Με διαδικασίες express προχωρούν τα έργα υποδομής στη χώρα μας, καθώς το υπουργείο Υποδομών προσπαθεί να κλείσει κάθε εκκρεμότητα, ξεμπλοκάροντας έργα που παρέμεναν για χρόνια στα συρτάρια.
Τα νέα οδικά έργα αφορούν - σχεδόν - το σύνολο της χώρας και αναμένεται να αλλάξουν τα έως τώρα δεδομένα. Πρόκειται για υλοποιήσεις που θα αυξήσουν στο μέγιστο την ασφάλεια στους δρόμους, θα μειώσουν σε πολλές περιπτώσεις τους απαιτούμενους χρόνους και θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της οικονομίας σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.
Ας δούμε τα σημαντικότερα έργα που θα αλλάξουν το χάρτη των μεταφορών στη χώρα μας.
BUY NOW
Αττική Οδός: Επεκτάσεις και παραχώρηση στο επίκεντρο
Το πρώτο τρίμηνο του 2022 μπαίνει σε προκήρυξη η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς η υπάρχουσα σύμβαση λήγει το 2024. Την ίδια στιγμή, παραμένει ανοιχτό το σενάριο, αν η προκήρυξη του διαγωνισμού θα συνοδευτεί και με τις επεκτάσεις της, ένα σημείο εξέχουσας σημασίας, το αναμένεται να αποσυμφορήσει ένα μεγάλο φόρτο κίνησης στο Λεκανοπέδιο. Αυτές αφορούν τα τμήματα της Λεωφόρου Κύμης και τα οδικά δίκτυα προς Λαύριο, Ραφήνα και Ηλιούπολη.
Ειδικά για την επέκταση της Λ.Κύμης, οι προβλέψεις αναφέρουν πως θα έχουμε τη μεγαλύτερα αστική σήραγγα με μήκος 2,1 χλμ. (θα συνδέσει την Κύμης με την Αθηνών – Λαμίας στο ύψος της Λυκόβρυσης με στόχο τη μείωση της κίνησης στον κόμβο Μεταμόρφωσης). Ένα ακόμη σημαντικό «παρακλάδι» είναι και η υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως μέχρι τη Λ. Βουλιαγμένης (θα περιλαμβάνει την κατασκευή σήραγγας που θα ενώνει τη Λ.Κατεχάκη και τον Καρέα με τη Βουλιαγμένης). Σημειώστε, επίσης, πως εκκρεμεί προς ανάθεση και η υπογειοποίηση της Λ.Ποσειδώνος.
ΒΟΑΚ: Η μεγάλη ανάσα για την Κρήτη
Μετά το ξεμπλοκάρισμα των διαδικασιών, που ανακοίνωσε πρόσφατα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το 2022 ξεκινούν και τα έργα στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, συνολικού μήκος 160 χιλιομέτρων και 150 χιλιομέτρων κάθετου οδικού δικτύου.
Το έργο περιλαμβάνει:
· 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
· 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους ~ 34 χλμ.
· 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
· 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι
· Aναβάθμιση των υπαρχόντων ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
Λαμία – Πάτρα σε χρόνο ρεκόρ
Ο διαγώνιος οδικός άξονας, τμήμα του υπό κατασκευή Ε65, θα συνδέσει την ΠΑΘΕ με την Ιονία Οδό και θα «φέρει» πιο κοντά τη νοτιοδυτική Ελλάδα με τη Στερεά, τη Θεσσαλία και κατ’ επέκταση με τη Μακεδονία. Επίσης, με την ολοκλήρωση του έργου, θεωρείται βέβαιο πως θα διευκολυνθούν και οι εμπορευματικές μεταφορές, καθώς τα λιμάνια του Βόλου και της Πάτρας θα συνδέονται πιο άμεσα.
Ιδιαίτερη αξία στο συνολικό έργο θα έχει τμήμα «Μπράλος – Άμφισσα», με συνολικό μήκος 25 χιλιόμετρα, το οποίο θα περιλαμβάνει δύο σήραγγες, οκτώ γέφυρες και ισάριθμους κόμβους. Περιλαμβάνει, επίσης, την παράκαμψη Γραβιάς και από τον Ισόπεδο Κόμβο Μεταλλείων Βωξίτη έως την Άμφισσα. Ενδιάμεσα έχει ήδη κατασκευαστεί η παράκαμψη της Γραβιάς. Σημειώστε πως ο ανοιχτός διαγωνισμός για το συγκεκριμένο τμήμα, αξίας 285.500.000 ευρώ, δημοσιεύτηκε την τελευταία μέρα του 2021. Με το πέρας των εργασιών, που υπολογίζεται σε μερικά χρόνια από σήμερα, η απόσταση των 185 χιλιομέτρων, μεταξύ Λαμίας και Πάτρας η οποία καλύπτει σε πάνω από τρεις ώρες, θα μειωθεί στα 160 χιλιόμετρα και ο αντίστοιχος χρόνος ταξιδιού θα μειωθεί στο μισό.
Υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας- Κόμβος Σκαραμαγκά
Μετά από πολλές καθυστερήσεις φαίνεται πως ξεμπλοκάρει αν πολύ σημαντικό έργο που βρίσκεται σε αδράνεια για πάνω από μια 5ετία. Η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης θα ανάψει το πράσινο φως προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία αναδόχου για την τελική κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας που θα συνδέει το Πέραμα με τη Σαλαμίνα, σε χρόνο που θα δε θα υπερβαίνει τα 5 λεπτά! Με βάση τις εκτιμήσεις, και αν όλα προχωρήσουν χωρίς προβλήματα, δεν αποκλείεται η ολοκλήρωση του έργου των 500 εκατομμυρίων ευρώ να γίνει εντός της επόμενης 5ετίας. Η σήραγγα θα ξεκινά από την περιοχή του Περάματος κοντά στην περιοχή του κολυμβητηρίου, όπου θα δημιουργηθεί και ο σχετικός κόμβος, και θα καταλήγει στη Σαλαμίνα ανάμεσα από το νησάκι του Αγίου Γεωργίου και την είσοδο του Ναυστάθμου (δεξιά από τα φέρυ).
Το βασικό έργο αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας που θα βρίσκεται στο βυθό, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση και με μήκος περίπου 400 μέτρα (συνολικό μήκος περίπου 1 με 1,1 χλμ. μαζί με τις εκατέρωθεν προσβάσεις) από ανισόπεδο κόμβο στο Πέραμα, μέχρι ανισόπεδο κόμβο στα Παλούκια της Σαλαμίνας. Για τις ανάγκες του έργου θα κατασκευαστούν οδικά τμήματα παράκαμψης των πόλεων Περάματος και Σαλαμίνας. Βάσει του σχεδιασμού, ένας νέος οδικός άξονας θα ξεκινά πλησίον της υπάρχουσας Λεωφόρου Σχιστού-Σκαραμαγκά στην περιοχή του ναυτικού οχυρού Σκαραμαγκά, και θα εκτείνεται μέχρι την περιοχή του Κολυμβητηρίου Περάματος, έναντι του Πορθμείου, όπου θα δημιουργηθεί και κόμβος για τη σύνδεσή του με το παρακείμενο οδικό δίκτυο. Από το σημείο εκείνο, ο οδικός άξονας θα βυθίζεται προοδευτικά στη θάλασσα με την κατασκευή υποθαλάσσιας οδικής σήραγγας, η οποία θα εδράζεται στον βυθό.
Την ίδια ώρα, άλλο ένα σημαντικό έργο, εξίσου σημαντικό για τη Δυτική Αττική, αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα. Πρόκειται για το νέο κόμβο Σκαραμαγκά που βρίσκεται σε αδράνεια επί σειρά ετών. Η εκκίνηση των διαδικασιών είναι ιδιαίτερα σημαντικές καθώς το κυκλοφοριακό χάος στη Λεωφόρο Σχιστού και στη Λεωφόρο Αθηνών επιδεινώνεται καθημερινά. Με την ολοκλήρωσή του θα υπάρξει απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ.Σχιστού, της Περιφερειακής Αιγάλεω με τη Λ.Σχιστού και την Αττική Οδό, με ταυτόχρονη κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών στα διυλιστήρια. Φυσικά, σε λειτουργία θα τεθούν και οι ημιτελείς σήραγγες που βρίσκονται πριν τη Λίμνη Κουμουνδούρου πριν τον Σκαραμαγκά.
Flyover στη Θεσσαλονίκη: Ξεκινά ακόμη και μέσα στο 2022
Σύμφωνα με δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού, κ. Γιώργου Καραγιάννη, έχουν ήδη κατατεθεί οι δεσμευτικές προσφορές για το έργο και μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου θα έχει υπάρξει προσωρινός ανάδοχος. Ο υφυπουργός υποδομών, τόνισε επίσης πως έως το τέλος του έτους θα έχουν στηθεί τα πρώτα εργοτάξια (οι μνηστήρες για το έργο είναι οι εταιρείες ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).
Όπως προκύπτει, οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει σε χρόνο ρεκόρ από το κυβερνητικό επιτελείο που επιθυμεί να δώσει προτεραιότητα σε όλα τα έργα υποδομής που θα αλλάξουν τον οδικό χάρτη της χώρας. Ουσιαστικά πρόκειται για μια συνολική αναβάθμιση του ανατολικού τμήματος της Περιφερειακής οδού της πόλης, όπου θα κατασκευαστεί ένα flyover δρόμος (δρόμος πάνω σε δρόμο). Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, με συνολικό μήκος έργου 13 χιλιόμετρα, που περιλαμβάνει την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, καθώς και 9 ανισόπεδους κόμβους και 3 νέες σήραγγες. Ο νέος δρόμος θα αποτελείται από τέσσερις λωρίδες, δύο -συν τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ)- ανά κατεύθυνση, ενώ το εκτιμώμενο κόστος υλοποίησης του έργου είναι 373 εκ. ευρώ. Η ολοκλήρωση των έργων αναμένεται να πραγματοποιηθεί σε 4 χρόνια μετά την εγκατάσταση του πρώτου εργοτάξιου.
Θεσσαλονίκη-Έδεσσα σε λιγότερο από 1 ώρα
Όπως ανακοινώθηκε από τη γενική γραμματεία του αρμόδιου υπουργείου, η Δ/νση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) θα προβεί στην ανάθεση Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Χρηματοοικονομικού Συμβούλου με τη διαδικασία της παραγρ. 2 του άρθρου 128 του ν. 4412/2016, όπως ισχύει, για την υποβοήθησή της στην κατάρτιση και υποβολή φακέλου για την ένταξη του Έργου: Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και Λειτουργία - Συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας στις διατάξεις του ν. 3389/2005, με σκοπό την υλοποίησή του ως έργο Σύμπραξης Δημοσίου Iδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.), καθώς επίσης και για την υποστήριξή της για το σύνολο της διαδικασίας ανάθεσης της Σύμβασης Σύμπραξης του Έργου.
Πρακτικά πρόκειται για έναν εντελώς νέο και σύγχρονο αυτοκινητόδρομο μήκους 80 χιλιομέτρων, με τον οποίο η απόσταση Θεσσαλονίκη- Έδεσσα θα μειωθεί για τα ΙΧ οχήματα κατά 30 λεπτά, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις. Στις συνολικές εργασίες περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι παρακάμψεις της Χαλκηδόνας και των Γιαννιτσών και η σύνδεση του Μαυροβουνίου με την Έδεσσα. Όπως και ο οδικός άξονας Δράμας- Αμφίπολης, έτσι και εκείνος που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Έδεσσα θα είναι κάθετοι της Εγνατίας και δε θα έχουν διόδια.
Σε τροχιά υλοποίησης η παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών
Με την 379419/30-12-2021 απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, εγκρίθηκε η διενέργεια ανοικτού διαγωνισμού και έτσι το ΥΠΟΜΕΔΙ άναψε το πράσινο φως για την δημοπράτηση του έργου «Παράκαμψης Χαλκίδας – Παράκαμψης Ψαχνών».
Η εγκριθείσα διαδικασία της δημόσιας σύμβασης έγινε βάσει του συστήματος μελέτης - κατασκευής, με προϋπολογισμό 210.000.000 ευρώ (με ΦΠΑ 24%) και χρόνο παράδοσης τα 5 έτη. Ο προϋπολογισμός των εργασιών του κυρίως έργου ανέρχεται σε 125.000.000 ευρω (με ΦΠΑ 24%) και σε 85.000.000 ευρώ (με ΦΠΑ 24%) τα δικαιώματα προαίρεσης για τα τρία δευτερεύοντα τμήματα: 1) «Υψηλή Γέφυρα - Νέα Λάμψακος» μήκους 4,0 χλμ. 2) Σύνδεση Βόρειας- Νότιας Εύβοιας ( μήκους 2,4 χλμ.) 3) Τμήμα παράκαμψης Ψαχνών ( μήκος 4,6 χλμ.). Το αντικείμενο του κυρίως έργου «Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών», ύψους 125.000.000 ευρώ (με ΦΠΑ 24%), αφορά στην πλήρη μελέτη και κατασκευή:
Α) Του τμήματος αυτοκινητόδρομου: Ν. Λάμψακος – Σήραγγα Βαθροβουνίου (Χ.Θ. 4+080-6+000). Σημειώνεται ότι από τη Χ.Θ. 4+960 έως τη Χ.Θ. 5+400 γίνεται προσαρμογή της παραπάνω τυπικής διατομής αυτοκινητόδρομου σε τυπική διατομή δύο λωρίδων κυκλοφορίας, η οποία και εφαρμόζεται για το σύνολο του υπολειπόμενου οδικού άξονα.
Β) Του τμήματος αρτηρίας κλειστού τύπου: Σήραγγα Βαθροβουνίου – Ψαχνά (Χ.Θ. 6+000-20+760).
Σύμφωνα με την Απόφαση, το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΣΑΕ 071). Πρόκειται, ωστόσο, για προσωρινή ένταξη στο συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο, προκειμένου να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες δημοπράτησης του έργου, καθώς η Παράκαμψη «Χαλκίδας – Ψαχνών» θα ενταχθεί ακολούθως, ως έργο-γέφυρα, στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Προσπελασιμότητας» του ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί περίπου σε 60 μήνες από την έναρξη των εργασιών.
Παράλληλα με τις παραπάνω παρακάμψεις προχωρά και ο νέος σύγχρονος οδικός άξονας που θα ενώνει τη Χαλκίδα και τη Στροφιλία. Όπως είχε τονίσει και πρόσφατα σε ομιλία του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πρόκειται για έναν δρόμο 56 χιλιομέτρων, για μία νέα χάραξη η οποία θα μειώσει σημαντικά τη διαδρομή από τη βόρεια Εύβοια προς τη Χαλκίδα και, σε συνδυασμό με την παράκαμψη της Χαλκίδας, την παράκαμψη των Ψαχνών, θα αλλάξει τελείως τον χαρακτήρα των οδικών υποδομών στην βόρεια Εύβοια.
Ο νέος άξονας θα έχει ως αφετηρία το τέλος της Παράκαμψης Ψαχνών και θα είναι συνολικού μήκους 56 χιλιομέτρων, εκ των οποίων το νέο τμήμα είναι 47 χλμ., ενώ τα υπόλοιπα 9 χλμ. θα αντιστοιχούν σε αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού δικτύου. Στη βάση της πρότασης αυτής, προβλέπεται μείωση του χρόνου που απαιτεί η διαδρομή κατά 40 λεπτά.
Πάτρα - Πύργος: Τέλος για το δρόμο "καρμανιόλα"
Άμεσα ξεκινάει το έργο της αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας στον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο «Πάτρα – Πύργος» με τίτλο: «Επείγουσες παρεμβάσεις αναβάθμισης οδικής ασφάλειας στη Νέα Εθνική Οδό (Ν.Ε.Ο.) Πατρών – Πύργου» και αφορά στο χρονικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση του νέου αυτοκινητοδρόμου. Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης με την Ολύμπια Οδό, θα ξεκινήσει στις αρχές του νέου έτους και η κατασκευή του νέου, υπερσύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου «Πάτρα – Πύργος».Οι παρεμβάσεις, που θα αφορούν σε παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον υφιστάμενο οδικό άξονα, είναι:
- Διαχωρισμός των κατευθύνσεων κυκλοφορίας με εύκαμπτα πλαστικά κολωνάκια σήμανσης
- Διευθέτηση των ανεξέλεγκτων προσβάσεων με την απαγόρευση αριστερών στροφών και τη διαμόρφωση εισόδων-εξόδων
- Ενδιάμεση εναλλασσόμενη λωρίδα στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας για ασφαλείς προσπεράσεις
- Αντιολισθηρή στρώση κυκλοφορίας σε όλο το μήκος της οδού και αποκατάσταση του ασφαλτοτάπητα
- Διαγράμμιση σε όλο το μήκος της οδού
- Φωτεινή Σηματοδότηση σε 18 κόμβους, κατασκευή οδοφωτισμού σε 7 κόμβους καθώς και 5 νέες σηματοδοτούμενες διαβάσεις πεζών
- Ειδική διαμόρφωση στις εισόδους των οικισμών – οικιστικών πυκνώσεων, με πρόσθετα μέτρα προειδοποίησης και περιορισμού της ταχύτητας
- Βελτίωση της κατακόρυφης σήμανσης
- Τοποθέτηση νέων στηθαίων ασφαλείας
- Κλαδοκοπές και φυτοκοπές της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ