Τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού εξαπλώνονται ραγδαία στα σύγχρονα αυτοκίνητα, με ευεργετικά οφέλη για την αποτροπή ατυχημάτων - όμως, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα μιας ασφαλτιστικής εταιρείας, και με κρυμμένους κινδύνους.
Οι κίνδυνοι αυτοί, σύμφωνα με τη νορβηγική ασφαλιστική εταιρεία που διεξήγαγε τη συγκεκριμένη έρευνα, επικεντρώνονται κυρίως στη λανθασμένη υπερβολική εμπιστοσύνη που δείχνουν ενίοτε οι οδηγοί στα συστήματα αυτά - ένα φαινόμενο που παρατηρείται κυρίως στα υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τα HEV, PHEV και EV είναι εφοδιασμένα με περισσότερες ηλεκτρονικές τεχνολογίες υποβοήθησης της οδήγησης, από όσες συνήθως βρίσκει κανείς σε ένα παραδοσιακό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τεχνολογίες που, μέσω καμερών και αισθητήρων, συγκεντρώνονουν πληροφορίες και βάσει ενός αλγορίθμου αξιολογούν εάν πρέπει να τεθούν σε λειτουργία για την αποφυγή ενός κινδύνου ή όχι.
BUY NOW
Η νορβηγική έρευνα διαπιστώνει ότι τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν συχνότητα ζημιών κατά περίπου 25 τοις εκατό υψηλότερη σε σχέση με τα θερμικά αυτοκίνητα. Και την αποδίδει στο αυξημένο πλήθος ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, και στην «ψευδαίσθηση» των οδηγών που τα συστήματα αυτά μπορούν να αντιμετωπίσουν περισσότερους και πιο περίπλοκους κινδύνους από όσους στην πραγματικότητα μπορούν.
Από την αρχή του 2022 μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου έγιναν περισσότερες από 670.000 ζημιές σε αυτοκίνητα και φορτηγά, κυρίως σε κυκλοφοριακή συμφόρηση - ζημιές που αυξήθηκαν κατά 10 τοις εκατό από τον περασμένο Οκτώβριο.
Όπως διαπιστώθηκε στην έρευνα, στη πλειονότητα των περιπτώσεων ο οδηγός κατηγορεί για τη ζημιά το ίδιο το όχημα, αναφέροντας δικαιολογίες που ενίοτε δεν ευσταθούν - όπως ότι «το αυτόματο σύστημα ενεργοποιήθηκε πολύ αργά» ή ότι «η προειδοποίηση ήρθε πολύ αργά». Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι οι οδηγοί βασίζονται περισσότερο από όσο χρειάζεται στην προηγμένη τεχνολογία των νεότερων μοντέλων, χωρίς να κατανοούν πλήρως τις δυνατότητες και τους περιορισμούς τους.
Η τελευταία μεγάλη έρευνα της JD Power που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή περισσότερων από 84.000 νέων ιδιοκτητών αυτοκινήτων τους πρώτους μήνες του 2022, αποκάλυψε 23,1 αστοχίες των συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης για κάθε 100 μοντέλα που αναλύθηκαν.
Το λιγότερο αξιόπιστο είναι το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, με αποτυχία σε 4,6 ανά 100 οχήματα, ενώ και η υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας δεν απέχει πολύ, με 6,3 αστοχίες ανά 100 αυτοκίνητα. Και μέσα σε όλα αυτά, δεν είναι λίγοι οι οδηγοί -καταλήγει η έρευνα- που πιστεύουν ότι η κορυφαία βαθμολόγηση πέντε αστέρων στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP του αυτοκινήτου τους μπορεί να τους σώζει τη ζωή ό,τι κι αν συμβεί.