Πότε θα ξεκινήσει να ισχύει το νέο μειωμένο όριο των 30 χλμ./ωρα μέσα στις πόλεις και σε ποιες περιπτώσεις δεν θα ισχύσει.
Ριζικά αλλάζουν οι κυρώσεις και τα πρόστιμα για τους οδηγούς που κινούνται με ταχύτητες πάνω από το όριο ενώ ξεκαθαρίζεται πότε θα ισχύσουν τα νέα μειωμένα όρια ταχύτητας μέσα στην πόλη σύμφωνα με το νομοσχέδιο έχει αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις για ασφαλή κινητικότητα».
Η δημόσια διαβούλευση θα ισχύσει έως τις 24 Ιανουαρίου 2025 ενώ η ισχύς του παρόντος αρχίζει 3 μήνες από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται στα επί μέρους άρθρα.
BUY NOW
Μάλιστα το μειωμένο όριο των 30 χλμ./ώρα μέσα στις πόλεις θα ισχύσει από το Νοέμβριο του 2025 ενώ σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν 2 τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των 50 χιλιομέτρων την ώρα.
Πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 20 του νομοσχεδίου αναγράφεται ότι: «Όρια ταχύτητας, αρμοδιότητα καθορισμού τους, έλεγχος τήρησής τους, κατηγορίες παραβάσεων και κυρώσεις για μη τήρηση ορίων ταχύτητας, ελλιπή εξοπλισμό επαγγελματικών οχημάτων και παρεμβάσεις σε αυτόν, κατοχή μηχανισμών παρεμπόδισης ελέγχου ταχύτητας, μη ορθή χρήση Ελαφρού Προσωπικού Ηλεκτρικού Οχήματος – Τροποποίηση παρ. 1, 3, 7, 11, αντικατάσταση παρ. 6, 12, 13, 14, 15 και προσθήκη παρ. 7Α στο άρθρο 20 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Στην παρ. 1 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄57), περί ορίων ταχύτητας, προστίθενται δεύτερο και τρίτο εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 50 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση. Από την 1η Νοεμβρίου 2025 το όριο αυτό ορίζεται σε 30 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση. Σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν 2 τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των 50 χιλιομέτρων την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.».
Στην παρ. 3 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
Η παρ. 6 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αντικαθίσταται ως εξής:
«6. Με βάση μελέτες που έχουν εκπονηθεί ή εγκριθεί από ή για λογαριασμό των αρμόδιων τεχνικών υπηρεσιών και με απόφαση του οικείου Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβουλίου και μετά από έγκριση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης σύμφωνα με τις διαδικασίες της παρ. 1 του άρθρου 52 του παρόντος Κώδικα, δύναται να καθορίζονται και να μεταβάλλονται τα ανώτατα όρια ταχύτητας στις οδούς για τις οποίες έχουν την αρμοδιότητα επίβλεψης και συντήρησης. Τα όρια αυτά πρέπει να είναι κατώτερα των ανωτάτων ορίων που προβλέπονται στην παρ. 2 του παρόντος. Ειδικά στις περιπτώσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του δευτέρου εδαφίου της παρ. 1, τα όρια της παρούσας μπορούν να ανέρχονται έως και τα 50 χιλιόμετρα την ώρα.».
Στην παρ. 7 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, αα) οι λέξεις «Ειδικά για τους αυτοκινητοδρόμους, τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και το πρωτεύον εθνικό οδικό δίκτυο, όπως αυτό ορίζεται» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Για τους αυτοκινητοδρόμους, όπως ορίζονται», αβ) μετά από τις λέξεις «από μελέτη και» διαγράφεται η λέξη «μόνο», β) το τελευταίο εδάφιο διαγράφεται και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«7. Για τους αυτοκινητοδρόμους, όπως ορίζονται με τις σχετικές αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τα όρια ταχύτητας, εκτός των ανωτάτων επιτρεπόμενων ορίων, που προβλέπονται από το άρθρο αυτό, καθορίζονται και μεταβάλλονται ύστερα από μελέτη και με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.».
Στο άρθρο 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, προστίθεται παρ. 7Α ως εξής:
«7Α. Για τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας και το πρωτεύον εθνικό οδικό δίκτυο, όπως αυτό ορίζεται με τις σχετικές αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τα όρια ταχύτητας, εκτός των ανωτάτων επιτρεπόμενων ορίων του παρόντος, καθορίζονται και μεταβάλλονται ύστερα από μελέτη των τεχνικών υπηρεσιών των φορέων που έχουν την αρμοδιότητα συντήρησης των οδών αυτών και μετά από έγκριση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 52. Τα όρια ταχύτητας που ορίζονται στις αποφάσεις που εκδίδονται σύμφωνα με την παρούσα και τις παρ. 6 και 7 εφαρμόζονται από την τοποθέτηση των προβλεπόμενων πινακίδων στις ανωτέρω οδούς.».
Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 11 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, μετά από τις λέξεις «Προστασίας του Πολίτη» προστίθενται οι λέξεις «Ψηφιακής Διακυβέρνησης» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις η παρ. 11 διαμορφώνεται ως εξής:
«11. Ο έλεγχος της ταχύτητας των οδικών οχημάτων μπορεί να γίνεται από τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές και με ειδικές συσκευές. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές των ειδικών αυτών συσκευών ως και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναγκαία για την εφαρμογή της διάταξης αυτής.».
Η παρ. 12 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περί ορίων ταχύτητας, αντικαθίσταται ως εξής:
«12. α) Η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας έως 20 χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α.
β) Η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 20 χιλιόμετρα την ώρα έως και 30 χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Β.
γ) Η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 30 χιλιόμετρα την ώρα έως και 50 χιλιόμετρα την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β.
δ) Η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 50 χιλιόμετρα την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4 και στον παραβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο 700 ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες.
ε) Η παράβαση της κίνησης οχημάτων στους αυτοκινητόδρομους με ταχύτητα πάνω από 150 χιλιόμετρα την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β.
στ) Η παράβαση της κίνησης οχημάτων στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα πάνω από 130 χιλιόμετρα την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β
ζ) Η παράβαση της κίνησης οχημάτων στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο με ταχύτητα πάνω από 120 χιλιόμετρα την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β.
η) Η παράβαση της οδήγησης με ταχύτητα κατώτερη του ελάχιστου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας και η παράβαση της παρ. 9 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α.».
Η παρ. 13 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περί θέσης σε κυκλοφορία και οδήγησης αυτοκινήτου οχήματος χωρίς να είναι εφοαδιασμένο με τις συσκευές της παρ. 10 του ιδίου άρθρου, καθώς και η παράλειψη της τοποθέτησης του φύλλου ή άλλου συστήματος καταγραφής ταχογράφου, αντικαθίσταται ως εξής:
«13. Η παράβαση της θέσης σε κυκλοφορία και της οδήγησης αυτοκίνητου οχήματος χωρίς να είναι εφοδιασμένο με τις συσκευές της παρ. 10, καθώς και η παράβαση της παράλειψης τοποθέτησης του φύλλου ή άλλου συστήματος καταγραφής ταχογράφου κατατάσσονται στην κατηγορία Ε3-Β. Στην ίδια κατηγορία κατατάσσονται και οι παραβάσεις επενέργειας με οποιονδήποτε τρόπο στον μηχανισμό της ανωτέρω συσκευής, με σκοπό να την καταστήσει ανενεργή ή να αλλοιωθούν οι καταγραφόμενες ενδείξεις. Εάν αμφισβητηθεί από τον οδηγό η παράβαση, το όχημα μεταφέρεται, συνοδεία αστυνομικού, στην αρμόδια για τη διενέργεια ελέγχου υπηρεσία της οικείας Περιφερειακής Ενότητας. Για τις ως άνω παραβάσεις που αφορούν σε φορτηγά οχήματα εφαρμόζεται ο ν. 3446/2006 (Α’ 49).».
Η παρ. 14 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περί οδήγησης μηχανοκίνητου οχήματος με εξοπλισμό εντοπισμού συσκευών μέτρησης ταχύτητας, καθώς και με εξοπλισμό παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας, αντικαθίσταται ως εξής:
«14. Η παράβαση της οδήγησης μηχανοκίνητου οχήματος με εξοπλισμό εντοπισμού συσκευών μέτρησης ταχύτητας, καθώς και της οδήγησης μηχανοκίνητου οχήματος με εξοπλισμό παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β.».
Η παρ. 15 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περί παραβάσεων κατά την οδήγηση Ε.Π.Η.Ο., αντικαθίσταται ως εξής:
«15. Ειδικά για τα Ε.Π.Η.Ο.:
α) η οδήγηση κατά παράβαση του πρώτου εδαφίου της παρ. 5Α:
αα) με ταχύτητα έως και 35 χιλιόμετρα ανά ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α και η θέση του σε κυκλοφορία κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α,
αβ) με ταχύτητα άνω των 35 χιλιομέτρων ανά ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α και η θέση του σε κυκλοφορία κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Α,
β) η οδήγηση κατά παράβαση του δεύτερου εδαφίου της παρ. 5Α κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α.».
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ