Τα οχήματα υδρογόνου δεν επηρεάζονται από κλιματολογικές συνθήκες, όπως οι υψηλές θερμοκρασίες ή το πολύ κρύο.
Για τα πλεονεκτήματα της υδρογονοκίνησης έναντι της ηλεκτροκίνησης, ειδικά στα βαρέα οχήματα, αναφέρθηκε ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του ομίλου Motor Oil, κατά την τοποθέτησή του στο 3ο JIVE Roadshow, το οποίο διοργανώθηκε στο αμαξοστάσιο του Ρέντη, όπου και έφτασε ένα λεωφορείο υδρογόνου στο πλαίσιο συνεργασίας με τη Motor Oil προκειμένου να εκτιμηθεί η αποδοτικότητα της υδρογονοκίνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Ο κ. Χατζηφώτης επισήμανε ότι: «Τα λεωφορεία υδρογόνου είναι αθόρυβα και ασφαλή οχήματα ενώ βάσει των πορισμάτων μελετών της Motor Oil, που επιβεβαιώνονται από τη διεθνή εμπειρία, καταδεικνύεται ότι με δεδομένες τις κλιματολογικές συνθήκες, τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, αλλά και της γεωμορφολογίας της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, τα συγκεκριμένα λεωφορεία δείχνουν καταλληλότερα σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά καθώς ανεφοδιάζονται σε 15 λεπτά, όχι σε 4 ώρες, άρα παρέχουν μεγαλύτερη αξιοποίηση στο συγκοινωνιακό έργο. Δεν επηρεάζονται από κλιματολογικές συνθήκες, όπως οι υψηλές θερμοκρασίες ή το πολύ κρύο. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι το κόστος κατανάλωσης υδρογόνου σε σχέση με την ηλεκτροφόρτιση μπορεί υπό συνθήκες να εξομοιωθεί. Κι αυτό δεδομένου ότι σήμερα το εν λόγω καύσιμο είναι ακριβότερο και από το πετρέλαιο.»
BUY NOW
Στόχος τα 50 έως 100 λεωφορεία υδρογόνου στην ΟΣΥ
Στο βασικό στόχο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο οποίος είναι η διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών και η βελτίωση της ποιότητας της μετακίνησής τους, αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Γιάννης Ξιφαράς, τονίζοντας ταυτόχρονα τη σημασία που δίνεται στον τομέα της προσβασιμότητας στα Μέσα Μεταφοράς. Αναφορικά με τη χρήση των νέων τεχνολογιών στον τομέα των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, ο κ. Ξιφαράς υπογράμμισε ότι «τα τελευταία τέσσερα χρόνια γίνονται στοχευμένα βήματα για την αναβάθμισή τους» αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για ένα extreme makeover. Επισημαίνοντας τα οφέλη της υδρογονοκίνησης ανέφερε ότι υπάρχει πλάνο, το οποίο εξετάζει το υπουργείο, για την ένταξη 50 έως 100 νέων λεωφορείων υδρογόνου, ενώ έχει εγκριθεί ήδη η χρηματοδότηση για τη δημιουργία πρατηρίου υδρογόνου στις εγκαταστάσεις της Ο.ΣΥ. Α.Ε.
Την ανθρωποκεντρική προσπάθεια της Ο.ΣΥ. Α.Ε. αλλά και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην κατεύθυνση της βελτίωσης της ποιότητας μετακίνησης των πολιτών ανέδειξε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας Στέφανος Αγιάσογλου, τονίζοντας ότι «το υδρογόνο αποτελεί το καύσιμο του μέλλοντος στις βαριές μεταφορές όπως είναι οι αστικές συγκοινωνίες». Αναφερόμενος στη συνεργασία της Ο.ΣΥ. Α.Ε. με την Motor Oil για τη δημιουργία μιας μικρής κοιλάδας υδρογόνου στην Ελλάδα, που θα χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε. τόνισε ότι: «σύντομα δύο λεωφορεία υδρογόνου θα ενταχθούν στο στόλο των οχημάτων των Οδικών Συγκοινωνιών και θα εξυπηρετούν τους πολίτες και με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε τις απαραίτητες δοκιμές για να κάνουμε ένα ακόμη άλμα και να περάσουμε στη χρήση αυτής της τεχνολογίας».
Το λεωφορείο που παρουσιάστηκε είναι προπομπός των δυο λεωφορείων υδρογόνου που θα αποκτήσει έως το 2026 η ΟΣΥ, και θα ανοίξουν τον δρόμο για να συμπεριληφθεί η νέα τεχνολογία στην ανανέωση του στόλου που προχωρά από το υπουργείο με ικανό αριθμό λεωφορείων υδρογόνου.
Το συγκεκριμένο όχημα ανήκει στην τυπική κατηγορία 12-μετρων αστικών χαμηλοδάπεδων οχημάτων, μπορεί να μεταφέρει έως 82 άτομα εκ των οποίων τα 37 καθήμενα και διαθέτει τρεις δίφυλλες θύρες εισόδου και ηλεκτρική ράμπα στη μεσαία θύρα για τη διευκόλυνση επιβίβασης-αποβίβασης ΑΜΕΑ, καμπίνα με σύστημα βεβιασμένου αερισμού, αντλία θερμότητας και θερμαντικά σώματα, ανατομικά καθίσματα, εσωτερικό φωτισμό με σώματα LED ρυθμιζόμενης έντασης και σύστημα επιγονάτισης για τη διευκόλυνση της εισόδου-εξόδου των επιβατών.
Το σύστημα πρόωσης του λεωφορείου είναι τεχνολογίας κυψέλης καυσίμου 70 Kw (hydrogen fuel cell) και το σύστημα μετάδοσης της κίνησης αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες ενσωματωμένους επί τροχών στον οπίσθιο άξονα του οχήματος ενώ οι δεξαμενές είναι τοποθετημένες στην οροφή. Σύμφωνα με τον Solaris, τα οχήματα ανεφοδιάζονται γρήγορα και έχουν αυτονομία περίπου 350 χιλιομέτρων.
Το λεωφορείο χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα από χαμηλό επίπεδο θορύβου και έλλειψη κραδασμών κατά την κίνηση. Επιπλέον, το μόνο προϊόν της χημικής αντίδρασης που λαμβάνει χώρα στην κυψέλη καυσίμου υδρογόνου είναι το νερό.