Ο κλάδος των μισθώσεων οχημάτων συνεισφέρει 1,3 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ και απασχολεί πάνω από 14.600 υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης.
Ένας από τους βασικούς κλάδους της αυτοκίνησης που στηρίζει έμπρακτα την Ελληνική Οικονομία είναι οι μισθώσεις αυτοκινήτων (Leasing και Ενοικιάσεις).
Περισσότερες από 8.100 επιχειρήσεις του κλάδου με τζίρο άνω του 1 δισ. ευρώ και ένα στόλο οχημάτων άνω των 280.000 αυτοκινήτων ο οποίος αντιστοιχεί στο 5% του συνολικού στόλου επιβατικών με μέση ηλικία μόλις 2,9 έτη έναντι του συνολικού στόλου 17,3 έτη αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά του κλάδου με τον οποίο ασχολήθηκε το ΙΟΒΕ στην τελευταία του μελέτη.
BUY NOW
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας ο κλάδος του leasing συνεισφέρει 1,3 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ και απασχολεί πάνω από 14.600 υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης.
Το 90% του κύκλου εργασιών και το 75% της απασχόλησης του κλάδου εντοπίζεται στις περιφέρειες Αττικής, Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης.
Παρά τις προκλήσεις στο εγχώριο οικονομικό περιβάλλον, ο κλάδος επέδειξε τα τελευταία χρόνια θετική δυναμική. Αυτή σχετίζεται σε σημαντικό βαθμό με την αύξηση των ροών τουριστών και την επέκταση της τουριστικής περιόδου, καθώς μετά την πτώση που προκάλεσε η πανδημία το 2020, τα μεγέθη του τουρισμού ανέκαμψαν ισχυρά μέχρι και το 2023. Οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου μετά το 2020 επικεντρώθηκαν στη μείωση του κόστους λειτουργίας, διατηρώντας όμως το δίκτυο τους, προσαρμόζοντας αντίστοιχα το πλάνο αγοράς νέων αυτοκινήτων.
Τι καύσιμο επιλέγουν οι εταιρικοί χρήστες οχημάτων
Ο στόλος των βραχυχρόνιων μισθώσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΟΒΕ, αποτελείται κυρίως από αυτοκίνητα βενζίνης (50%) και diesel (31,5%) ως προς το καύσιμο. Σημαντική διείσδυση στον στόλο έχουν τα υβριδικά οχήματα, με το 9,0% του συνόλου, ενώ τα ηλεκτρικά αποτελούν το 2,0% το 2023.
Όσον αφορά στον κυβισμό των κινητήρων του στόλου οχημάτων η συντριπτική πλειοψηφία επιλέγει μηχανικά σύνολα από 1.000 έως και 1.500 κ.εκ.
Το χαμηλό μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται σε έναν βαθμό και στην έλλειψη κατάλληλου δικτύου φορτιστών, ιδιαίτερα στις περιοχές που παρατηρείται ο μεγαλύτερος όγκος τουριστών, δηλαδή στα νησιά.
Στα επαγγελματικά οχήματα ο στόλος προσεγγίζει τις 16.000 μονάδες για το 2023, με τη μέση ηλικία του στόλου στα 4 έτη. Το μεγαλύτερο μέρος του στόλου σε ποσοστό 91,5% αποτελείται από diesel οχήματα ενώ το 7% αφορά πλέον ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζει ο κλάδος
Ο κλάδος μισθώσεων οχημάτων αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις σε οικονομικό και θεσμικό επίπεδο. Ο αντίκτυπος της πανδημίας στην οικονομία, η ενεργειακή κρίση του 2022 και η άνοδος του πληθωρισμού μαζί με τις αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες επηρέασαν τις μισθώσεις αυτοκινήτων, ωστόσο ο κλάδος ανέκαμψε γρήγορα. Σημαντικά ζητήματα για τον κλάδο το επόμενο διάστημα θα είναι η διατήρηση και η αύξηση της ζήτησης, το κόστος χρηματοδότησης και το ενεργειακό κόστος, το εργατικό δυναμικό, αλλά και το ρυθμιστικό περιβάλλον, ενώ κρίσιμο ρόλο θα διαδραματίσουν οι εξελίξεις λόγω του εμπορικού «πόλεμου» επηρεάζοντας, μεταξύ άλλων, τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης.
Επίσης σημαντικά προβλήματα δημιουργούν η ένταση ανταγωνισμού με είσοδο κατασκευαστών στην αγορά της λειτουργικής μίσθωσης, οι ανεξέλεγκτη επέκταση επιχειρήσεων βραχυχρόνιας μίσθωσης σε νησιωτικές κυρίως περιοχές χωρίς κανονισμούς, αλλοιώνοντας το τουριστικό προϊόν, η αύξηση των επινοικιασμένων αυτοκινήτων (περιορισμός κέρδους), η απομείωση ιδιόκτητου στόλου αυτοκινήτων λόγω έλλειψης χρηματοδότησης με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση και το κλείσιμο επιχειρήσεων αλλά και η γρήγορη απόσβεση των συμβατικών οχημάτων αλλά περισσότερο των οχημάτων με νέες τεχνολογίες (αύξηση κόστους χρήσης).
Πάντως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του κλάδου αφορά στη συνεχή μεταβολή τιμών στα καινούρια οχήματα με αποτέλεσμα να έχουν «εξανεμισθεί» οι φοροαπαλλαγές για τους υπαλλήλους των εταιρικών οχημάτων. Πιο συγκεκριμένα οι Αξίες Λιανικής προ Φόρων έχουν αυξηθεί πάρα πολύ και τα περισσότερα εταιρικά αυτοκίνητα υπερβαίνουν το όριο των 17.000 ευρώ που έχει θέσει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με αποτέλεσμα οι χρήστες να αναγκάζονται να πληρώνουν επιπλέον χρήματα στην εφορία για τη χρήση του οχήματός τους ή να περιορίζονται σε μικρά αλλά και πιο ρυπογόνα μοντέλα για να αποφύγουν τις επιπλέον χρεώσεις…