«Νεκροταφεία» με λαμαρίνες στη θάλασσα: Αυτά είναι τα μεγαλύτερα ναυάγια αυτοκινήτων που έμειναν στην ιστορία
Θηριώδη οχηματαγωγά πλοία έχασαν τη μάχη με τα κύματα, καταλήγοντας στο βυθό των θαλασσών. Μαζί τους και χιλιάδες τετράτροχα, που συνέθεσαν υγρούς τάφους αυτοκινήτων.
Μόνο εύκολο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί το έργο των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων και φορτηγών μιας και καλούνται να διασχίσουν επί μέρες τις φουρτουνιασμένες θάλασσες, έχοντας στο εσωτερικό τους χιλιάδες αυτοκίνητα ανυπολόγιστης αξίας που πρέπει να παραδοθούν άθικτα στη χώρα προορισμού τους.
Πρόκειται για γίγαντες των ωκεανών που δεν πτοούνται από τα καιρικά φαινόμενα και στις περισσότερες περιπτώσεις φέρουν εις πέρας την αποστολή τους. Υπάρχουν, ωστόσο, και μερικές εξαιρέσεις: Μερικά πλοία δεν τα κατάφεραν, μιας και νικήθηκαν είτε από τη φύση, είτε από μηχανικές βλάβες, μετατρέποντας τους ωκεανούς σε… υγρούς τάφους με λαμαρίνες.
BUY NOW
Ακολουθούν τα ναυάγια με τις μεγαλύτερες αυτοκινητικές απώλειες, τα οποία παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά.
2002 MV Tricolor - 3.000 αυτοκίνητα
Ήταν Δεκέμβριος του 2002 όταν το νορβηγικής σημαίας πλοίο MV Tricolor με εκτόπισμα 50.000 τόνους και αξία 29,5 εκ. ευρώ έμελλε να αφήσει την τελευταία του… πνοή στη θάλασσα.
Με φορτίο 3.000 μοντέλα BMW, Volvo και Saab, το πλοίο είχε πλεύσει από το βελγικό λιμάνι Ζίμπρουζ στο Βέλγιο, προς το Σάουθάμπτον και συγκρούστηκε με το πλοίο Kariba με σημαία των νησιών Μπαχάμες, περίπου 20 μίλια από τις γαλλικές ακτές.
To MV Tricolor έγειρε στο πλάι με αποτέλεσμα να βυθιστεί στο νερό. Όχι, όμως, και το Kariba που παρέμεινε αξιόπλοο και ανέλαβε τη περισυλλογή των 24 ναυτικών του Tricolor. Ουδείς έχασε τη ζωή του, όχι όμως και 3.000 αυτοκίνητα που… πνίγηκαν στη θάλασσα.
Στη ναυτιλιακή λωρίδα όπου βυθίστηκε το MV Tricolor συνέρρευσαν τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος της Γαλλίας, Glaive και HMS Anglesey, σε μια προσπάθεια να αποκλείσουν τη θαλάσσια οδό και να ενημερώσουν τα άλλα πλοία για το συμβάν. Παρ΄όλα αυτά, μόλις δύο μέρες αργότερα, κάποια πλοία προσέκρουσαν στο Tricolor δημιουργώντας μια τεράστια πετρελαιοκηλίδα.
2004 Hyundai-105 - 4.200 αυτοκίνητα
Παρέα… στα ψάρια έμελλε να κάνουν και περίπου 4.200 αυτοκίνητα της Hyundai και Kia, αλλά και 1.000 μεταχειρισμένα ιαπωνικά μοντέλα που μεταφέρονταν στις 23 Μαίου του 2004 με το σουηδο-νορβηγικό πλοίο Hyundai-105.
Το τελευταίο συγκρούστηκε νοτιοανατολικά της νήσου Σεντόσα, στη Σιγκαπούρη, με το τάνκερ MT Kaminesan, το οποίο μετέφερε 279.949 τόνους αργού πετρελαίου.
Ο όμιλος Hyundai έσπευσε να ενημερώσει ότι κανένα μέλος του πληρώματος δεν υπέστη κάποιον τραυματισμό, αλλά η ζημιά ανήλθε σε περίπου 57 εκ. δολάρια, εκ των οποίων τα 40 εκ. αφορούσαν τα οχήματα, και τα 17 εκ. το σκάφος, σύμφωνα με την πλοιοκτήτρια εταιρεία, Eukor Car Carriers.
2006 MV Cougar Ace - 4.700 αυτοκίνητα
Μία από τις περιπτώσεις στις οποίες οι ωκεανοί έδειξαν τα αδηφάγα ένστικτά τους ήταν όταν… κατασπάραξαν το MV Cougar Ace, ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων που μπορούσε να «φιλοξενήσει» πάνω από 5.000 οχήματα και η αξία του ξεπερνούσε τα 100 εκ. ευρώ.
Με φορτίο 4.703 αυτοκίνητα της Mazda, το Cougar Ace με εκτόπισμα 55.328 τόνων είχε πλεύσει στα μέσα Ιουλίου του 2006 από τη Χιροσίμα με ρότα προς το Βανκούβερ του Καναδά. Πλησιάζοντας τις Αλεούτιες Νήσους στην Αλάσκα, ωστόσο, γράφτηκε ο τραγικός επίλογος του πλοίου.
Πρέπει να αναφέρουμε ότι πριν την «είσοδο» σε αμερικανικά ύδατα, η νομοθεσία των ΗΠΑ απαιτεί από τα πλοία να καθαρίζουν τις δεξαμενές έρματος από το θαλασσινό νερό που έχει ληφθεί σε ξένα ύδατα, ώστε να αποφευχθεί ρύπανση του τοπικού θαλάσσιου περιβάλλοντος με ξενικά είδη. Αυτό έπρεπε να κάνει και το Cougar Ace, χωρίς, όμως, να τα καταφέρνει.
Δίχως να είναι γνωστό αν επρόκειτο για ανθρώπινο λάθος, το πλοίο απελευθέρωσε στη θάλασσα το νερό που κουβαλούσε, δίχως να αντλήσει ταυτόχρονα φρέσκο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το Cougar Ace να πάρει μεγάλη κλίση, με τα μέλη του πληρώματος να γλιστρούν κατά μήκος ατσάλινων καταστρωμάτων. Η τύχη ήταν με τη μεριά του πληρώματος, μιας και ο σοβαρότερος τραυματισμός ήταν ένα σπασμένο πόδι.
Μία τύχη που στερήθηκε ο 40χρονος ναυπηγός Marty Johnson, ο οποίος στις 30 Ιουλίου του 2006, όταν το πλοίο είχε πλέον ανελκυθεί, γλίστρησε σε μία σκάλα, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του. Στις 15 Δεκεμβρίου 2006, η Mazda ανακοίνωσε ότι όλα τα οχήματα στο Cougar Ace θα γίνονταν… θρύψαλα.
2012 MV Baltic Ace - 1.400 αυτοκίνητα
Τα 1.400 Mitsubishi που χάθηκαν στη θάλασσα στις 5 Δεκεμβρίου του 2012 στα ανοιχτά του Ρότερνταμ, μετά τη σύγκρουση του φορτηγού Baltic Ace με το υπό κυπριακή σημαία φορτηγό πλοίο «Corvus J», περνούν πραγματικά σε δεύτερη μοίρα.
Διότι εκείνο το βράδυ εκτυλίχθηκε μια ναυτική τραγωδία, με τραγικό απολογισμό 11 ανθρώπινες απώλειες.
Το πλοίο Baltic Ace, ιδιοκτησίας της εταιρείας Ray Car Carriers που είχε σημαία από τις Μπαχάμες, πρακτορευόταν από την ελληνική εταιρεία Stamco Ship Management που εδρεύει στον Πειραιά κατευθυνόταν από το Ζέεμπρουγκε στο Βέλγιο στην Κότκα της Φινλανδίας.
Η σύγκρουση σημειώθηκε σε μία από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς της Βόρειας Θάλασσας και αποδόθηκε σε ανθρώπινο λάθος.
2015 Hoegh Osaka - 1.400 αυτοκίνητα
Στη λίστα με τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων που «πνίγηκαν» στη θάλασσα προστέθηκε στις 3 Ιανουαρίου του 2015 και το Hoegh Osaka υπό κυπριακή σημαία, όταν πήρε κλίση στα ανοιχτά του Σάουθάμπτον.
Το πλοίο, το οποίο είχε προορισμό τη Γερμανία, μετέφερε 1400 πολυτελή αυτοκίνητα, μεταξύ αυτών Jaguar, Land Rover, Rolls Royce, αλλά και πολλά MINI, με τη συνολική αξία τους να υπολογίζεται σε περίπου 140 εκ. ευρώ.
Το πλοίο, λίγο μετά τον απόπλου του, εξαιτίας κάποιου τεχνικού προβλήματος, άρχισε να παίρνει κλίση, με τον καπετάνιο να καταβάλλει επίμονες προσπάθειες ώστε να αλλάξει την πορεία του Hoegh Osaka, το οποίο προσέκρουσε σε βράχια.
Τα 25 μέλη του πληρώματος δεν υπέστησαν κάποιον τραυματισμό, με τη διάσωσή τους να γίνεται ως επί το πλείστον από αέρος. Πολλά από τα αυτοκίνητα απομακρύνθηκαν, έχοντας πρώτα... πνιγεί στο θαλασσινό νερό.
2019 Grande America - 1.500 αυτοκίνητα
Το βράδυ της 10ης Μαρτίου του 2019, ξέσπασε πυρκαγία στο πλοίο Grande America του Ομίλου Grimaldi και ενώ αυτό έπλεε στον Βισκαϊκό Κόλπο, έχοντας ξεκινήσει από το Αμβούργο για την Καζαμπλάνκα.
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η πυρκαγιά προκλήθηκε λόγω κάποιου φορτίου που βρισκόταν στο πλοίο, με το 26μελές πλήρωμα να εγκαταλείπει το Grande America δίχως να σημειώνεται κάποιος τραυματισμός.
Διαφορετική τύχη είχαν 1.500 αυτοκίνητα της Porsche και της Audi που… πάρκαραν για πάντα στον βυθό της θάλασσα, έχοντας ως προορισμό τους την αγορά της Βραζιλίας.
Σημειώνεται ότι ανάμεσα στα αυτοκίνητα υπήρχαν τέσσερα κομμάτια της Porsche 911 GT2 RS η οποία από τα τέλη Φεβρουαρίου 2019 είχε σταματήσει να παράγεται. Το απρόοπτο συμβάν, ωστόσο, ανάγκασε την Porsche να εκκινήσει ξανά την παραγωγή, ώστε να μην αφήσει… παραπονεμένους τους τέσσερις Βραζιλιάνους που είχαν παραγγείλει το μοντέλο.
Το Grande America μετέφερε και μερικά πανίσχυρα μοντέλα της Audi, συμπεριλαμβανομένων των μοντέλων RS4 και RS5.
2019 Golden Ray - 4.300 αυτοκίνητα
Ανεξίτηλα χαραγμένη στα ναυτιλιακά χρονικά παραμένει και η βύθιση του Golden Ray, ενός πλοίου με μέγιστη χωρητικότητα 7.742 αυτοκίνητα και εκτόπισμα 35.000 τόνων, που τα μεσάνυχτα της 8ης Σεπτεμβρίου του 2019 απέπλευσε από την Τζώρτζια των ΗΠΑ με προορισμό το λιμάνι της Βαλτιμόρης.
Σχεδόν μισή ώρα μετά τον απόπλου, το MV Golden Ray πήρε κλίση, η οποία παρά τις επίμονες προσπάθειες του πληρώματος οδήγησε στην ανατροπή του θηριώδους οχηματαγωγού πλοίου.
Οι διασωστικές δυνάμεις των ΗΠΑ σήμαναν συναγερμό, οδηγώντας στην ασφαλή απομάκρυνση και των 23 μελών του κορεατικής κατασκευής πλοίου. Δεν είχαν την ίδια τύχη, όμως, και τα περίπου 4.300 ολοκαίνουργια αυτοκίνητα των Hyundai και Kia που έκαναν παρέα στα ψάρια.
Η απάντληση των καυσίμων (σχεδόν 1,1 εκ. λίτρα αργού πετρελαίου) από τις συνολικά 24 δεξαμενές του πλοίου αποτέλεσε προτεραιότητα, ώστε να αποφευχθεί μια τεράστιων διαστάσεων οικολογική καταστροφή.
Το μέγεθος του πλοίου και το φορτίο του, κατέστησε ανέφικτη οποιαδήποτε προσπάθεια ανέλκυσης του Golden Ray, και ως εκ τούτου προκρίθηκε η λύση του τεμαχισμού του σε 8 τεράστια κομμάτια.
Όσον αφορά τα αίτια της ανατροπής του πλοίου, αυτά αποδίδονται στο επιπλέον βάρος (411 τόνοι) που πρόσθεσε στα αμπάρια του, όταν αντικατέστησε έναν καθοριστικό, όπως αποδείχθηκε, αριθμό συμβατικών αυτοκινήτων με SUVs.
Όπως επίσης και στη μοιραία απόφαση να απορρίψει 1.645 τόνους ερματικού ύδατος, το οποίο ενδεχομένως θα μπορούσε να αντισταθμίσει την αύξηση του φορτίου.
Το συνολικό κόστος, στο οποίο περιλαμβάνεται και η ανάσυρσή του από τις ακτές της Georgia υπολογίζεται ότι ξεπέρασε τα 840 εκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων τα 142 εκατομμύρια δολάρια αντιστοιχούν στο πολύτιμο φορτίο του πλοίου.
2022 Felicity Ace - 4.000 αυτοκίνητα
Νωπές παραμένουν ακόμα οι μνήμες από τη βύθιση του Felicity Ace, ενώ έπλεε στα ανοιχτά των Αζορών, σε απόσταση περίπου 46 χιλιομέτρων από την αποκλειστική οικονομική ζώνη της Πορτογαλίας.
Το πλοίο μετέφερε 4.000 υπερπολυτελή αυτοκίνητα από το γερμανικό λιμάνι του Έμντεν στο Ρόουντ Άιλαντ των ΗΠA και τυλίχτηκε στις φλόγες στις 16 Φεβρουαρίου του 2022.
Τα 22 μέλη του πληρώματος περισυνελέχθησαν από ένα πετρελαιοφόρο που άλλαξε ρότα για να συμμετάσχει στην επιχείρηση διάσωσης και εν συνεχεία μεταφέρθηκαν με στρατιωτικά ελικόπτερα στο νησί Φαϊάλ των Αζορών.
Το φορτίο του πλοίου αποτελείτο από αυτοκίνητα του ομίλου Volkswagen μεταξύ των οποίων δεκάδες Lamborghini Urus, Aventador και Huracan. Παράλληλα, υπήρχαν 189 Bentley, 1.100 Porsche, 1.800 Audi, αλλά και εκατοντάδες αυτοκίνητα της Volkswagen.
Συνολικά, οι απώλειες του VW Group από τη βύθιση του πλοίου υπολογίζονται στα 300.000.000 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι λίγες εβδομάδες μετά τη βύθιση του Felicity Ace, άδοξο τέλος είχε και το πλοίο Al Salmy 6 που βυθίστηκε ανοιχτά του Περσικού Κόλπου, έχοντας αποπλεύσει από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα προς το λιμάνι Umm Qasr, στο νότιο Ιράκ.
Το πλοίο μετέφερε εκατοντάδες οχήματα, ο αριθμός και η μάρκα των οποίων δεν γνωστοποιήθηκαν.