Η δημιουργία νέων ποδηλατικών διαδρομών αποτελεί βασικό πυλώνα του σχεδίου της κυβέρνησης για αύξηση του μεριδίου χρήσης των ποδηλάτων.
Την ώρα που οι ευρωπαϊκές πόλεις γεμίζουν ποδηλατόδρομους έχοντας ως «πυξίδα» τα επιτεύγματα της Δανίας και της Ολλανδίας, οι Έλληνες δείχνουν να είναι «τσακωμένοι» με το ποδήλατο, κάτι το οποίο -εν πολλοίς- οφείλεται στη μηδαμινή ύπαρξη σχετικών υποδομών.
Με δεδομένα, ωστόσο, τα πολύπλευρα οφέλη του ποδηλάτου (βλ. υγεία, αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου, μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης), η κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθειες προκειμένου να ενισχύσει τη δημοφιλία του συγκεκριμένου μέσου μετακίνησης.
BUY NOW
«Αιχμή του δόρατος» συνιστά ο Οδηγός Δημόσιας Πολιτικής για το Ποδήλατο (δείτε τον εδώ) που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και βασίζεται σε 8+2 πυλώνες, ένας εκ των οποίων αφορά στη δημιουργία υποδομών φιλικών για το ποδήλατο.
Σε περίοπτη θέση, φυσικά, βρίσκονται οι ποδηλατόδρομοι που παρέχουν ένα προστατευμένο περιβάλλον μετακίνησης στους ποδηλάτες, απομονώνοντάς τους από τα υπόλοιπα οχήματα.
Το έδαφος για την κατασκευή ποδηλατικών διαδρομών στην Ελλάδα ήδη έχει αρχίσει να προλειαίνεται, με την Περιφέρεια Αττικής να δρομολογεί τις διαδικασίες για τη δημιουργία του μεγαλύτερου ποδηλατοδρόμου στην Αθήνα. Πρόκειται για τον Μητροπολιτικό Ποδηλατόδρομο Γκάζι-Κηφισιά που πρόσφατα βρέθηκε στο επίκεντρο της συνάντησης του Περιφερειάρχη Αττικής Γ. Πατούλη με τον Υφ. Περιβάλλοντος Ν. Ταγαρά και τον Γ. Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος Ε. Μπακογιάννη.
Συζητήθηκαν τα βήματα που πρέπει να γίνουν με στόχο την άμεση έναρξη της υλοποίησης του έργου, και ειδικότερα η επιβεβαίωση της υψηλής ωριμότητας του έργου, οι αναγκαίες επικαιροποιήσεις των υφιστάμενων μελετών, αλλά και ο προσδιορισμός των απαιτούμενων ενεργειών για την άμεση εκκίνηση δημοπράτησης και υλοποίησης του έργου.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής διαμήνυσαν στις υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος ότι θα συνδράμουν στη διαδικασία διευθέτησης των διάφορων τεχνικών ζητημάτων, που ενδέχεται να προκύψουν, ώστε το αμέσως προσεχές διάστημα να εκθοδεί από την Περιφέρεια η πρόσκληση για τη χρηματοδότηση του έργου στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.
Ο μεγαλύτερος ποδηλατόδρομος στην Αθήνα
Με βάση προηγούμενη μελέτη που είχε γίνει από τη Διεύθυνση Ειδικών Έργων Αναβάθμισης Περιοχών (ΔΕΕΑΠ) του ΥΠΕΚΑ, ο Μητροπολιτικός ποδηλατόδρομος Γκάζι – Κηφισιά θα έχει μήκος 17,8 χλμ., ξεκινώντας από το Θησείο (Πλατεία Ασωμάτων) και καταλήγοντας στον σταθμό ΗΣΑΠ της Κηφισιάς.
Θα διασχίζει συνολικά πέντε δήμους (Αθηναίων, Νέας Ιωνίας, Νέου Ηρακλείου, Αμαρουσίου και Κηφισιάς), και θα περνά από κεντρικούς δρόμους όπως η οδός Μελετίου και η Φωκίωνος Νέγρη.
Θα διέρχεται από πολυπληθείς και πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας όπως η Κυψέλη και τα Πατήσια, ενώ θα συναντάται με σταθμούς του ΗΣΑΠ και του Μετρό, προσφέροντας διευκόλυνση σε όσους επιθυμούν να συνδυάσουν κατά τις μετακινήσεις τους τα μέσα σταθερής τροχιάς με το ποδήλατο.
Οι εξελίξεις στο έργο
Το έργο του ποδηλατόδρομου «Γκάζι-Κηφισιά» επανήλθε στο προσκήνιο τον Νοέμβριο του 2021 όταν προκηρύχθηκε διαγωνισμός από το ΥΠΕΝ με στόχο την επικαιροποίηση των παλιών μελετών, ώστε να τεθούν οι βάσεις για την υλοποίηση του μεγάλου πρότζεκτ.
Όπως αναγράφεται στη διακήρυξη του έργου για την επικαιροποίηση του διαθέσιμου υλικού και μελετών για την προώθηση της υλοποίησης του έργου σχετικά με το Μητροπολιτικό Ποδηλατόδρομο - Βόρειο Σκέλος «Γκάζι – Κηφισιά» δύναται να επέλθουν οι ακόλουθες αλλαγές στο οδικό δίκτυο:
- κατάργηση παρόδιας στάθμευσης, είτε τμηματικά είτε σε όλη την έκταση του οδικού τμήματος,
- αλλαγή της κυκλοφοριακής οργάνωσης (π.χ. μονόδρομος να γίνει πεζόδρομος, αμφίδρομος να γίνει μονόδρομος, να καταργηθεί λωρίδα κυκλοφορίας, κ.ά.),
- δημιουργία μικτών δρόμων Ποδηλάτων - Οχημάτων, με προτεραιότητα στα ποδήλατα (cycle street),
- τροποποίηση της αρχικής χάραξης του ποδηλατοδρόμου,η διεύρυνση των πεζοδρομίων,
- διεύρυνση των λωρίδων των ποδηλατοδρόμων, κ.ά.
Ποδηλατόδρομος από Καλλιθέα έως Δημαρχείο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης
Σημειώνεται ότι την άγουσα της υλοποίησης έχει πάρει ένας ακόμα ποδηλατόδρομος. Αυτός αποτελεί υποέργο του «Αθηναϊκή Ριβιέρα – Αστικός Περίπατος» που αφορά στην ενοποίηση αστικής ακτογραμμής του Νομού Αττικής, μέσω ενός ενιαίου δικτύου πεζοδρόμου-ποδηλατοδρόμου που εκτείνεται από τον Δήμο Καλλιθέας έως το Δημαρχείο του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, διασχίζοντας έξι Δήμους (Καλλιθέας, Π. Φαλήρου, Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης).
Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση καθώς είναι ήδη ενταγμένο στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με προϋπολογισμό 24.7 εκ. ευρώ, θα δημοπρατηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και θα κατασκευαστεί από την Περιφέρεια Αττικής. Ο ποδηλατόδρομος θα έχει μήκος 13,5 χλμ. και εκτιμάται ότι μπορεί να ολοκληρωθεί εντός του 2025.