Το μυστήριο λύθηκε: Είναι περισσότερο ζημιάρηδες οι νέοι ή οι παλιοί οδηγοί στην Ελλάδα;
Τα τρακαρίσματα αποτελούν καθημερινότητα στους ελληνικούς δρόμους, με ορισμένους να κατηγορούν την απειρία και την άγνοια κινδύνου των νέων οδηγών, και άλλους τα αποδυναμωμένα αντανακλαστικά των βετεράνων. Ποιοι τελικά έχουν δίκιο;
Αυτοκίνητα που κινούνται με ρυθμούς χελώνας, ελεύθερες θέσεις στάθμευσης που τις ψάχνουμε με το κυάλι, οδηγοί που κάνουν του κεφαλιού τους παίζοντας με τα νεύρα και την υπομονή μας. Ναι, η επιβίωση στους ελληνικούς δρόμους αποτελεί μια εξίσωση για δυνατούς λύτες, μια κατάσταση που δοκιμάζει τις αντοχές μας. Αντοχές που φτάνουν κυριολεκτικά στα όριά τους όταν μέσα σε όλα αυτά τύχει να εμπλακούμε σε ένα απρόσμενο οδικό συμβάν, και περιμένουμε πώς και πώς την ασφάλεια του αυτοκινήτου μας.
Όσο προσεκτικοί και αν είμαστε, έχοντας πνίξει την αγανάκτησή μας για τον μποτιλιαρισμένο Κηφισό και την πνιγμένη από τα απανταχού σταθμευμένα ΙΧ Ζωγράφου, είναι αδύνατο να εκμηδενίσουμε τις πιθανότητες να πέσει πάνω μας ένας οδηγός που τσάταρε στο κινητό και δεν είδε ότι φρενάραμε ή δεν αντιλήφθηκε το κόκκινο φανάρι. Ή να κάνουμε εμείς λάθος, διότι γίνεται και αυτό.
BUY NOW
Για κάποιους φταίει η κακιά στιγμή, για άλλους η χαλαρή αστυνόμευση. Και για ορισμένους η… ηλικία, ακόμα και αν δεν έχουν καταφέρει να συμφωνήσουν για το πού πρέπει να στρέψουν τα βέλη τους. Στην απειρία και την άγνοια κινδύνων των πιτσιρικάδων ή στα αποδυναμωμένα αντανακλαστικά των βετεράνων;
Και κάπου εδώ έρχεται η Hellas Direct, η οποία αποφάσισε να δώσει τέλος στο αιώνιο ερώτηματα για το ποιος είναι πιο ζημιάρης οδηγός. Ο νέος που είναι ωραίος, ή ο παλιός που είναι αλλιώς;
Αναλύοντας για ακόμα μια χρονιά τα τρακαρίσματα που κατέγραψε το 2023, η ασφαλιστική εταιρεία έδωσε απάντηση στο πώς αποτυπώνεται η ημερομηνία γέννησής μας στο πώς οδηγούμε, με τα νέα ίσως να στεναχωρήσουν τους νέους οδηγούς.
Διότι οι οδηγοί ηλικίας 20-29 ετών ήταν εκείνοι που χρειάστηκε να ανταλλάξουν τις περισσότερες φορές στοιχεία στον δρόμο, οδηγώντας αθροιστικά μηχανές και αυτοκίνητα. Από όλους τους ασφαλισμένους της Hellas Direct που ανήκουν στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, το 14% βρέθηκε στην ατυχή θέση να εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα, αφήνοντας πίσω τις ηλικίες 30-39 ετών με 10,8%, ενώ την τρίτη -όχι και τόσο τιμητική- θέση κατέλαβαν οι οδηγοί 80+ με 9,3%. Αντιθέτως, όσοι είναι 60-69 πρέπει να αισθάνονται περήφανοι μιας και φέρουν την καλύτερη θωράκιση σε τρακαρίσματα, με το ποσοστό τους να περιορίζεται στο 7,9%.
Μάλιστα, οι οδηγοί 20-29 ετών… δεν είναι να πιάνουν καινούργιο αυτοκίνητο ή καινούργια μοτοσυκλέτα στα χέρια τους, καθώς είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί να γκουγλάρουν το πλησιέστερο συνεργείο. Τι σημαίνει αυτό; Όταν οδηγούν αυτοκίνητο έως 5 ετών τρακάρουν σε ποσοστό 18,2%, ενώ με οχήματα της επόμενης 10ετίας, 5-10 και 10 -15 ετών, το ποσοστό ανέρχεται σε 14,8%.
Το δικό του ρόλο παίζει και το μήκος του αυτοκινήτου, καθώς με οχήματα μεγαλύτερα των 4,7 μέτρων το ποσοστό των τρακαρισμάτων εκτοξεύεται στο 31,3%, και ακολουθούν με 16,4% τα αυτοκίνητα με μήκος μεταξύ 3,7-4 μέτρων, ενδεχομένως διότι οι οδηγοί τους αισθάνονται ότι αυτά μπορούν να τρυπώσουν παντού.
Από την άλλη, οι νεαρής ηλικίας οδηγοί δεν χρειάζεται να τα βάψουν μαύρα, καθώς πάνω από ένα στα τρία (36,4%) τρακαρίσματά όταν οδηγούν αυτοκίνητο, αφορά μικροσυμβάν με παρκαρισμένο όχημα, που σημαίνει ότι πιθανότατα πρόκειται μόνο για λαμαρίνες και δεν υπάρχει τραυματισμός, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της Hellas Direct. Δεύτερη συχνότερη αιτία με ποσοστό 21,2% είναι η μη τήρηση αποστάσεων και αμέσως μετά με 17,9% η κίνηση με την όπισθεν ή αναστροφή.
Όπως είπαμε, ο νέος είναι λίγο περισσότερο ζημιάρης από τους υπόλοιπους, όχι μόνο όταν πιάνει στα χέρια του καινούργιο τετράκυκλο, αλλά και καινούργιο δίκυκλο. Ειδικότερα, η ηλικιακή ομάδα 20-29 κινδυνεύει περισσότερο (15,4%) εφόσον το δίκυκλο είναι έως 5 ετών, και ακολουθούν με 13,5% οι μηχανές 11-15 ετών και με 12% οι μηχανές 6-10 ετών.
Όσον αφορά τον κυβισμό, μια 1.000άρα μηχανή και ένας οδηγός που δεν έχει πατήσει τα 30, δεν συνιστούν έναν εκρηκτικό συνδυασμό. Διότι τα στοιχεία δείχνουν ότι τρακάρουν περισσότερο με μηχανές 126-400 κυβικών με ποσοστό 16,5% και λιγότερο με 401-1.000 κ.εκ. (10,9%) ή με δίκυκλα έως 125 κ.εκ.
Σε τι τρακαρίσματα, όμως, εμπλέκονται οι κάτω των 30 οπαδοί των δίκυκλων; Και εδώ οι συγκρούσεις με παρκαρισμένα οχήματα έχουν την τιμητική τους με ποσοστό 30,1%, ενώ διαφαίνεται και μια μικρή… αλλεργία, μάλλον λόγω ηλικίας, στις απαγορεύσεις (18,8%). Αλήθεια, ποιος δεν θα περίμενε ότι τα τρακαρίσματα από τους ελιγμούς ανάμεσα στα ΙΧ δεν θα βρίσκονταν στην πρώτη τριάδα (17,5%), ενώ στην τέταρτη θέση έρχεται η μη τήρηση των αποστάσεων (14,9%). Σε κάθε περίπτωση, μια καλή ασφάλεια μηχανής χρειάζεται για να ξεμπερδέψει ο οδηγός εύκολα και γρήγορα. Και λίγη προσοχή παραπάνω.
Φυσικά, δεν είναι μόνο οι 20 με 29 που καλούν τη Hellas Direct για να τους βγάλει από τη δύσκολη θέση, μιας και στα συνεργεία συρρέουν τα αυτοκίνητα και οι μηχανές και όσων έχουν ξεπεράσει τα 30.
Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι 30-39 τρακάρουν κυρίως οδηγώντας αυτοκίνητα που έχουν συμπληρώσει την πρώτη δεκαετία ζωής τους, και συγκεκριμένα ηλικίας 11 έως 15 ετών (14,9%), αλλά στην περίπτωση των δίκυκλων, τα περισσότερα τρακαρίσματα (10,15%) γίνονται με οχήματα ηλικίας μέχρι 5 ετών.
Τώρα οι 40 με 49 στραπατσάρουν κυρίως αυτοκίνητα ηλικίας 6-10 ετών (12,6%) και μηχανές έως 5 ετών (7,7%), ενώ η επόμενη ηλιακή ομάδα 50-59 ετών στέλνει στο συνεργείο αυτοκίνητα 6 έως 10 ετών (12%) και μηχανές έως 5 ετών (6,6%). Όσον αφορά τα παλιότερα αυτοκίνητα και τις μεγαλύτερης ηλικίας μοτοσικλέτες, αυτά τα οχήματα βιώνουν δύσκολες ώρες κυρίως στα χέρια οδηγών άνω των 60 ετών.
Κοινός παρονομαστής, βέβαια, για όλες τις ηλικιακές ομάδες για το έτος 2023 είναι ότι συχνότερος τρόπος τρακαρίσματος οδηγώντας αυτοκίνητο είναι η πρόσκρουση σε παρκαρισμένο, και σχεδόν για όλες όταν οδηγούν δίκυκλο.
Τη δεύτερη θέση για τους οδηγούς ΙΧ ηλικίας 20-59 καταλαμβάνει η μη τήρηση των αποστάσεων και την τρίτη η κίνηση με όπισθεν ή αναστροφή, ενώ για τους αναβάτες δίκυκλων της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας η δεύτερη συχνότερη αιτία είναι κυρίως ή μη τήρηση αποστάσεων. Η Hellas Direct παρέλειψε την ηλικία των 80+ διότι τα περιστατικά ήταν ελάχιστα εντός του περασμένου έτους.
Η αλήθεια που δεν περιμέναμε
Τα στοιχεία της Hellas Direct ενδεχομένως βγάζουν αληθινούς όσους πόνταραν ότι οι μικρότερης ηλικίας οδηγοί είναι έστω ελαφρώς πιο επιρρεπείς στα ατυχήματα συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες.
Στον αντίποδα, έρχονται να καταρρίψουν τη διαδεδομένη αντίληψη ότι τα οχήματα 5ετίας, με τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης μειώνουν ριζικά τις πιθανότητες εμπλοκής σε τροχαία ατυχήματα. Ενδεχομένως διότι οι προηγμένες, hi-tech ασπίδες των καινούργιων οχημάτων προκαλούν εφησυχασμό στους οδηγούς με αποτέλεσμα να μην είναι όσο προσεκτικοί θα έπρεπε.
Παράλληλα, τα περισσότερα τρακαρίσματα δεν αποτελούν προϊόν επικίνδυνης οδηγικής συμπεριφοράς, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η αντικανονική προσπέραση και παραβίαση κόκκινου φαναριού. Αντιθέτως, προκαλούνται από άγαρμπες κινήσεις κατά το παρκάρισμα, την όπισθεν κ.ο.κ.
Ποια είναι η λύση; Να είμαστε λίγο πιο προσεκτικοί όταν βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι και φυσικά να αντιμετωπίζουμε με σοβαρότητα τη διαδικασία επιλογής ασφάλειας αυτοκινήτου ή μηχανής, ώστε στην άτυχη στιγμή να έχουμε το κεφάλι σου ήσυχο.
Στην Hellas Direct πάντως, όσο χρονών κι αν είσαι κι όσων χρονών κι αν είναι το αυτοκίνητο ή η μηχανή σου, αν έχεις μια άτυχη στιγμή στον δρόμο μπορείς να ξεμπερδέψεις εύκολα και γρήγορα με το Fast Track, την υπηρεσία που εξασφαλίζει αστραπιαία αποζημίωση.
Κι αν θέλεις ετήσια ασφάλεια αυτοκινήτου και με το όφελος του ετήσιου συμβολαίου και με δόσεις και μόνο με τη χρεωστική σου, το FlexiPay είναι εδώ για να σου εξασφαλίσει την πιο ευέλικτη πληρωμή ασφάλειας χωρίς δάνειο και χωρίς δεσμεύσεις. Πρόκειται για δυνατότητες που μας αφορούν όλους, είτε είμαστε παλιοί και ωραίοι οδηγοί, είτε νέοι και ελαφρώς πιο ζημιάρηδες -πέρα, φυσικά, από ωραίοι.