
Μία πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ αποκάλυψε ότι η General Motors συνέλεγε προσωπικά δεδομένα των οδηγών και πληροφορίες που αποθηκεύονταν κατά τη χρήση του οχήματος, μεταξύ των οποίων η τοποθεσία και οι οδηγικές συνήθειες, και στη συνέχεια τα πουλούσε σε ασφαλιστικές εταιρείες.
Φανταστείτε κάποιος να καταγράφει και να αποθηκεύει κάθε οδηγική απόφαση που παίρνουμε στον δρόμο πίσω από το τιμόνι και ύστερα να πουλάει τις πληροφορίες σε τρίτες εταιρείες χωρίς να το γνωρίζουμεκαι φυσικά χωρίς τη συγκατάθεσή μας.
Τον Αύγουστο του 2024, ο Γενικός Εισαγγελέας του Τέξας Ken Paxton κατέθεσε αγωγή κατά της General Motors (GM), κατηγορώντας την εταιρεία ότι εγκατέστησε παράνομο λογισμικό σε περισσότερα από 14 εκ. οχήματα με σκοπό τη συλλογή και πώληση προσωπικών δεδομένων των οδηγών χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
BUY NOW

Σύμφωνα με την αγωγή, η GM χρησιμοποίησε τα δεδομένα αυτά για να δημιουργήσει μία βάση δεδομένων με αξιολογήσεις των οδηγικών συνηθειών, τις οποίες στη συνέχεια πουλούσε σε ασφαλιστικές εταιρείες που τα αξιοποιούσαν ώστε να καθορίσουν τα ασφάλιστρα. Η εν λόγω τεχνολογία ήταν εγκατεστημένη στα οχήματα της General Motors που κατασκευάστηκαν από το 2015 και έπειτα.
Η έρευνα των New York Times αποκάλυψε ότι η GM, μέσω της υπηρεσίας OnStar Smart Driver, συνέλεγε λεπτομερή δεδομένα σχετικά με τις οδηγικές συνήθειες των χρηστών. Η GM ισχυρίστηκε ότι εμπορευόταν τα δεδομένα χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα προσωπικά στοιχεία των ιδιοκτητών των οχημάτων, για σκοπούς που αφορούσαν τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) πρότεινε έναν διακανονισμό που θέτει περιορισμούς στην GM και την θυγατρική της εταιρεία OnStar, για τα επόμενα πέντε χρόνια. Μεταξύ των προτεινόμενων περιορισμών είναι είναι και η απαγόρευση αυτής της πρακτικής χωρίς τη ρητή συγκατάθεση του ιδιοκτήτη του οχήματος.
Η GM θα πρέπει επίσης να εφαρμόσει μία πολιτική διαφάνειας που θα περιγράφει με σαφήνεια με ποιον τρόπο συλλέγονται τα δεδομένα, αλλά και για ποιον λόγο και από ποιον χρησιμοποιούνται, ενώ οι χρήστες των οχημάτων θα πρέπει ανά πάσα στιγμή να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτά, να τα διαγράφουν ή να απενεργοποιούν την παρακολούθησή τους.

Αν η κατασκευάστρια εταιρεία δεν συμμορφωθεί, θα αντιμετωπίσει οικονομικές κυρώσεις έως και 51.744 δολάρια (περίπου 50.000 ευρώ) για κάθε παράβαση, ενώ έχει περιθώριο 180 ημερών ώστε να προσαρμοστεί στις προτάσεις της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου.
Οι αποκαλύψεις αυτές έχουν κλονίσει την εμπιστοσύνη αρκετών καταναλωτών προς τους κατασκευαστές οχημάτων. Εξάλλου είναι αναφαίρετο δικαίωμα όλων των ιδιοκτητών οχημάτων να γνωρίζουν και να παρέχουν ή όχι τη συγκατάθεσή τους αναφορικά με το ποιες πληροφορίες συλλέγονται και πώς χρησιμοποιούνται από τους κατασκευαστές.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ