Αυτοκίνητο: Πόσες σχέσεις πρέπει να έχει ένα κιβώτιο ταχυτήτων;

Ford Ranger gearbox

Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει φτάσει μέχρι και τις 10 ταχύτητες σε κιβώτια παραγωγής, όπως σε κάποια supercars ή στο Ford Ranger Raptor - όμως παρά τα οφέλη οικονομίας και απόδοσης, αυτό αλλάζει και την οδηγική εμπειρία.

Οι μέρες που τα μηχανικα και αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων είχαν τέσσερις ή το πολύ πέντε σχέσεις ανήκουν για τα καλά στο παρελθόν των προηγούμενων δεκαετιών. Από τη στιγμή, όμως, που άρχισε να γίνεται το πέρασμα στα μηχανικά κιβώτια έξι σχέσεων, η αυτοκινητοβιομηχανία δείχνει μια τάση αύξησης των ταχυτήτων - μέχρι και τις 10, στο αυτόματο του Ford Ranger Raptor και άλλων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι πολυάριθμες σχέσεις είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του marketing, από την άποψη ότι ακούγονται εντυπωσιακές και ελκυστικές, ενώ παράλληλα προσφέρουν τη δυνατότητα κλιμάκωσης που βοηθά τόσο στην απόδοση της ισχύος του κινητήρα όσο και στην οικονομία καυσίμου.Με περισσότερες overdrive σχέσεις, ο κινητήρας μπορεί να λειτουργεί με χαμηλότερες στροφές, περιορίζοντας έτσι την καύση του.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor

Ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις τα κιβώτια ταχυτήτων με πολυάριθμες σχέσεις αλλάζουν την εμπειρία της οδήγησης - αφήνοντας τον κινητήρα να λειτουργεί λίγο αδέξια, στερώντας την όποια ψυχωμένη λειτουργία μπορεί να του χαρίζει η ισχύς του.

Αυτό συμβαίνει διότι ενίοτε οι μηχανολόγοι προσθέτουν περισσότερες σχέσεις ενδιάμεσα, μεταξύ των προκαθορισμένων, και όχι απλώς υψηλότερες σχέσεις μετάδοσης. Με μικρότερες «αποστάσεις» μεταξύ των σχέσεων μπορεί ο οδηγός, θεωρητικά, να αξιοποιήσει καλύτερα την απόδοση του κινητήρα, διατηρώντας τις στροφές στο ιδανικό φάσμα του peak της ισχύος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το εσωτερικό του Ford Ranger Raptor με το αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων
Το εσωτερικό του Ford Ranger Raptor με το αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων

Παρόλα αυτά, η διαδικασία είναι πιο περίπλοκη από όσο ακούγεται. Πρέπει να εξεταστούν και άλλες παράμετροι, όπως το επιπλέον βάρος, η μεγαλύτερη κινούμενη μάζα, το κόστος και η πολυπλοκότητα της κατασκευής.

Κι επίσης, με περισσότερες ταχύτητες ο οδηγός χρειάζεται περισσότερο χρόνο μετάβασης από τις χαληότερες στις ψηλότερες. Όλα αυτά αποτελούν περιοριστικούς παράγοντες για την απόδοση ενός αυτοκινήτου, και για τη σπιρτάδα της σβέλτης οδήγησης.

Η ZF, μια από τις κορυφαίες εταιρείες κατασκευής κιβωτίων του κόσμου, έχει βρει μια λύση με το κιβώτιο 8 σχέσεων 8HP, το οποίο μεταξύ άλλων έχουν επιλέξει η BMW και η Aston Μartin, για ένα ευρύ φάσμα αυτοκινήτων από τη Σειρά 1 μέχρι τη Vanquish αντίστοιχα. Το κιβώτιο αυτό επιτυγχάνει περισσότερες σχέσεις μετάδοσης χωρίς να έχει ένα γρανάζι για καθεμία.

Το κιβώτιο ταχυτήτων οκτώ σχέσεων 8HP της εταιρείας ZF
Το κιβώτιο ταχυτήτων οκτώ σχέσεων 8HP της εταιρείας ZF
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η μηχανολογική αυτή σπουδή αναμένεται να εξελιχθεί περισσότερο στο μέλλον, και από άλλους κατασκευαστές, για να περιοριστούν τα μειονεκτήματα βάρους, κόστους και πολυπλοκότητας των κιβωτίων υπερβολικών σχέσεων μετάδοσης.

Φυσικά, όλα αυτά έχουν περιορισμένο ορίζοντα, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εξαπλώνονται ραγδαία και θα κυριαρχήσουν την προσεχή δεκαετία δεν χρειάζονται πολλές σχέσεις μετάδοσης - χάρη στη γραμμική απόδοση των ηλεκτροκινητήρων.

Διαβάστε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ