Αλλάζουν όλα στα καινούργια αυτοκίνητα - Ποια συστήματα γίνονται υποχρεωτικά

ADAS ypoxreotiko

Από τις 6 Ιουλίου 2024, μια νέα εποχή ξεκινά για την ασφάλεια των αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Τα Προηγμένα Συστήματα Υποβοήθησης Οδηγού (ADAS), που μέχρι πρότινος αποτελούσαν προαιρετικό εξοπλισμό, καθίστανται υποχρεωτικά σε όλα τα καινούργια μοντέλα.

Τα συστήματα ADAS είναι στο επίκεντρο της συζήτησης το τελευταίο διάστημα, αφού από 6 Ιουλίου υπάρχει γίνονται υποχρεωτικά σε κάθε καινούργιο αυτοκίνητο για να μπορεί να λάβει έγκριση τύπου και να ταξινομηθεί.

adas ypoxreotiko 2
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα ADAS είναι η τεχνολογία αιχμής που υπόσχεται να κάνει τους δρόμους μας ασφαλέστερους. Πρόκειται για ένα σύνολο συστημάτων που υποστηρίζουν τον οδηγό σε κρίσιμες καταστάσεις, προλαμβάνοντας ατυχήματα ή μειώνοντας τη σοβαρότητά τους. Από την αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης μέχρι την ανίχνευση υπνηλίας του οδηγού, τα ADAS καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα λειτουργιών.

adas ypoxreotiko 3

Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός Ασφαλείας 2019/2144, που τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο του 2022, έθεσε το χρονοδιάγραμμα για την σταδιακή ενσωμάτωση των ADAS. Μετά από 24 μήνες, πλέον είναι υποχρεωτικό όλα τα νέα μοντέλα που θα ταξινομούνται από εδώ και πέρα στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, να διαθέτουν τα 10 υποχρεωτικά συστήματα.

adas ypoxreotiko
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα Προηγμένα Συστήματα Υποβοήθησης Οδηγού (ADAS) που πρέπει πλέον να εφοδιάζονται όλα τα αυτοκίνητα είναι τα εξής:

Αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης: Αυτό το σύστημα διαθέτει αισθητήρες που ανιχνεύουν εμπόδια μπροστά, είτε πρόκειται για ακίνητα αντικείμενα είτε για αυτοκίνητα εν κινήσει. Όταν “αντιληφθεί” ότι υπάρχει η πιθανότητα σύγκρουση, επεμβαίνει αυτόματα στα φρένα, προβλέποντας ουσιαστικά την αντίδραση του οδηγού, για να σταματήσει το αυτοκίνητο και να “προλάβει” την πρόσκρουση.

Ενεργός ανιχνευτής αλλαγής λωρίδας (LWD): Το σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας είναι αρκετά συνηθισμένο εδώ και καιρό. "Διαβάζει" τον δρόμο για να τοποθετήσει το αυτοκίνητο στη λωρίδα και, αν ο οδηγός δεν έχει ανάψει τα φλας, αντιδρά με διάφορους τρόπους, όπως εκπομπή ηχητικών και οπτικών σήματων, αλλά κι άμεση διόρθωση στο τιμόνι ώστε το όχημα να μην βγει από τη λωρίδα.

Ειδοποίηση διασταυρούμενης κυκλοφορίας: Αυτό ειδοποιεί τον οδηγό όταν υπάρχει κίνδυνος στο πίσω μέρος του οχήματος. Αν κάνει όπισθεν για να βγει, για παράδειγμα, από ένα χώρο στάθμευσης, ανιχνεύει άλλους χρήστες του δρόμου (αυτοκίνητα, πεζούς, ποδήλατα κ.λπ.) που έρχονται προς το αυτοκίνητο κάθετα και προειδοποιεί με ηχητικό ή/και φωτεινό σήμα υποδεικνύοντας το σημείο όπου βρίσκεται ο κίνδυνος.

adas ypoxreotiko 5
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προσαρμοζόμενο Cruise Control (ACC): Ένα αρκετά κοινό σύστημα που διατηρεί την ταχύτητα που επιλέγει ο οδηγός και την προσαρμόζει στις συνθήκες του δρόμου.

Έξυπνος Βοηθός Ταχύτητας (ISA): Είναι ένα σύνθετο σύστημα που λειτουργεί συνδυάζοντας δύο άλλα γνωστά. Αφενός, το Adaptive Cruise Control (ACC), το οποίο επιτρέπει την επιλογή της ταχύτητας με την οποία θέλετε να κινείται το αυτοκίνητο, καθώς και την απόσταση ασφαλείας που θέλετε να διατηρείτε από τα προπορευόμενα οχήματα. Ταυτόχρονα συνεργάζονται με το σύστημα αναγνώρισης πινακίδας, το οποίο “διαβάζει” τις πινακίδες ορίου ταχύτητας στο δρόμο για να ειδοποιεί τον οδηγό αν κινείται πάνω από το επιτρεπόμενο όριο. Συνολικά, το σύστημα μπορεί να εμποδίζει το αυτοκίνητο να κινηθεί πιο γρήγορα από το νόμιμο, αν και ο οδηγός μπορεί να το παρακάμψει πατώντας δυνατά το γκάζι.

Σύστημα Ανίχνευσης Υπνηλίας και Απόσπασης Προσοχής (DDR): Πρόκειται για ένα σύστημα παρακολούθησης της κατάστασης του οδηγού, για να ανιχνεύει πότε είναι κουρασμένος ή δεν δίνει αρκετή προσοχή σε ό,τι συμβαίνει στο δρόμο, οπότε στέλνει ηχητικά και φωτεινά σήματα για να είναι πιο προσεκτικός.

Υπενθύμιση ζώνης ασφαλείας στα πίσω καθίσματα: Ενώ η υπενθύμιση ζώνης ασφαλείας για τα μπροστινά καθίσματα του οχήματος ήταν στάνταρ σχεδόν σε όλα τα αυτοκίνητα εδώ και αρκετές δεκαετίες, δεν συνέβαινε το ίδιο με τα πίσω καθίσματα. Τώρα η προειδοποίηση γίνεται υποχρεωτική για όλα τα καθίσματα του αυτοκινήτου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
adas ypoxreotiko 6

Αναστολέας εκκίνησης με αλκοτέστ: Το λεγόμενο "interlock" είναι ένα σύστημα που, μέσω ενός αλκοτέστ, αναγκάζει τον οδηγό να φυσήξει για να ανιχνεύσει αν έχει πιει αλκοόλ. Αν έχει υψηλότερο επίπεδο από το επιτρεπόμενο, μπλοκάρει το όχημα και δεν μπορεί να οδηγηθεί. Αν κι ακόμα δεν είναι υποχρεωτική η εγκατάστασή του στα επιβατικά αυτοκίνητα, οι εταιρείες θα πρέπει να τοποθετήσουν μια προεγκατάσταση του συστήματος ώστε να μπορεί να εγκατασταθεί σύμφωνα με τους κανονισμούς κάθε χώρας.

Μαύρο κουτί / EDR (Event Data Recorder): Παρόμοιο με τα μαύρα κουτιά των αεροπλάνων, αν και με διαφορές, είναι μια συσκευή που καταγράφει όλα τα δεδομένα του οχήματος τα λεπτά πριν από ένα ατύχημα.

Έλεγχος πίεσης ελαστικών: Αυτό το σύστημα ελέγχει την πίεση του κάθε ελαστικού ξεχωριστά, για να διαπιστώσει αν χρειάζονται φούσκωμα ή για να ανιχνεύσει τυχόν διαρροές αέρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ