Οι εξελίξεις στον κόσμο των τεσσάρων τροχών προμηνύουν ένα δυσοίωνο, ίσως και απότομο τέλος για τα παλιά αυτοκίνητα, τα οποία αποτελούν την πλειοψηφία του στόλου οχημάτων της Ελλάδας.
Η σελίδα γυρίζει για την αυτοκινητοβιομηχανία που εξηλεκτρίζεται πλέον με σχετικά γοργούς ρυθμούς, σε μια συντονισμένη προσπάθεια να αφήσει πίσω το «αμαρτωλό», ρυπογόνο παρελθόν και παρόν της.
Επί ευρωπαϊκού εδάφους, πέρα από τις προσπάθειες των κατασκευαστών, που έχουν πλέον πολλές εξηλεκτρισμένες ή αμιγώς ηλεκτρικές προτάσεις στις γκάμες τους, μεγάλες αλλαγές πραγματοποιούνται και εξετάζονται και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες έχουν άμεσα ή έμμεσα στο στόχαστρο τον περιορισμό των παλιών αυτοκινήτων.
BUY NOW
Σήμερα τα παλιά αυτοκίνητα, ειδικά εκείνα που ξεπερνούν σε ηλικία τα 8-10 έτη, αποτελούν την πλειοψηφία του στόλου οχημάτων της Ελλάδας που έχει τον μεγαλύτερο μέσο όρο στην ΕΕ. Οι οδηγοί τους μπορούν προς το παρόν να κοιμούνται σχετικά ήσυχοι, ωστόσο οι πέντε (5) λόγοι που ακολουθούν ίσως τα εξαφανίσουν από τους δρόμους νωρίτερα από το αναμενόμενο.
1. Υποχρεωτική απόσυρση
Ένα μέτρο σοκ για τους ιδιοκτήτες παλιών αυτοκινήτων είναι η πρόταση που εξετάζεται αυτές τις μέρες σε επίπεδο ΕΕ και αφορά την υποχρεωτική τους απόσυρση.
Πρόκειται για μία πρόταση που βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα, η οποία με τη εφαρμογή της θα μπορούσε να καταστήσει υπεύθυνο ακόμη και τον ίδιο τον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Ειδικότερα, αν ο ιδιοκτήτης αδιαφορεί για την κατάσταση του αυτοκινήτου του, τότε αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι έχει φτάσει στο τέλος του κύκλου ζωής του (ΟΤΚΖ) και αργά ή γρήγορα να καταλήξει στο διαλυτήριο.
Η πρόταση αναφέρει ότι αν ένα αυτοκίνητο βρίσκεται σε ακινησία για μεγάλο χρονικό διάστημα και αυτό μπορεί να αποδειχθεί, τότε το όχημα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «απόβλητο».
Παράλληλα σε ενδεχόμενη επικαιροποίηση της πρότασης, στην ανακύκλωση θα οδηγούνται και τα ΙΧ που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ για δύο συνεχή έτη, ή έχουν κοπεί στον τεχνικό έλεγχο και οι ιδιοκτήτες τους δεν φρόντισαν να επιδιορθώσουν τις βλάβες που διαπιστώθηκαν.
2. Νέοι τύποι καυσίμων
Με την πολυπόθητη βιωσιμότητα και τη μείωση των ρύπων να επηρεάζει σχεδόν κάθε πτυχή του κλάδου της αυτοκινηβιομηχανίας, τα καύσιμα αναμένεται να συντελέσουν και αυτά στην εξαφάνιση των παλιών αυτοκινήτων.
Το υδρογόνο ως βιώσιμο καύσιμο για θερμικούς κινητήρες (δεν απελευθερώνεται CO2 κατά την καύση του) αναμφίβολα θα λειτουργήσει ανασταλτικά στη χρήση των παλιών αυτοκινήτων, εφόσον εφαρμοστεί σε ευρεία κλίμακα στο μέλλον. Αυτό γιατί απαιτούνται σημαντικές αλλαγές στο σύστημα τροφοδοσίας αλλά και την κεφαλή των κινητήρων εσωτερικής καύσης ώστε αυτοί να λειτουργούν χωρίς προβλήματα.
Πριν από αυτό ωστόσο, πραγματική απειλή για τα μοτέρ των παλιών αυτοκινήτων αποτελεί η βενζίνη που περιέχει βιοαιθανόλη σε ποσοστό 10% (E10). Η συγκεκριμένη βενζίνη είναι ήδη διαθέσιμη σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές
(Βέλγιο, Βουλγαρία, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Ουγγαρία, Ρουμανία και Σλοβακία και
Φινλανδία), όχι όμως ακόμη στην ελληνική.
Ωστόσο με την προώθηση νέων νόμων για τη βιωσιμότητα και τη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων, η E10 βενζίνη δεν αποκλείεται να κάνει την εμφάνισή της και στην Ελλάδα και η χρήση της σε αυτοκίνητα με κινητήρες που δεν είναι συμβατοί μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες γι΄ αυτούς.
3. Περιβαλλοντικό τέλος
Ένας ακόμη λόγος που η χρήση των παλιών αυτοκινήτων θα γίνει ασύμφορη και η κυκλοφορία τους θα περιορίζεται όλο και περισσότερο είναι το Περιβαλλοντικό Τέλος, το οποίο αποτελεί ήδη πραγματικότητα και για την Ελλάδα. Το περιβαλλοντικό τέλος επιβάλλεται ήδη στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εισάγονται στη χώρα και είναι προδιαγραφών Euro 4 αλλά και Euro 5 (a και b).
Για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα προδιαγραφών Euro 4 το Περιβαλλοντικό τέλος είναι της τάξης των 3.000 ευρώ, ενώ για τα μοντέλα Euro 5 είναι 1.000 ευρώ. Παράλληλα απαγορεύεται η εισαγωγή στη χώρα μεταχειρισμένων μοντέλων που έχουν προδιαγραφές ρύπων Euro 1, Euro 2 και Euro 3.
4. Περιορισμοί στην κυκλοφορία
Έχουν ήδη ξεκινήσει και… βρίσκονται ανάμεσά μας οι περιορισμοί στην κυκλοφορία οχημάτων παλιότερης τεχνολογίας που ρυπαίνουν το περιβάλλον περισσότερο έναντι πιο σύγχρονων μοντέλων.
Οι συγκεκριμένοι περιορισμοί θα γίνουν ακόμη πιο αυστηροί όσο περνά ο καιρός. Ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα και με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα που αναπνέουν οι κάτοικοι και επισκέπτες, οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών που εφαρμόζονται ήδη δεν αποκλείεται να επεκταθούν ακόμη περισσότερο, όπως έγινε πρόσφατο στο Λονδίνο της Αγγλίας.
Μάλιστα οι χρεώσεις που μπορούν να ακολουθούν τις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών, ειδικά για οδηγούς που επιθυμούν να εισέλθουν με το παλιό τους αυτοκίνητο σε αυτές, μπορεί να κάνει ασύμφορη τη χρήση του τελευταίου, όπως και ενδεχόμενο πρόστιμο στην περίπτωση μη συμμόρφωσης με τον εκάστοτε νόμο.
5. Μείωση διαθεσιμότητας ανταλλακτικών
Η περιορισμένη διαθεσιμότητα αναλώσιμων και ανταλλακτικών, ειδικά για αυτοκίνητα που έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 15 ετών είναι ήδη ένα γεγονός και αναμένεται να ενταθεί ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια σε όλη την ΕΕ.
Η απόσυρση παλιού αυτοκινήτου που δίνεται ως κίνητρο για την αγορά καινούργιου συμβάλλει και αυτή με τη σειρά της στη μεγέθυνση του προβλήματος γιατί πολλά παλιά αλλά λειτουργικά αυτοκίνητα που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως ανταλλακτικά θα δίνονται για διαγραφή και κατά συνέπεια για καταστροφή και ανακύκλωση.