Μολονότι υπόσχεται ότι μπορεί να μειώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση, το εν λόγω καύσιμο συνιστά απειλή για πολλά αυτοκίνητα.
Συνεχώς αυξάνεται ο αριθμός των πρατηρίων υγρών καυσίμων επί ευρωπαϊκού εδάφους που στρέφονται στη βενζίνη Ε10, δηλαδή εκείνη που εμπεριέχει βιοαιθανόλη σε ποσοστό έως και 10%.
Αρχικά να διευκρινίσουμε ότι η βιοαιθανόλη αποτελεί ένα οικολογικό καύσιμο, για την παραγωγή του οποίου καλλιεργούνται φυτά (βλ. καλαμπόκι, ζαχαροκάλαμο, φύκια κ.ο.κ.). Η σοδειά δέχεται μεταποίηση και τα σάκχαρα των φυτών μετατρέπονται σε αλκοόλ (βιοαιθανόλη) που αποτελεί πηγή ενέργειας.
BUY NOW
Επειδή παράγεται από βιομάζα (σιτάρι, αραβόσιτος, ζαχαρότευτλα), όταν η βιοαιθανόλη καίγεται, εκπέμπεται τόσο διοξείδιο του άνθρακα όσο απορρόφησε η βιομάζα κατά την καλλιέργειά της. Όσο υψηλότερη είναι η ποσόστωση της βιοαιθανόλης στο καύσιμο, τότε πιο φιλικό στο περιβάλλον είναι αυτό.
Με δεδομένα τα περιβαλλοντικά οφέλη της βιοαιθανόλης, η ανάμειξη της βενζίνης με αυτό το οικολογικό καύσιμο αποτελεί απαίτηση της ΕΕ, στο πλαίσιο της προσπάθειας να μειωθεί η ατμοσφαρική ρύπανση.
Παρ΄όλα αυτά, είναι στη διακριτική ευχέρεια των χωρών και των πρατηριούχων το αν διαθέσουν βενζίνη με βιοαιθανόλη σε ποσοστό 10% ή μικρότερο.
Στην Ελλάδα, η Ε10 δεν έχει την εμφάνιση της, μιας και διατίθεται η «κλασική» βενζίνη που εμπεριέχει έως και 5% βιοαιθανόλη (Ε5). Σύμφωνα, ωστόσο, μετα τελευταία στοιχεία, υπάρχουν τουλάχιστον 15 ευρωπαϊκές χώρες που έχουν υιοθετήσει το συγκεκριμένο καύσιμο. Αυτές είναι οι Βουλγαρία, Ρουμανία, Ολλανδία, Δανία, Σλοβακία, Βέλγιο, Ουγγαρία, Φινλανδία, Λουξεμβούργο, Σουηδία, Λετονία, Λιθουανία, Γαλλία, Εσθονία και Γερμανία.
Στροφή στην Ε10 έχει κάνει και το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο την εισήγαγε στα πρατήριά του προσβλέποντας στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 750.000 τόνους ετησίως, που ισοδυναμεί με την αφαίρεση 350.000 αυτοκινήτων από τους δρόμους.
Η άλλη όψη του νομίσματος
Η Ε10, ωστόσο, δεν αντιμετωπίζεται απ’ όλες τις χώρες ως το αντίδοτο για την κλιματική αλλαγή, μιας και μπορεί να καταστρέψει τους κινητήρες των αυτοκινήτων που δεν είναι συμβατοί με αυτή.
Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο, η ΕΕ έχει καταστήσει υποχρεωτική από τον Οκτώβριο του 2018 την τοποθέτηση ετικετών στην περιοχή της τάπας πλήρωσης καυσίμου, στο εγχειρίδιο χρήσης του ΙΧ, στην αντλία καυσίμου όλων των πρατηρίων και στο ακροφύσιο της αντλίας, ώστε να πληροφορούνται οι οδηγοί για την καταλληλότητα των εν λόγω καυσίμων στα οχήματά τους.
Σημειώνεται ότι τα περισσότερα αυτοκίνητα με έτος κατασκευής μετά το 2000 μπορούν να χρησιμοποιήσουν Ε10, χωρίς να κινδυνεύουν. Ορισμένες μάρκες, ωστόσο, δεν συνιστούν τη χρήση της στα αυτοκίνητά τους που έχουν κατασκευαστεί πριν το 2011, όπως φαίνεται και από την τελευταία λίστα του ACEA (Δείτε την εδώ).
Τα προβλήματα
Σε αυτοκίνητα που δεν είναι συμβατά με την Ε10, ενδέχεται να προκληθούν -μεταξύ άλλων- ζημιές στα στεγανοποιητικά υλικά, τις φλάντζες και τις τσιμούχες του συστήματος καυσίμου, με αποτέλεσμα την εμφάνιση διαρροών.
Επίσης, λόγω της ζημιάς των παραπάνω υλικών ενδέχεται να σχηματιστούν επικαθίσεις σε διάφορα σημεία του συστήματος, ενώ η αιθανόλη δεν αποκλείεται να διαβρώσει τμήματα από αλουμίνιο, ψευδάργυρο, ορείχαλκο, χαλκό και χάλυβα επικαλυμμένου με μόλυβδο ή κασσίτερο.
Γιατί δεν έχουμε δει την Ε10 στην Ελλάδα;
Όπως προαναφέραμε, υπάρχουν πολλές μάρκες που απαγορεύουν τη χρήση της Ε10 σε αυτοκίνητα με έτος κατασκευής πριν το 2011, δηλαδή είναι ηλικίας άνω των 12 ετών. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι στην Ελλάδα ο μέσος όρος ηλικίας των κυκλοφορούντων ΙΧ είναι 17 έτη, η ύπαρξη της Ε10 στα πρατήρια θα συνιστούσε μια βραδυφλεγή βόμβα.
Διαβάστε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ