Η ασφάλεια αυτοκινήτου είναι υποχρεωτική για όλους τους οδηγούς, αλλά υπάρχουν κάποιες κατηγορίες που πληρώνουν για το ίδιο όχημα υψηλότερες τιμές.
Στη Ελλάδα απαγορεύεται να κυκλοφορεί όχημα, το οποίο δεν είναι ασφαλισμένο έστω και με την ελάχιστη ασφαλιστική κάλυψη. Παρόλο αυτά, υπολογίζεται ότι στη χώρα μας κυκλοφορούν σχεδόν 500.000 ανασφάλιστα οχήματα, και για αυτόν τον λόγο οι αρμόδιοι φορείς είναι κοντά στην ολοκλήρωση ενός κεντρικού ηλεκτρονικού μηχανισμού, ο οποίος θα διασταυρώνει ποια οχήματα σε κυκλοφορία δεν είναι ασφαλισμένα. Τα πρόστιμα θα βεβαιώνονται απευθείας μέσω TAXIS και θα κυμαίνονται από 250 έως 1.000 ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως η νέα εγκύκλιος της ΑΑΔΕ για τα ανασφάλιστα οχήματα αναφέρει ότι: «Εάν εντοπίζεται το αυτοκίνητο ανασφάλιστο, τότε ο παραβάτης θα πληρώσει πρόστιμο από 250 ευρώ έως και 1.000 ευρώ. Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης το πρόστιμο είναι 1.000 ευρώ, για τα επιβατηγά και τα φορτηγά ιδιωτικής χρήσης είναι 500 ευρώ και για τα δίκυκλα είναι 250 ευρώ.
BUY NOW
Ευτυχώς οι περισσότεροι οδηγοί είναι τυπικοί ως προς την ασφάλιση, γιατί γνωρίζουν ότι σε περίπτωση ατυχήματος, εκτός από τα πρόστιμα, γλιτώνουν από χρονοβόρες διαδικασίες και δικαστικές περιπέτειες που μπορεί να τους κοστίσουν πολλά περισσότερα από ένα ασφάλιστρο.
Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι το κόστος της ασφάλειας επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, με κάποιες κατηγορίες οδηγών να πρέπει να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη από άλλους.
Οι πρώτοι που πληρώνουν περισσότερα είναι οι νέοι οδηγοί, επειδή η έλλειψη εμπειρίας αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος. Για τον λόγο αυτό, οι ασφαλιστικές εταιρείες επιβάλλουν επασφάλιστρο στους νέους οδηγούς, το οποίο μπορεί να φτάσει έως και 30% του βασικού συμβολαίου για τα πρώτα δύο χρόνια από την απόκτηση διπλώματος, αλλά και για οδηγούς έως 25 ετών ανεξαρτήτως εμπειρίας.
Το ίδιο ισχύει και για τους ηλικιωμένους οδηγούς, άνω των 70 ετών, λόγω πιθανών προβλημάτων υγείας ή μειωμένων αντανακλαστικών. Οι ασφαλιστικές εταιρείες μπορεί να επιβάλλουν επασφάλιστρο και σε αυτή την κατηγορία οδηγών, το οποίο μπορεί να φτάσει επίσης έως και 30% του βασικού συμβολαίου, ενώ υπάρχουν και εταιρείες που δεν προσφέρουν προγράμματα για οδηγούς που έχουν ξεπεράσει μια συγκεκριμένη ηλικία.
Σημαντικό ρόλο παίζει και το Bonus Malus. Το σύστημα αυτό επιβραβεύει τους οδηγούς χωρίς ατυχήματα και τιμωρεί όσους εμπλέκονται σε αυτά. Κάθε χρόνος χωρίς ατύχημα μειώνει το ασφάλιστρο (bonus), ενώ κάθε ατύχημα με υπαιτιότητα του οδηγού το αυξάνει (malus). Έτσι, ένας οδηγός με πολλά ατυχήματα στο ιστορικό του θα πληρώνει ακριβότερα, ακόμα και δεν είναι νέος, ηλικιωμένος ή μένει σε περιοχή αυξημένου κινδύνου.
Τέλος, σημαντικός παράγοντας για τον καθορισμό του ασφαλίστρου είναι η περιοχή κατοικίας του οδηγού. Οι ασφαλιστικές εταιρείες λαμβάνουν υπόψη τη συχνότητα ατυχημάτων στην εκάστοτε περιοχή, καθώς και άλλους παράγοντες όπως η κίνηση, η εγκληματικότητα και η πυκνότητα πληθυσμού. Έτσι, οι οδηγοί που ζουν σε μεγάλα αστικά κέντρα με αυξημένη κίνηση και ατυχήματα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, πληρώνουν ακριβότερα από όσους ζουν σε περιοχές με χαμηλότερο κίνδυνο, όπως η επαρχία ή τα νησιά.
Συνοψίζοντας, οι νέοι ή μικρής ηλικίας οδηγοί, οι ηλικιωμένοι, όσοι κατοικούν σε περιοχές υψηλού κινδύνου και οδηγοί με πολλά ατυχήματα στο ενεργητικό του πληρώνουν ακριβότερα την ασφάλεια αυτοκινήτου. Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε ασφαλιστική εταιρεία έχει τη δική της πολιτική τιμολόγησης, επομένως είναι σημαντικό να συγκρίνουμε προσφορές από διαφορετικές εταιρείες πριν επιλέξουμε την ασφάλεια που μας ταιριάζει.