Με βενζίνη ή άλλα εναλλακτικά, βιώσιμα καύσιμα θα μπορούν να λειτουργούν οι κινητήρες diesel, δίνοντάς τους έτσι παράταση ζωής για το μέλλον.
Η πρόοδος της τεχνολογίας συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό σε όλους τους τομείς και ακόμη περισσότερο ίσως στην αυτοκινητοβιομηχανία που κάνει ήδη τα πρώτα της βήματα απεξάρτησης από τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα.
Με στόχο ένα πιο βιώσιμο μέλλον για την ανθρωπότητα και τη μείωση των επιπτώσεων της ανθρώπινης δραστηριότητας στο παγκόσμιο κλίμα, οι μεγάλες αλλαγές που ήδη φαίνονται στον ορίζοντα απαιτούν θυσίες και μία από αυτές αναμένεται να είναι και ο κινητήρας πετρελαίου. Ή μήπως όχι...;
BUY NOW
Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιεί η αναπληρώτρια καθηγήτρια Μηχανολογίας και Αεροδιαστημικής Μηχανικής Carrie Hall, στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Illinois των Ηνωμένων Πολιτειών, οι κινητήρες diesel θα μπορούσαν να αποτελέσουν μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος στις παραπάνω μεγάλες αλλαγές, τουλάχιστον στο μεσοπρόθεσμο διάστημα.
Η Hall ερευνά ένα νέο πεδίο «εργασίας» για τους κινητήρες πετρελαίου που μπορεί να παρατείνει τη ζωή τους για χρήση τουλάχιστον σε βαρέα οχήματα, όπως είναι τα φορτηγά. Με «απλές» αλλαγές στο λογισμικό της ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου (ή την αντικατάσταση αυτής με μία άλλη) η Αμερικανίδα ισχυρίζεται ότι μπορεί να τους κάνει να λειτουργήσουν με άλλους τύπους καυσίμων, ακόμη και με βενζίνη.
Στις Η.Π.Α., όπου η τιμή του diesel είναι υψηλότερη από την αντίστοιχη της βενζίνης, τα μεγάλα φορτηγά με κινητήρες diesel αναλογούν μόλις στο 1% του συνολικού στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους αλλά ευθύνονται για περισσότερο από το 25% (!) της συνολικής κατανάλωσης με αντίστοιχη συμμετοχή και στους εκπεμπόμενους ρύπους.
Η Hall έχει αναπτύξει ένα νέο μαθηματικό υπολογιστικό μοντέλο, το οποίο μπορεί να μετατρέψει σε λογισμικό και να κάνει έναν κινητήρα πετρελαίου να λειτουργήσει με... βενζίνη, χωρίς να χρειάζεται να πραγματοποιηθούν μηχανικές αλλαγές.
«Από τη στιγμή που επικεντρωνόμαστε σε μια αναβάθμιση λογισμικού, κάποιος μπορεί να το εγκαταστήσει (σ.σ. το λογισμικό) στο όχημα του χωρίς να χρειάζεται να προβεί σε μεγάλο έξτρα κόστος. Δεν θα χρειαστεί στην πραγματικότητα να αλλάξουν τα μηχανικά μέρη στο όχημα τους.», δηλώνει σχετικά η καθηγήτρια του αμερικάνικου ινστιτούτου και προσθέτει: «Υπάρχει η προσδοκία ότι με τα ηλεκτρικά επιβατικά οχήματα να γίνονται όλο και περισσότερα στις Ηνωμένες Πολιτείες θα υπάρχει και αντίστοιχο πλεόνασμα σε βενζίνη που δεν θα χρησιμοποιείται. Αυτή η βενζίνη θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε οχήματα βαρέως τύπου. Είναι μια στρατηγική που βρίσκεται υπό διερεύνηση», λέει η Αμερικανίδα που υπογραμμίζει ότι αν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης (σ.σ. τα θερμικά μοτέρ γενικότερα) γίνουν αρκετά «έξυπνοι» τότε θα είναι σε θέση να λειτουργήσουν με μια ευρύτερη γκάμα καυσίμων, όπως είναι τα καύσιμα με ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα, ακόμη και με καύσιμα αρνητικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Αυτό που απασχολεί περισσότερο σε αυτό το στάδιο την Hall (φυσιολογικά θα προσθέσουμε εμείς) είναι η διαφορά στην αντίδραση που έχει το καύσιμο μείγμα της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης. Στην πρώτη περίπτωση το μείγμα αναφλέγεται από μπουζί με την καύση να γίνεται προοδευτικά και ομοιόμορφα αφού ξεκινά από τη μία μεριά του θαλάμου. Στην περίπτωση των diesel, έχουμε αυτανάφλεξη μέσω της υψηλής συμπίεσης και των υψηλών θερμοκρασιών εντός του κυλίνδρου.
Ο συγχρόνισμός της ανάφλεξης, σε όλους τους κυλίνδρους, ώστε ένας diesel να λειτουργεί απρόσκοπτα με βενζίνη ή ακόμη και άλλα καύσιμα, μπορεί να επιτευχθεί με την αξιοποίηση αισθητήρων που βρίσκονται έξω από τον κινητήρα και υπολογισμούς που πραγματοποιούνται σε πραγματικό χρόνο. Για το τελευταίο χρειάζεται τρομερή επεξεργαστική ισχύς και τη λύση εδώ, σύμφωνα με την Αμερικανίδα, θα μπορούσε να δώσει η τεχνητή νοημοσύνη. Η Hall προσπαθεί να απλοποιήσει τους υπολογισμούς που θα χρειάζεται να κάνει ένας υπολογιστής, ώστε ένα μοτέρ diesel να μπορεί να λειτουργήσει με άλλα καύσιμα.
Η πολλά υποσχόμενη έρευνα της Hall έχει λάβει και κρατική επιδότηση ύψους δύο εκατ. δολαρίων Αμερικής από το Υπουργείο Ενέργειας των Η.Π.Α. με την έρευνα της να γίνεται παράλληλα με την συνεργασία των Caterpillar, Navistar και του Εθνικού Εργαστηρίου Argonne.