Θεαματικά ασφαλέστερες θα γίνουν οι μετακινήσεις των πολιτών μόλις ολοκληρωθεί ο ΒΟΑΚ, ένας αυτοκινητόδρομος-πρότυπο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Αναφορά στο μεγαλύτερο οδικό έργο που υλοποιείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο έκανε ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψή του στην Κρήτη.
Πρόκειται για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (BOAΚ) που, όπως ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αποτελεί το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στην ιστορία του νησιού.
BUY NOW
«Η επόμενη τετραετία θα είναι η τετραετία των πολύ μεγάλων αλλαγών για την Κρήτη. Είναι η τετραετία στην οποία, επιτέλους, θα μπει για τα καλά μπρος το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στην ιστορία -θα έλεγα- της Κρήτης, που δεν είναι άλλο από τον Βόρειο Οδικό Άξονα. Μία προσωπική μου δέσμευση, η οποία επιτέλους γίνεται πράξη.
Ένα έργο το οποίο το 2019 το παραλάβαμε ουσιαστικά στα χαρτιά -ήταν μια γραμμή στον χάρτη- και καταφέραμε και το «ξεμπλέξαμε». Το «σπάσαμε» σε τρία κομμάτια, εξασφαλίσαμε την απαραίτητη χρηματοδότηση και πια είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι μέσα στον επόμενο χρόνο -ήδη τα πρώτα εργοτάξια έχουν ξεκινήσει στο κομμάτι του Λασιθίου- θα ολοκληρωθεί και η διαδικασία της δημοπράτησης για τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης από τα Χανιά έως το Ηράκλειο», ανέφερε μεταξύ άλλων ο Πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο μεγαλύτερο νησί της χώρας.
Ποιος είναι ο ΒΟΑΚ;
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, και αποτελεί τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο που κατασκευάζεται στην Ευρώπη. Θα ενώσει το νησί από τον Κίσσαμο έως τη Σητεία, και θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες να μετακινούνται με ασφάλεια, μειώνοντας σε θεαματικό βαθμό των αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων.
Η κατασκευή του έχει χωριστεί σε 3 διακριτά μέρη, τα οποία είναι τα εξής:
1. Χανιά-Χερσόνησος, μήκους 163 χλμ.: Πρόκειται για ένα έργο παραχώρησης προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ. το οποίο προσέλκυσε το ενδιαφέρον από σημαντικούς κατασκευαστικούς ομίλους και συγκεκριμένα τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. και ΑΒΑΧ-EGIS-MERIDIAM.
• Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
• 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
• 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
• 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
• 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
2. Χερσόνησος-Νεάπολη, μήκους 22,5 χλμ.: Έχει προϋπολογισμό 290 εκατ. ευρώ, πραγματοποιείται μέσω ΣΔΙΤ και έχει συμβασιοποιηθεί.
• Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
• 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
• 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
• 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
• 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ.)
• 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
3. Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, μήκους 14 χλμ: Πρόκειται για το πρώτο τμήμα που συμβασιοποιήθηκε και εκτελείται ως δημόσιο έργο προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ.
• Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα
• 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
Σημειώνεται ότι τα πρώτα εργοτάξια έχουν ξεκινήσει στο κομμάτι του Λασιθίου, ενώ αναμένεται να δοθεί αγώνας δρόμου προκειμένου εντός του 2024 να εξελίσσονται έργα κατασκευής σε όλα τα μέτωπα του ΒΟΑΚ, με στόχο ο αυτοκινητόδρομος να είναι έτοιμος στο σύνολό του έως και το τέλος του 2029.
Ο ΒΟΑΚ θα είναι ένας από τους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους της Ευρώπης, ενσωματώνοντας τεχνολογίες αιχμής. Θα διαθέτει, μεταξύ άλλων, ΣΕΑ (Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών), καφέ, εστιατόρια, αλλά και σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στο βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ (Χανιά-Χερσόνης) δεν θα τοποθετηθούν μετωπικά διόδια, αλλά πλευρικά και η χρέωση θα γίνεται βάσει των διανυθέντων χιλιομέτρων (0,063 ευρώ/χλμ.).