Ένα πολύ απλό «κόλπο» που πρέπει να γίνει συνήθεια για όλους τους οδηγούς που έχουν στην κατοχή τους αυτοκίνητο με υπετροφοδοτούμενο κινητήρα.
Οι κινητήρες που χρησιμοποιούν υπερσυμπιεστή για να αυξήσουν την απόδοσή τους αποτελούν πλέον κοινό τόπο στον κόσμο των τεσσάρων τροχών. Οι σύγχρονοι υπερσυμπιεστές εξάτμισης αποδεικνύονται ιδιαίτερα αξιόπιστοι και μπορούν να εκτελούν απρόσκοπτα το έργο τους για δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα απαιτώντας από τους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων μόνο την προσοχή στη συντήρησή τους που προβλέπεται στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή.
Ωστόσο, υπάρχει ένα «κόλπο» για τον χρήστη του οχήματος που πρέπει να ανάγει σε καθημερινή συνήθεια, και μπορεί να εξασφαλίσει ακόμη μεγαλύτερη μακροζωϊά για ένα μέρος του κινητήριου συνόλου που είναι ιδιαίτερα δαπανηρό αν χρειαστεί να επισκευαστεί ή να αντικατασταθεί.
BUY NOW
Πριν αναφέρουμε τη συνήθεια που θα πρέπει να υιοθετηθεί από οδηγό turbo αυτοκινήτου, θα πρέπει να αντιληφθούμε γιατί είναι απαραίτητο να οδηγούμε «ευγενικά» ένα τούρμπο αυτοκίνητο, ειδικά εάν είναι παλιό ή έχει διανύσει πολλά χιλιόμετρα. Ο στροβιλοσυμπιεστής γυρίζει σε υψηλές στροφές (200.000) και λιπαίνεται με το ίδιο λιπαντικό του κινητήρα. Με τα χρόνια, οι ακραίες αλλαγές στην θερμοκρασία επηρεάζουν το τούρμπο και καταλήγουν να το φθείρουν.
Η αναπόφευκτη τριβή που δημιουργείται στο τούρμπο σημαίνει ότι η ζωή του δεν είναι απεριόριστη, αλλά με την σωστή φροντίδα, ένα τούρμπο μπορεί να διαρκέσει όσο το ίδιο το αυτοκίνητο.
Τα προβλήματα όμως έρχονται όταν δεν μεταχειριζόμαστε σωστά τον τούρμπο κινητήρα μας. Εάν ξεκινήσουμε την διαδρομή μας αμέσως μετά την εκκίνηση του κινητήρα και επιταχύνουμε δυνατά, το τούρμπο μας θα υποστεί μεγαλύτερη τριβή καθώς το λάδι του κινητήρα δεν θα έχει λιπάνει επαρκώς τα εσωτερικά του μέρη, με αποτέλεσμα να το υποβάλουμε σε καταπόνηση.
Το ίδιο βέβαια θα συμβεί στο τούρμπο μας εάν σβήσουμε αμέσως τον κινητήρα μας μετά από μία διαδρομή με υψηλή ταχύτητα. Το λάδι που «λούζει» τον άξονα του τούρμπο θα σταματήσει να κυκλοφορεί και θα απανθρακωθεί λόγων των πολύ υψηλών θερμοκρασιών. Το φαινόμενο θα αφήσει βρωμιές που σιγά σιγά θα προκαλέσουν βλάβες στο τούρμπο και θα αυξήσουν τα διάκενα. Όλα αυτά μαζί, αποτελούν την τέλεια συνταγή για να συμβεί μια ακριβή βλάβη στο τούρμπο.
Το αυτοκίνητο θα αρχίσει να καταναλώνει λάδι, ένα από τα συμπτώματα ενός τούρμπο που αργοπεθαίνει, και οι κραδασμοί που προκαλούνται από τα διάκενα μπορεί να προκαλέσουν σπάσιμο των πτερυγίων του. Και εκεί αρχίζουν τα μεγάλα προβλήματα. Εάν χρειαστεί αλλαγή μόνο του τούρμπο, τότε να υπολογίζετε σε ζημιά με κόστος τεσσάρων ψηφίων. Σε μεγαλύτερες ζημιές, να έχει χτυπήσει και ο κινητήρας, το κόστος επισκευής θα ανέβει.
Τι είναι όμως ο κανόνας ενός λεπτού; Όταν εκκινούμε τον κινητήρα του αυτοκίνητου μας, τον αφήνουμε να λειτουργήσει στο ρελαντί για ένα λεπτό. Ο χρόνος αυτός είναι αρκετός για να κουμπώσουμε την ζώνη ασφαλείας, να βάλουμε τα μικροαντικείμενα μας στις θήκες, να ρυθμίσουμε το σύστημα πλοήγησης ή να ενημερώσουμε κάποιον για την διαδρομή μας.
Μόλις περάσει το λεπτό, ξεκινάμε την διαδρομή μας και οδηγούμε ήπια και στρωτά μέχρι το λιπαντικό του κινητήρα μας να φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας. Ο χρόνος που απαιτείται συνήθως για να ανεβάσει θερμοκρασία του λιπαντικό είναι περίπου 15 λεπτά από την εκκίνηση της διαδρομής.
Πέρα όμως από την εκκίνηση, ο κανόνας του ενός λεπτού ισχύει και όταν τελειώνουμε την διαδρομή μας και σταθμεύουμε. Όταν έχει πιεστεί ο κινητήρας και κατά συνέπεια το τούρμπο του, καλό είναι να κόψουμε ρυθμό όταν πλησιάζουμε στον προορισμό μας και να διατηρήσουμε τον κινητήρα σε λειτουργία μέχρι να μαζέψουμε τα πράγματά μας. Σε αυτή την περίπτωση, το τούρμπο θα ρίξει την θερμοκρασία του σωστά και δεν θα υπάρξουν προβλήματα που θα το πληγώσουν.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ