Πολλοί οδηγοί αφήνουν τα οχήματά τους σε σημεία που εμποδίζουν την έξοδο των οχημάτων από τις πιλοτές πολυκατοικιών. Είναι τα πλαστικά κολωνάκια μια νόμιμη λύση για την αντιμετώπιση τους προβλήματος;
Ανεξέλεγκτες είναι οι διαστάσεις που έχει πάρει εδώ και πολλά χρόνια το φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης, όπως έχει αναδείξει μέσω ρεπορτάζ τo carandmotor. Χιλιάδες οδηγοί παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους όπου βρουν, αδιαφορώντας για τα προβλήματα που θα προκαλέσουν στους συμπολίτες τους.
Σε μάστιγα έχει εξελιχθεί και η παράνομη στάθμευση σε εισόδους πάρκινγκ πολυκατοικιών ή καταστημάτων, γεγονός που έχει προκαλέσει την αγανάκτηση πολλών πολιτών.
BUY NOW
Ειδικότερα, ορισμένοι οδηγοί, στην προσπάθειά τους να βρουν θέση στάθμευσης, παρκάρουν το αυτοκίνητό τους σε σημείο που καταλαμβάνει μέρος της εισόδου/εξόδου πιλοτής με αποτέλεσμα να εμποδίζουν την είσοδο/έξοδο των οχημάτων όσων διαμένουν στην πολυκατοικία. Η παράνομη στάθμευση ταλαιπωρεί και πολλούς καταστηματάρχες, οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα στη φόρτωση/εκφόρτωση φορτίων.
Πολλοί από τους ζημιωμένους από την εν λόγω ασυνείδητη οδηγική συμπεριφορά, σκέφτονται να λάβουν μέτρα, ενώ κάποια μερίδα εξ αυτών αποφασίζει να τοποθετήσει τα γνωστά πλαστικά κολωνάκια, αμφίπλευρα της εισόδου της πιλοτής, σε μια προσπάθεια να θωρακιστούν από τα παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
Η λήψη, ωστόσο, μιας τέτοια πρωτοβουλίας απαγορεύεται ρητά από την κείμενη νομοθεσία, με το άρθρο 48 του ΚΟΚ «Κατάληψη τμήματος οδού και πεζόδρομου» να ορίζει τα εξής: «Η προσωρινή ή διαρκής κατάληψη τμήματος του οδοστρώματος με εγκαταστάσεις ή εμπόδια απαγορεύεται, ιδιαίτερα αν με αυτά παρεμποδίζεται η κυκλοφορία η επιτρεπόμενη στάση ή στάθμευση οχημάτων ή περιορίζεται η ορατότητα αυτών που χρησιμοποιούν τις οδούς».
Δεδομένης, όμως, της έκτασης του φαινομένου, το carandmotor ήρθε σε επαφή με αρκετούς δήμους της Αθήνας, θέτοντας στο τραπέζι τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατευτούν οι κάτοικοι.
Κάποιοι εκ των δήμων μας διευκρίνισαν ότι απαγορεύεται δια ροπάλου η τοποθέτηση οποιουδήποτε εμποδίου (όπως τα κολωνάκια) σε οδόστρωμα, αποκλείοντας την όποια πιθανότητα να εγκρίνει ο δήμος ένα σχετικό αίτημα ιδιώτη.
Στον αντίποδα, υπάρχουν και αυτοί οι δήμοι που μολονότι αναγνωρίζουν ότι ο ΚΟΚ απαγορεύει την κατάληψη τμήματος οδού ή οδοστρώματος, υιοθετούν μια πιο διαλλακτική στάση, επισημαίνοντας πως υπάρχουν περιπτώσεις που έχουν δοθεί άδειες τοποθέτησης κολωνακίων σε πεζοδρόμιο ή δρόμο.
Όπως μας μετέφεραν, ο ενδιαφερόμενος καλείται να υποβάλει αίτημα στον Δήμο, το οποίο θα εξεταστεί από το Δημοτικό Συμβούλιο, αφού προηγηθούν επιτόπιοι έλεγχοι στο σημείο όπου υποδεικνύει ο πολίτης.
Πρόσθεσαν, δε, ότι οι εν λόγω άδειες δίνονται με φειδώ, δεδομένου ότι η συντριπτική πλειονότητα αυτών αφορούν την τοποθέτηση προστατευτικών εμποδίων σε στενούς δρόμους ή και σε γωνίες οδών έτσι ώστε να εξασφαλίζεται όλο το πλάτος της ελεύθερης ζώνης όδευσης του πεζοδρομίου και να διευκολύνεται η διέλευση απορριμματοφόρων.
Συμπερασματικά, ο κάθε πολίτης που θεωρεί πως είναι απαραίτητο να τοποθετηθούν κολωνάκια σε ένα σημείο, πρέπει να έρθει σε επικοινωνία με τον δήμο, διεκδικώντας… τις όποιες πιθανότητες του αναλογούν. Και φυσικά να μην λάβει μόνος του μια πρωτοβουλία, δεδομένου ότι κινδυνεύει με διοικητικό πρόστιμο 400 ευρώ.
Άλλοι τρόποι προστασίας
Σημειώνεται ότι ορισμένοι δήμοι προτάσσουν την λήψη άλλων μέτρων για την καταπολέμηση της παράνομης στάθμευσης, και δη σε πεζοδρόμια. Για παράδειγμα, ο Δήμος Αθηναίων μας γνωστοποίησε ότι στις περιπτώσεις που τα οχήματα σταθμεύουν πάνω σε πεζοδρόμιο, εμποδίζοντας την είσοδο/έξοδο οχημάτων στην/από την πολυκατοικία ή την ομαλή διέλευση των πεζών, οι ιδιώτες μπορούν υποβάλλουν αίτημα στον Δήμο τους για την τοποθέτηση μεταλλικών εμποδίων τύπου πι - αποκλειστικά όμως επί των πεζοδρομίων (όχι σε δρόμο).
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι το πλάτος του πεζοδρομίου να είναι πέραν του 1,5 μέτρου, ώστε να μην εμποδίζεται η διέλευση των πεζών. Ακόμα τα μεταλλικά εμπόδια τύπου πι πρέπει να έχουν απόσταση μεταξύ τους ίση με ένα μέτρο, και να φέρουν επιπλέον οριζόντιο στοιχείο στα 0,10 μ. από το δάπεδο για να είναι εντοπίσιμα από άτομα με προβλήματα όρασης. Προτείνεται επίσης η οριζόντια σήμανση με κίτρινη διαγράμμιση επί του κρασπέδου για το ανωτέρω μήκος, προκειμένου να σημαίνεται η απαγόρευση στάθμευσης.
Τέλος, εκπρόσωποι του δήμου Αθηναίων ανέφεραν ότι όσοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την είσοδο/έξοδο από την πιλοτή της πολυκατοικίας τους, τότε καλούνται να καταθέσουν αίτημα στον Δήμο ώστε να εξεταστεί το ενδεχόμενο να επιβληθεί απαγόρευση στάθμευσης στο απέναντι πεζοδρόμιο.