Η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει σύντομα πρόβλημα με την έλλειψη του διαλύματος AdBlue, που είναι απαραίτητο για την κυκλοφορία των σύγχρονων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Οι ελλείψεις πρώτων υλών και το υψηλό ενεργειακό κόστος επηρεάζουν ολοένα και περισσότερο την αυτοκινητοβιομηχανία και του οδηγούς. Σε όλα αυτά, έρχεται ένα νέο πρόβλημα να προστεθεί, και δεν είναι άλλο από την έλλειψη του διαλύματος AdBlue, χωρίς το οποίο πολλοί σύγχρονοι κινητήρες πετρελαίου δεν μπορούν να λειτουργήσουν.
Το AdBlue είναι υγρό διάλυμα που αποτελείται από 32,5% ουρία (CO(NH2)2) υψηλής καθαρότητας και 67,5% απιονισμένο νερό και παράγεται συνθετικά από αμμωνία (NH₃) και διοξείδιο του άνθρακα (CO2).
BUY NOW
Είναι ένα μη εύφλεκτο, μη εκρηκτικό και αβλαβές για το περιβάλλον υγρό και μπορεί να μεταφέρεται με ασφάλεια. Εάν χυθεί κατά λάθος πάνω σας ή στο αυτοκίνητό σας, απλά ξεπλύνετε με νερό.
Η ουρία είναι προϊόν της αγροχημικής βιομηχανίας και χρησιμοποιείται ευρέως στην παραγωγή λιπασμάτων, ενώ ως οργανική ένωση χρησιμοποιείται και από τον ανθρώπινο οργανισμό και τα θηλαστικά γενικώς για πάρα πολλές διαδικασίες. Κυριότερη από αυτές είναι η αποβολή του αζώτου, μέσω των ούρων.
Ο μεγαλύτερος παραγωγός αμμωνίας και ουρίας στη Γερμανία, η SKW Piesteritz, διέκοψε την παραγωγή του εδώ και τρεις εβδομάδες για να αποφύγει περαιτέρω απώλειες, ενώ σκοπεύει να πουλήσει τα υπόλοιπα αποθέματά της σε AdBlue.
Ωστόσο, αυτό το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τη Γερμανία. Η έλλειψη AdBlue θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τις εμπορευματικές μεταφορές και να έχει καταστροφικές επιπτώσεις στις οικονομίες πολλών χωρών. Η Γερμανία και αρκετές ακόμα χώρες της Ευρώπης εξαρτώνται πολύ από το AdBlue, λόγω του υψηλού ποσοστού επιβατικών αυτοκινήτων ντίζελ που κυκλοφορούν στους δρόμους τους.
Το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες προμήθειας χημικών όπως η BASF ή η SKW είναι ότι χρειάζονται φυσικό αέριο για την παραγωγή αμμωνίας. Λόγω των σημερινών υψηλών τιμών του φυσικού αερίου, οι εταιρείες μείωσαν την παραγωγή αμμωνίας ή, στην περίπτωση της SKW, τη διέκοψαν εντελώς επειδή δεν είναι πλέον οικονομικά βιώσιμη. Και χωρίς αμμωνία η παραγωγή του Adblue είναι αδύνατη.
Επιπλέον, το πρόβλημα δεν επηρεάζει μόνο τα αυτοκίνητα, αλλά πολλά επαγγελματικά οχήματα, ακόμη και πλοία, καθώς χρειάζονται επίσης διάλυμα ουρίας για τον καθαρισμό των καυσαερίων.
Στην αγορά του AdBlue, η SKW Piesteritz ανταγωνίζεται εταιρείες όπως η BASF ( BASFn.DE ) και η Νορβηγική Yara ( YAR.OL ), που λειτουργούν μεγάλα εργοστάσια στη Γερμανία για την αμμωνία και την ουρία. Αυτές οι βασικές χημικές πρώτες ύλες παίζουν βασικό ρόλο στην παραγωγή λιπασμάτων, καθώς και ορισμένων πλαστικών. Τα χημικά εργοστάσια παράγουν επίσης διοξείδιο του άνθρακα (CO2) ως υποπροϊόν, το οποίο είναι απαραίτητο για την παρασκευή κρέατος και ανθρακούχων ποτών.
Ο διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής ένωσης εταιρειών μεταφορών και logistics, BGL, φέρεται να κάλεσε την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να δράσει άμεσα και ανέφερε, «Η έλλειψη AdBlue σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν φορτηγά. Και αυτό με την σειρά του μεταφράζεται σε έλλειψη προμηθειών στη Γερμανία και σε πολλές ακόμα χώρες».