Πώς η Ευρώπη κλείνει την πόρτα στους Κινέζους

Chinese cars 1

Η Ευρώπη πρέπει να βάλει ένα «στοπ» στην αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας πριν είναι πολύ αργά.

Η κίνηση των Η.Π.Α. να προστατεύσουν την αυτοκινητοβιομηχανία τους θα μπορούσε να έχει παρόμοια απήχηση και στην Ευρώπη. Η εξάρτηση από την Κίνα, που αυξάνεται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας λόγω της ψηφιοποίησης και της ηλεκτροκίνησης, αντιμετωπίζεται με ένα μάλλον αμφιλεγόμενο μέτρο στις Ηνωμένες Πολιτείες, μιας και μόνο τα εγχώριας κατασκευής ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιδοτούνται.

Τώρα όμως η Ευρώπη, που λίγο ή πολύ επηρεάζεται από την εξάρτηση της από την Κίνα, αρχίζει να μελετά τη δυνατότητα να ακολουθήσει τα βήματα των Η.Π.Α. εφαρμόζοντας ειδικά μέτρα, κάτι που θα είχε τεράστιες συνέπειες προς το καλύτερο... αλλά και το χειρότερο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Chinese cars 2

Το σίγουρο όμως είναι ότι κάτι πρέπει να γίνει. Και όσο περνάει ο καιρός και βυθίζεται ο ευρωπαϊκός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας στην κρίση της εποχής, τόσο πιο πολύ αντηχεί στην σκέψη διαφόρων κυβερνήσεων της Ευρώπης.

Οι συνέπειες του από την πανδημία, τα υλικοτεχνικά προβλήματα και η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, έχουν δείξει ότι η παγκοσμιοποίηση με την Κίνα στον ρόλο του κύριου προμηθευτή είναι ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα για τις οικονομίες αρκετών χωρών.

Για αυτό τον λόγο, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν αποφάσισε να πάρει μέτρα, ξεκινώντας ένα ιδιότυπο πρόγραμμα κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα βοήθειας που μπορεί να φτάσει τα 7.500 δολάρια για την αγορά ενός νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου (4.000 δολάρια για μεταχειρισμένο), και ισχύει μόνο για αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στις Η.Π.Α.. Παράλληλα, απαιτήθηκε από τους κατασκευαστές αυτών των μοντέλων να μην χρησιμοποιούν από το 2023 εξαρτήματα που εισάγονται από την Κίνα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Chinese cars 3

Παρά τις διάφορες επικρίσεις μετά την συγκεκριμένη ανακοίνωση, αυτό το μέτρο καταφέρνει όχι μόνο να δώσει ώθηση στην αμερικανική βιομηχανία, αλλά και να διασφαλίσει ότι οι Ευρωπαίοι και Ασιάτες κατασκευαστές, τόσο αυτοκινήτων όσο και κρίσιμων εξαρτημάτων όπως οι μπαταρίες, εξετάζουν το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν εργοστάσια στις Η.Π.Α. για να μην μείνουν έξω από την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου.

Αλήθεια όμως, πρέπει η Ευρώπη να αντιγράψει αυτό το μέτρο των Η.Π.Α. για να προστατευθεί από την Κίνα; Η συζήτηση βρίσκεται ήδη στο τραπέζι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς χώρες που συνδέονται στενά με την αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η Γαλλία, έχουν ήδη μιλήσει σχετικά.

Πιο συγκεκριμένα, ο Γάλλος Υπουργός Οικονομικών, Bruno Le Maire, ήταν αυτός που δρομολόγησε την πρόταση για επιδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στην Ευρώπη, και η οποία θα επέτρεπε να σταματήσει η άνοδος των κινεζικών αυτοκινήτων με τις χαμηλές τιμές στη γηραιά ήπειρο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Chinese cars 4

Και τώρα είναι η ίδια η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που κάνει μια σαφή δήλωση απέναντι στην πρόκληση που έρχεται από την Κίνα. Με αφορμή την Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού, μια έκθεση όπου η παρουσία των Κινέζων κατάφερε να επισκιάσει την τοπική βιομηχανία, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, μίλησε πολύ ξεκάθαρα για αυτή την κατάσταση.

Ο κ. Tavares απαιτεί από την Ευρώπη να κάνει μια κίνηση ενάντια στην πρόοδο του κινεζικού αυτοκινήτου, αυτοκινήτων που έχουν καταφέρει να βελτιωθούν πολύ τα τελευταία χρόνια, ώστε να μπορούν να ανταγωνιστούν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα σε ποιότητα, ασφάλεια και τεχνολογία, αλλά προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές.

Σε όλα αυτά όμως θα πρέπει να προστεθεί και η ενεργειακή κρίση που προήλθε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, μια σύγκρουση που έχει αναδείξει την εξάρτηση της Ευρώπης από διάφορες χώρες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ