Όσο πιο βαρύ είναι το αυτοκίνητο σας, τόσο περισσότερο θα πληρώνετε για τη στάθμευσή του στις δημοτικές θέσεις parking. Αυτή είναι η νέα σκέψη της πόλης του Μιλάνου για το κυκλοφοριακό στο κέντρο της.
Το Μιλάνο, η μεγάλη αυτή μητρόπολη της Βόρειας Ιταλίας, βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης για τη διαχείριση της αστικής κινητικότητας. Τώρα, η πρωτεύουσα της Λομβαρδίας εξετάζει το ενδεχόμενο κλιμακούμενης χρέωσης της στάθμευσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων στις θέσεις των δρόμων ή στα δημοτικά parking αναλόγως του βάρους του αυτοκινήτου.
Η πρόταση αυτή, που ήδη υπογράφηκε από έναν αριθμό δημοτικών συμβούλων, προβλέπει το διπλασιασμό ή και τριπλασιασμό της χρέωσης στάθμευσης όταν το βάρος του θερμικού, υβριδικού ή αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου ξεπερνά τα 1.600 κιλά.
BUY NOW
Όπως αναφέρουν οι εμπνευστές της ιδέας στην εφημερίδα Corriere della Sera, «οι πολιτικές τιμολόγησης αποτελούν αποτελεσματικά και γρήγορα εργαλεία που μπορούν να επηρεάσουν τη διαχείριση της αστικής κινητικότητας σε τοπικό επίπεδο, προκειμένου να απελευθερωθούν αυξανόμενα τμήματα αστικού χώρου που καταλαμβάνονται επί του παρόντος από μηχανοκίνητα οχήματα για να επιστραφούν σε μια πιο βιώσιμη χρήση (πεζοδρόμηση, ποδηλασία, αποκλειστικές λωρίδες για δημόσια μέσα μεταφοράς στην επιφάνεια)».
Το μέτρο αυτό, αν οριστικοποιηθεί, θα εφαρμόζεται σε όλα τα ιδιωτικά επιβατικά οχήματα, ανεξάρτητα από την κατοικία ή τον τόπο διαμονής του ιδιοκτήτη. Ένα ανάλογο μέτρο ήδη εφαρμόζεται στο Παρίσι: από τον Φεβρουάριο τα βαρύτερα αυτοκίνητα πληρώνουν 18 ευρώ την ώρα για στάθμευση στον δρόμο. Στη Βασιλεία, ωστόσο, η διαφορά χρέωσης προκύπτει από το μήκος του αυτοκινήτου, ενώ στη Λυών από τις εκπομπές ρύπων: όσο περισσότερες είναι, τόσο μεγαλύτερη είναι και η χρέωση.
Η χρέωση βάσει του βάρους του αυτοκινήτου μοιάζει να είναι πιο περιοριστική και λιγότερο δίκαιη σε σχέση με τα άλλα κριτήρια. Κυρίως επειδή το βάρος των σύγχρονων αυτοκινήτων αυξάνεται με τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, ή με τις μπαταρίες στην περίπτωση των EV. Ακόμα και ένα σχετικά μικρό ηλεκτρικό μπορεί, λόγω της μπαταρίας, να ξεπερνά τους 1,6 τόνους.
Ο αντίλογος λέει ότι για τον υπολογισμό της χρέωσης στους δημοτικούς χώρους στάθμευσης των πόλεων θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν και άλλα στοιχεία, όπως το μέγεθος του αυτοκινήτου ή το σημείο που σταθμεύει - αν είναι σε κεντρικές περιοχές ή στην περιφέρεια του κέντρου της πόλης.
Έτσι, πολλοί θεωρούν ότι η χρέωση βάσει του βάρους είναι ένα μέτρο κατά των SUV, που όμως κινδυνεύει να επηρεάσει πιο σύγχρονα και αποδοτικά μοντέλα. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όπως το συμπαγές Volkswagen ID.3, με μήκος μικρότερο από 4,3 μέτρα, έχει βάρος μεταξύ 1,8 και σχεδόν 2 τόνων. Αν το μέτρο αυτό περάσει, ο ιδιοκτήτης του θα πρέπει να πληρώνει τέλη στάθμευσης υψηλότερα από ένα παλαιότερο, πολύ ελαφρύτερο μοντέλο βενζίνης προδιαγραφών Euro 4.
Και αν είναι αλήθεια ότι το Μιλάνο έχει εδώ και καιρό κηρύξει πόλεμο στα πιο ρυπογόνα μοντέλα για το κέντρο της πόλης, είναι επίσης αλήθεια ότι ο κίνδυνος να τιμωρηθούν αυτοί που επέλεξαν να στραφούν σε πιο βιώσιμα μοντέλα θα ήταν μια αντίφαση.