Ο οδηγός βρίσκεται πάντα υπό το άγρυπνο βλέμμα προηγμένων συστημάτων τα οποία επιτελούν συγκεκριμένο έργο. Ποια είναι αυτά.
Τεκτονικές είναι οι αλλαγές που συντελούνται στον χώρο της τεχνολογίας, αλλάζοντας εκ βάθρων κάθε πτυχή της ανθρώπινης δραστηριότητας. Πρόκειται για τεχνολογικά άλματα που - μεταξύ άλλων - έχουν διεισδύει και στα αυτοκίνητα, παρουσία υπερσύγχρονων συστημάτων τα οποία μέχρι πρότινος φάνταζαν ως σενάρια επιστημονικής φαντασίας.
Ποιος θα μπορούσε να σκεφτεί, πριν από λίγα χρόνια, ότι το ταμπλό του αυτοκινήτου θα καταλαμβανόταν από τεράστιες ψηφιακές οθόνες, το όχημα θα μπορούσε να φρενάρει μόνο του και θα απέτρεπε την ακούσια αλλαγή λωρίδας. Πρόκειται για τεχνολογίες που δεν αποτελούν το μέλλον... αλλά το παρόν, ούσες σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, μέρος του βασικού εξοπλισμού των σύγχρονων αυτοκινήτων.
BUY NOW
Αδιαμφισβήτητα, οι εν λόγω τεχνολογίες - όπως και πολλές άλλες - διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της ασφάλειας των επιβατών και τη διευκόλυνση του οδηγού. Για να επιτελέσουν, ωστόσο, το νευραλγικής σημασίας έργο τους απαιτείται να λειτουργήσουν ως... σύγχρονοι κατάσκοποι που καταγράφουν ακούραστα τις κινήσεις του οδηγού, και όχι μόνο.
Πώς μας κατασκοπεύουν τα αυτοκίνητα
Ας ξεκινήσουμε με τα πιο απλά συστήματα, όπως είναι αυτά της Επαγρύπνησης Οδηγού (Driver Alert Control), που είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να ανιχνεύουν και να προειδοποιούν τους κουρασμένους οδηγους, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τον κρατικό φορέα στη Σουηδία, το 30% των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στην κούραση.
Για τη λειτουργία των εν λόγω συστημάτων χρησιμοποιούνται κάμερες που παρατηρούν την κίνηση του οχήματος - και κατά πόσο αυτό κινείται ανάμεσα στις λωρίδες κυκλοφορίας - καθώς και αισθητήρες που αντιλαμβάνονται τις κινήσεις του τιμονιού. Αν καταγραφεί σημαντική απόκλιση, τότε ενεργοποιείται το σύστημα, ειδοποιώντας τον οδηγό ότι πρέπει να εστιάσει την προσοχή του στο δρόμο.
Τα ακόμα πιο εξελιγμένα συστήματα χρησιμοποιούν κάμερες υψηλής ευκρίνειας που είναι τοποθετημένες στο ταμπλό και παρακολουθούν τα μάτια του οδηγού. Αν διαπιστωθεί ότι αυτός κοιτάει για ασυνήθιστα μεγάλο χρονικό διάστημα κάτι άλλο πέρα από τον δρόμο (βλ. κινητό τηλέφωνο) τότε παρέχουν οπτικές και ηχητικές ειδοποιήσεις.
Τηλεματική
Σύγχρονος καλόβουλος «κατάσκοπος» των αυτοκινήτων λογίζονται και τα συστήματα τηλεματικής που γνωρίζουν ολοένα και μεγαλύτερη δημοφιλία, ειδικά στις εταιρείες διαχείρισης στόλου. Κάθε όχημα διαθέτει μία συσκευή εντοπισμού που επιτρέπει στην εταιρεία να γνωρίζει την ακριβή τοποθεσία του, ενώ μια σειρά από αισθητήρες μεταδίδουν πληροφορίες σχετικά με την ταχύτητα που αναπτύσσει το όχημα, πόσο καύσιμο έχει, αν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα κ.ο.κ. Με αυτό τον τρόπο, οι εταιρείες μπορούν να προβούν σε βελτιστοποίηση των διαδρομών, σε έγκαιρη επισκευή του οχήματος που αντιμετωπίζει βλάβη, και κατ' επέκταση να βελτιώσει την κερδοφορία του.
Τα «μαύρα κουτιά»
Όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που κατασκευάζονται από τις 6 Ιουλίου 2022 ενσωματώνουν τα πολυσυζητημένα «μαύρα κουτιά», τα οποία καταγράφουν δεδομένα σχετικά με την επιτάχυνση, το φρενάρισμα, τις απότομες αλλαγές κατεύθυνσεις, κραδασμούς πιθανές βλάβες κ.ο.κ. Πρόκειται για πληροφορίες που συλλέγονται ώστε να δοθεί φως στα αίτια πρόκλησης ενός τροχαίου ατυχήματος, συνδράμοντας στο έργο των αρχών, οι οποίες θα είναι οι μοναδικές που θα έχουν πρόσβαση στα συγκεκριμένα δεδομένα. Ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα απορρήτου.
Το σωτήριο σύστημα eCall
Από τις 31 Μαρτίου 2018 σε όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στις χώρες της ΕΕ είναι υποχρεωτικό και το σύστημα e-Call το οποίο πέρα από χειροκίνητα, λειτουργείται και αυτόματα σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος.
Κατευθείαν μετά την ενεργοποίηση του συστήματος, γίνεται αυτόματα από το αυτοκίνητο τηλεφωνική κλήση στον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 και έτσι δίνεται το γεωγραφικό στίγμα τοποθεσίας, ώστε να φτάσουν στο σημείο οι υπηρεσίες διάσωσης.