Παγωμένος κινητήρας το πρωί -Τι να κάνω για να μην τον «σπάσω»

cold-engine 11

Ταυτόχρονα με τα πρώτα κρύα κάθε χρόνο τέτοια περίοδο, επανέρχεται σε πολλούς η απορία αν το πρωί ο κινητήρας του αυτοκινήτου χρειάζεται ή όχι προθέρμανση.

Ειδικότερα σε παλαιότερες γενιές οδηγών ήταν διαδεδομένη η συνήθεια της προθέρμανσης του κινητήρα το πρωί πριν ξεκινήσουν να πάνε στη δουλειά τους.

Η αλήθεια είναι ότι τα παλαιότερα αυτοκίνητα είχαν την ανάγκη προθέρμανσης του κινητήρα για τρεις λόγους: Πρώτον, για να προλάβει να κυκλοφορήσει το λιπαντικό που προστατεύει τα κινούμενα μέρη του κινητήρα από τις τριβές.

Δεύτερον, με τη προθέρμανση το λιπαντικό προλάβαινε να φτάσει στην ιδανική θερμοκρασία απόδοσής του, έχοντας ως αποτέλεσμα η λίπανση να είναι επαρκής ακόμη και όταν αυξάνονταν οι στροφές κατά την οδήγηση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επίσης, η τρίτη αιτία της παλαιότερης ανάγκης προθέρμανσης του κινητήρα ήταν η δημιουργία του σωστού μίγματος βενζίνης-αέρα που θα έφτανε στους θαλάμους καύσης. Στα παλαιότερα αυτοκίνητα η μίξη γινόταν από το καρμπιρατέρ.

Τα σύγχρονα συστήματα ψεκασμού του καυσίμου έχουν προηγμένους αισθητήρες που ρυθμίζουν ακριβώς την ποσότητα καυσίμου και αέρα που χρειάζεται το μίγμα σε σχέση με τη θερμοκρασία του κινητήρα και του περιβάλλοντος. 

Πλέον οι περισσότεροι επιστήμονες συμφωνούν ότι αυτή η πρακτική δεν είναι απαραίτητη, καθώς τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα λίπανσης και ψεκασμού του καυσίμου έχουν λύσει το πρόβλημα λίπανσης, αφήνοντας μία ελάχιστη στρώση λιπαντικού στα κρίσιμα σημεία τριβής των μηχανικών μερών του κινητήρα, ακόμη και κατά τη στάθμευση.

car-cold-1
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ωστόσο, ορισμένοι μηχανολόγοι κάνουν λόγο για ανάγκη προθέρμανσης του κινητήρα για 1-2 λεπτά όταν κάνει πολύ κρύο. Ιδιαίτερα στους diesel κινητήρες, μετά από μια πολύ κρύα νύχτα, συστήνουν επίσης να περιμένετε 3-5 δευτερόλεπτα προτού γυρίσετε το κλειδί εντελώς στη μίζα.  

Αυτό σημαίνει ότι προτείνουν να κρατάτε το κλειδί στα τρία τέταρτα της διαδρομής στη μίζα, μέχρι να σβήσουν οι περισσότερες από τις προειδοποιητικές λυχνίες στο ταμπλό, και ύστερα να γυρίζετε το κλειδί μέχρι τέρμα.

Ο κινητήρας diesel χρησιμοποιεί ένα μείγμα καυσίμου ντίζελ και αέρα, το οποίο, μέσω της συμπίεσης, αναφλέγεται. Όταν το έμβολο στο θάλαμο καύσης ωθεί το μείγμα προς τα πάνω, η πίεση προκαλεί αύξηση της θερμοκρασίας στο σημείο όπου γίνεται η ανάφλεξη. Η έκρηξη στη συνέχεια ωθεί το έμβολο προς τα κάτω.

Στην περίπτωση του κινητήρα βενζίνης, προτείνουν πάλι να περιμένετε λίγα δευτερόλεπτα πριν γυρίσετε εντελώς το κλειδί στη μίζα, τουλάχιστον μέχρι να σβήσουν οι ενδείξεις στον πίνακα οργάνων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε αντίθεση με τον diesel κινητήρα, αυτός της βενζίνης λειτουργεί με σπινθήρα, ο οποίος αναφλέγει το μείγμα βενζίνης-αέρα. Ως εκ τούτου, οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν την εκκίνηση του κινητήρα βενζίνης λιγότερο απ’ ό,τι στην περίπτωση των diesel.

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ