Τα «μαύρα κουτιά» που καταγράφουν και αποθηκεύουν δεδομένα αποτελούν πλέον μέρος του υποχρεωτικού εξοπλισμού ενός καινούργιου αυτοκινήτου. Ποιος είναι όμως ο ρόλος τους;
To «μαύρο κουτί» του αυτοκινήτου είναι ένα καταγραφικό σύστημα δεδομένων και ονομάζεται Event Data Recorder (EDR). Από την 6η Ιουλίου του 2022 η τοποθέτησή τους είναι υποχρεωτική σε όλα τα καινούργια μοντέλα που παίρνουν έγκριση τύπου για πρώτη φορά και πωλούνται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά από αυτή την ημερομηνία.
Επίσης, από τις 7 Ιουλίου του 2024 το EDR θα τοποθετείται υποχρεωτικά σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα γενικά, δηλαδή και στα καινούργια αυτοκίνητα που είχαν πάρει έγκριση τύπου στην ΕΕ πριν από τις 6 Ιουλίου 2022.
BUY NOW
Το EDR γίνεται μέρος του ηλεκτρονικού εξοπλισμού ενός αυτοκινήτου με σκοπό να καταγράφει δεδομένα λίγα δευτερόλεπτα πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από ένα τροχαίο ατύχημα.
Τα δεδομένα που συλλέγουν και καταγράφουν τα συστήματα EDR, όπως είναι για παράδειγμα η ταχύτητα κίνησης πριν, κατά τη διάρκεια και λίγο μετά το ατύχημα, μπορούν να αξιοποιηθούν ποικιλοτρόπως και προς το παρόν μόνο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Tα EDRs μπορούν επίσης να καταγράφουν τις στροφές του κινητήρα, τη χρήση του συστήματος πέδησης ή του πεντάλ του γκαζιού, αν το όχημα επιτάχυνε ή επιβράδυνε κατά το ατύχημα, τη χρήση ζωνών ασφαλείας αλλά και το αν άνοιξαν ή όχι η αερόσακοι κατά το τροχαίο. Η καταγραφή των δεδομένων από τις συσκευές είναι διαρκής, μέσω των αισθητήρων του αυτοκινήτου, όχι όμως και η αποθήκευσή τους.
Τα δεδομένα που καταγράφονται και αποθηκεύονται στο EDR θα βοηθήσουν τα ερευνητικά κέντρα και τους οργανισμούς που συμβάλλουν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας να παρακολουθήσουν και να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα ενός νέου ή υπάρχοντος συστήματος ασφάλειας και υποβοήθησης οδηγού σε πραγματικές συνθήκες.
Με αυτή τη νέα δυνατότητα καταγραφής δεδομένων που δίνουν τα EDRs θα συμβάλλουν με τη σειρά τους στη βελτίωση των συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης ενός αυτοκινήτου, ακόμη και στη σχεδίαση νέων συστημάτων ασφάλειας στο μέλλον.
Παράλληλα, τα δεδομένα που προέρχονται από πραγματικές συνθήκες και αποθηκεύονται στο καταγραφικό των EDRs θα δώσουν επίσης τη δυνατότητα στους ερευνητές να κατανοήσουν καλύτερα τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια ενός τροχαίου ατυχήματος και πώς επηρεάζονται οι επιβάτες του αυτοκινήτου σε δεκάδες χιλιάδες διαφορετικά πραγματικά «σενάρια» που δεν είναι δυνατό να προσομοιωθούν στο περιβάλλον ενός εργαστηρίου ή στις ελεγχόμενες συνθήκες ενός πεδίου δοκιμών.
Με τα μαύρα κουτιά μπορεί επίσης να αποκτηθεί πολύτιμη γνώση μέσα από τροχαία ατυχήματα που γίνονται σε πραγματικές συνθήκες αναφορικά με τη συμπεριφορά τόσο του οδηγού που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι όσο και του ίδιου του οχήματος, με το διάστημα καταγραφής να ξεκινά 300 χιλιοστά του δευτερολέπτου πριν και να σταματά 300 χιλιοστά μετά από το τροχαίο ατύχημα.
Τα μαύρα κουτιά δεν επιτρέπεται να καταγράφουν και να αποθηκεύουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, όπως είναι για παράδειγμα η ταυτότητα του οδηγού, βάσει νομοθεσίας. Τα ανώνυμα δεδομένα που συλλέγονται δεν αποστέλλονται σε τρίτους, όπως είναι μια ασφαλιστική εταιρεία. Τα EDR θα μπορούσαν να δώσουν λύσεις και σε σχετικές ασφαλιστικές απάτες ή να δικαιώσουν τον οδηγό ενός οχήματος που έχει εμπλακεί σε ένα ατύχημα και παρουσιάζεται αρχικά ως υπαίτιος.
Για να μπορούν όμως τα «μαύρα κουτιά» των αυτοκινήτων να καταγράφουν και να αποθηκεύουν επιπλέον δεδομένα από ένα ατύχημα, τα οποία θα είναι προσβάσιμα όχι μόνο στις αρμόδιες αρχές θα πρέπει να αλλάξει η νομοθεσία, η οποία προς το παρόν το απαγορεύει.