Φουντώνει ο ενεργειακός πόλεμος ανάμεσα σε Ευρώπη, Κίνα και ΗΠΑ -Επιδότηση μαμούθ 1 δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο «πόλεμος» που έχει ξεσπάσει μεταξύ Κίνας, Ηνωμένων Πολιτειών και Ευρώπης με απώτερο σκοπό την επικράτηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τις σχετικές τεχνολογίες.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων μάχονται σε όλο τον κόσμο για την επικράτηση στο εμπορικό στίβο. Το ίδιο ωστόσο κάνουν και οι ισχυρότερες οικονομίες του πλανήτη για να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και να επικρατήσουν των υπολοίπων.
Ο βιομηχανικός «πόλεμος» σχεδόν σε κάθε τομέα που αφορά την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών μεταξύ Ευρώπης, ΗΠΑ και Κίνας -από την εξόρυξη και διάθεση σπάνιων γαιών έως και την παραγωγή μικροτσίπ και την εξαγωγή σχετικών τεχνολογιών προς τρίτες χώρες- είναι πλέον κάτι παραπάνω από ορατός με την κάθε οικονομία να λαμβάνει τα δικά της μέτρα.
BUY NOW
Εκτός από τους φόρους και τους περιορισμούς που επιβάλλει η μία οικονομία στην άλλη, από τα πιο χαρακτηριστικά μέτρα είναι η χρηματοδότηση των ΗΠΑ προς εγχώριες εταιρείες που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο έδαφός της και να κατασκευάζουν εξαρτήματα και ανταλλακτικά σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μια στρατηγική που έχει επιλέξει και η ΕΕ.
Χαρακτηριστικά στις 8 Ιανουαρίου η Γερμανία ειδοποίησε και έλαβε την έγκριση της Κομισιόν για κρατικό πακέτο χρηματοδότησης ύψους 902 εκατομμυρίων ευρώ προς τη Northvolt, σουηδική εταιρεία παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για την κατασκευή εργοστασίου της στην πόλη Heide της Γερμανίας.
Αυτό είναι το πρώτο πακέτο χρηματοδότησης που δίνεται μέσω του μηχανισμού «Προσωρινό Πλαίσιο Κρίσης και Μετάβασης» που υιοθέτησε η Κομισιόν τον Μάρτιο του 2023, ένας μηχανισμός που αποσκοπεί μεταξύ άλλων και στην δημιουργία ενός ευνοϊκότερου οικονομικού κλίματος για τις επιχειρήσεις, στον δρόμο που έχει χαράξει η ΕΕ προς την πράσινη μετάβαση.
Αυτή είναι η πρώτη χρηματοδότηση της ΕΕ στην ιστορία προς εταιρεία κλάδου που έχει χαρακτηριστεί ως στρατηγικής σημασίας για το μέλλον της ευρωπαϊκής οικονομίας, με στόχο η Northvolt να παραμείνει σε ευρωπαϊκό έδαφος.
Οι Σουηδοί είχαν προηγουμένως εκφράσει την πρόθεσή τους να «μετακομίσουν» στις ΗΠΑ λόγω της ελκυστικής χρηματοδότησης-ενίσχυσης που προσφέρει η αμερικάνικη κυβέρνηση. Ο νέος μηχανισμός της ΕΕ θέλει να αντισταθμίσει τέτοιου είδους «προσφορές» από άλλες χώρες ώστε να κρατήσει τις εταιρείες «καθαρών τεχνολογιών» εντός των συνόρων της.
Από τις τελευταίες ανάλογες ενέργειες της Κίνας προς Ευρώπη και ΗΠΑ ήταν το μπλόκο της κινέζικης κυβέρνησης στην εξαγωγή τεχνολογιών που σχετίζονται με την εξόρυξη σπάνιων γαιών. Αυτό γιατί η Ευρώπη και η Αμερική ψάχνουν νέες χώρες-συνέταιρους για την προμήθεια πρώτων υλών όπως είναι το λίθιο, σε μια προσπάθεια να απεξαρτηθούν από το μονοπώλιο της Κίνας.
Το εργοστάσιο που θα κατασκευάσει η Northvolt στη Γερμανία θα έχει ετήσια παραγωγική δυνατότητα 60 Gwh, η οποία «μεταφράζεται» σε συστοιχίες μπαταριών που αντιστοιχούν σε 800.000 με ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.