουργείο Μεταφορών να αναλαμβάνει την έκδοση των απαραίτητων αδειών και των πινακίδων.
Εφεξής τα ιστορικά οχήματα θα πρέπει να πάψουν να αποτελούν δημόσιο κίνδυνο και ο εύκολος τρόπος για να διατηρήσει κανείς στην κατοχή ένα αυτοκίνητο με το μικρότερο δυνατό κόστος και να μετατραπούν στο σύνολό τους το κόσμημα των ελληνικών δρόμων και ένα ζωντανό-απολύτως υγιές κύτταρο μιας σπάνιας πολιτισμικής και βιομηχανικής κληρονομιάς.
Εξαιρέσεις σε αυτόν τον κανόνα δεν πρέπει να υπάρξουν, ούτε φυσικά και παραθυράκια που θα επιτρέψουν σε κάποιους να εκμεταλλευτούν την αγάπη του Έλληνα για το αυτοκίνητο και δη το ιστορικό.