Η νέα μείωση των εκπομπών CO2 από την ΕΕ για το 2025 θα προκαλέσει την τεράστια μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων.
Οι κατασκευαστές εξοπλισμού αυτοκινήτων (FIEV), υποστηρίζουν το αίτημα ορισμένων κατασκευαστών να αναθεωρήσουν την προθεσμία για τις νέες μειωμένες εκπομπές CO2 που έχει προγραμματιστεί η ΕΕ για το 2025. Οι κατασκευαστές φοβούνται περαιτέρω πτώση της παραγωγής που θα μπορούσε να οδηγήσει στην εξάλειψη σχεδόν μιας θέσης εργασίας στον κλάδο στις δύο στη Γαλλία.
Πιο συγκεκριμένα η προθεσμία του 2025 για τη μείωση των εκπομπών CO2, που προβλέπεται στο χρονοδιάγραμμα της ΕΕ, θέτει ολόκληρο τον κλάδο σε αναμονή. Οι κατασκευαστές είναι οι πρώτοι που επηρεάζονται. Με ποινές που μπορεί να φτάσουν τα 15 δισ. ευρώ , σύμφωνα με υπολογισμούς που έκανε ο Luca de Meo, πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών (ACEA).
BUY NOW
Ωστόσο, ο αντίκτυπος θα προκαλέσει ανεπανόρθωτες ζημίες και στους κατασκευαστές εξοπλισμού αυτοκινήτων. Για να αποφύγουν τα πρόστιμα, οι κατασκευαστές θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο μείωσης της παραγωγής θερμικών οχημάτων. Ο στόχος είναι να διατηρηθεί ένα μερίδιο ηλεκτρικών οχημάτων που αντιπροσωπεύει περίπου το 22% των πωλήσεων.
Τα όρια που έχει θέσει η ΕΕ σχετικά με τις μέσες εκπομπές CO2 έχει γενικά σεβαστεί μέχρι στιγμής. Οι κατασκευαστές ώθησαν ιδιαίτερα την έκρηξη στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αλλά από τον Ιανουάριο του 2025, τα νέα μειωμένα όρια αποτελούν τεράστιο πρόβλημα για όλους.
«Το 2025, δεν θα είμαστε στους αναμενόμενους στόχους και ο κίνδυνος κυρώσεων είναι υψηλός. Ωστόσο, εάν αυτές οι κυρώσεις ισχύουν για τους κατασκευαστές, θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις θέσεις εργασίας στον κλάδο. Εάν κάποιοι περιορίσουν τον όγκο των θερμικών, θα θα είναι μοιραίο για τους κατασκευαστές εξοπλισμού», ξεκαθάρισε ο Jean-Louis Pech, ο νέος πρόεδρος της Fiev.
Προς περαιτέρω πτώση της παραγωγής;
Για τους κατασκευαστές εξοπλισμού, ο μεγαλύτερος κίνδυνος δεν είναι η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα αλλά η πτώση της παραγωγής αυτοκινήτων. Σε γαλλικό έδαφος, αυτό έχει ήδη καταρρεύσει κατά 31% σε σύγκριση με το 2019, σε 1,5 εκατομμύρια μονάδες. Ωστόσο, το πιο εντυπωσιακό παραμένει το μερίδιο της παραγωγής στη Γαλλία που μειώθηκε από 9% σε 2% μεταξύ 2005 και 2023, όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα:
Ο κλάδος έχει ήδη χάσει το 17% του εργατικού δυναμικού του από το 2019. Σχεδόν 57.000 άτομα εργάζονται πλέον στον τομέα του εξοπλισμού αυτοκινήτων. Αλλά δεδομένης αυτής της νέας πρόκλησης, σχεδόν μία στις δύο θέσεις εργασίας θα μπορούσε απλώς να εξαφανιστεί.
«Δεδομένης της δραστηριότητας, η απώλεια μισών ή και περισσότερων θέσεων εργασίας, δυστυχώς, δεν θα μου φαινόταν υπερβολική τα επόμενα πέντε χρόνια. Θα μπορούσε να συμβεί πολύ πιο γρήγορα», συνεχίζει ο Jean-Louis Pech.
Ο κίνδυνος είναι ήδη ορατός. Η Valeo ανακοίνωσε ότι θέλει να πουλήσει τρία εργοστάσια στη Γαλλία. Η Bosch έκλεισε ένα εργοστάσιο στην Haute-Savoie την περασμένη άνοιξη . Η Γαλλία δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση. Στη Γερμανία, η ZF αναμένεται να περικόψει έως και 14.000 θέσεις εργασίας έως το 2028.
Επιδείνωση των εντάσεων μεταξύ κατασκευαστών και προμηθευτών εξοπλισμού
Η προθεσμία του 2035 παραμένει αλλά για ακόμη μια φορά, οι κατασκευαστές εξοπλισμού καταγγέλλουν τις στρατηγικές μείωσης του κόστους που ξεκίνησαν οι κατασκευαστές. «Η λογική της μείωσης του κόστους φτάνει στα άκρα. Δεν είναι ασυνήθιστο να βλέπουμε τους κατασκευαστές να υποβάλλουν προσφορές προς τα κάτω κατά τη διάρκεια μιας πρόσκλησης υποβολής προσφορών», καταγγέλλει ο Jean-Louis Pech.
Μια στρατηγική καταστροφής αξίας που θα μπορούσε να επιταχύνει τη συγκέντρωση και την εξαγορά ευρωπαϊκών παικτών από κινεζικούς ομίλους. Στη Γερμανία, η Leoni, γερμανική εταιρεία κατασκευής καλωδίων, μόλις εξαγοράστηκε από τον κινέζο προμηθευτή Luxshare.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ