
Διαφορετικές απόψεις σχετικά με την αλλαγή της νομοθεσία είχε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία των συναρμόδιων Υπουργείων.
Σε δύο «στρατόπεδα» φαίνεται να είχε χωριστεί η προηγούμενη πολιτική ηγεσία των συναρμόδιων Υπουργείων για ένα θέμα που αφορά στον κλάδο των επαγγελματικών οχημάτων και ειδικότερα των φορτηγών.
Ο λόγος εστιάζεται κυρίως στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα φορτηγά και πιο συγκεκριμένα στις οδικές μεταφορές Δημοσίας Χρήσης των οποίων οι νέοι επαγγελματίες ή οι νέες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο θα πρέπει να έχουν στην κατοχή τους φορτηγά που πληρούν τουλάχιστον την προτελευταία οδηγία ρύπων Euro 6D δηλαδή με πρώτη άδεια κυκλοφορίας το 2019 (σήμερα η τελευταία οδηγία ρύπων είναι Euro 6 E).
BUY NOW

Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε δεχθεί ισχυρές «πιέσεις» από εμπόρους κυρίως εισαγόμενων μεταχειρισμένων φορτηγών αλλά και ιδιοκτήτες μεταφορικών εταιρειών και απλούς επαγγελματίες οι οποίοι ζητούσαν έντονα την αλλαγή της νομοθεσίας ώστε όσοι εισέρχονται στον κλάδο να μπορούν να αποκτούν παλαιότερα φορτηγά δηλαδή εκείνα που πληρούν την πρώτη οδηγία ρύπων Euro 6 (πρώτη άδεια κυκλοφορίας το 2012-2013) τα οποία σύμφωνα με εκείνους κοστίζουν πολύ λιγότερα χρήματα και έχουν χαμηλές εκπομπές ρύπων αλλά και μικροσωματιδίων.
Αποτέλεσμα των «πιέσεων» ήταν η προηγούμενη πολιτική ηγεσία να έχει «υποσχεθεί» την τροποποίηση της νομοθεσίας ώστε οι νέοι επιχειρηματίες στις μεταφορές Δημοσίας Χρήσης να μπορούν να αποκτήσουν ένα παλαιότερο και φθηνότερο Euro 6 φορτηγό.
Ωστόσο παρά τις «υποσχέσεις» που είχε δώσει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η πολιτική ηγεσία άλλων συναρμόδιων Υπουργείων σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr είχαν διαφορετική άποψη η κάθε μία για τους δικούς της λόγους.

Αρχικά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δεν έβλεπε με ιδιαίτερα καλό μάτι την αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο ώστε οι νέοι επιχειρηματίες μεταφορών Δημοσίας Χρήσης να μπορούν να αποκτούν φορτηγά Euro 6 πρώτης γενιάς αντί για Euro 6D που αφορούν την τελευταία γενιά καθώς θα μειώνονταν αισθητά τα κρατικά έσοδα. Άλλωστε οι πωλήσεις καινούριων φορτηγών στην Ελλάδα καταγράφουν τόσο χαμηλές πτήσεις και μία τέτοια αλλαγή κυριολεκτικά θα τις ισοπέδωνε!
Σύμμαχος του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στέφθηκε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και μάλιστα τα στελέχη της αντέδρασαν πολύ έντονα στο άκουσμα και μόνο της είδησης περί αλλαγής της νομοθεσίας ηλικίας των φορτηγών στις μεταφορές Δημοσίας Χρήσης.
Σύμφωνα με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ η Ελλάδα έχει ήδη τον παλαιότερο στόλο φορτηγών στην ΕΕ, με τη μέση ηλικία να φθάνει τα 23 έτη, δηλαδή με το 56% των φορτηγών μας να έχει ηλικία άνω των 20 ετών, με την συντριπτική πλειοχηφία των οχημάτων να έχει διανύσει πάνω από 2 εκατ. χιλιόμετρα!
Επίσης από μελέτη του ΕΜΠ, τα φορτηγά με ηλικίες άνω των 15 ετών, σε σχέση με αυτά ηλικίας 0-5 ετών, συμμετέχουν σε δυστυχήματα, με αποτέλεσμα 27 φορές περισσότερους νεκρούς και την ίδια στιγμή τα σωματίδια και τα οξείδια του αζώτου που εκπέμπουν τα παλαιά φορτηγά είναι συνυπεύθυνα για τους 13.000 πρόωρους θανάτους.

Τα στελέχη του ΥΠΕΝ μάλιστα είχαν επισημάνει ότι είναι απολύτως αναγκαία η νομοθέτηση ώστε οι νέες άδειες Δημοσίας Χρήσης, να αφορούν φορτηγά του εκάστοτε πλέον σύγχρονου προτύπου Euro (σήμερα Euro 6E) και όχι φορτηγά με ηλικίες άνω των 13 ετών.
Εκτός όμως των παραπάνω η Περιφέρεια Αττικής έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας ότι η αύξηση του μέσου όρου ηλικίας των φορτηγών θα επιδεινώσει περαιτέρω το κυκλοφοριακό πρόβλημα στους μεγάλους οδικούς άξονες (πχ. στον Κηφισό), από τις συνεχείς βλάβες των παλαιών φορτηγών. Μάλιστα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής, 4 στις 5 ακινητοποιήσεις στην εθνική οδό αφορούν σε βλάβες παλαιών φορτηγών.
Τέλος στα αρνητικά στοιχεία που θα επιδεινώσουν την περιβαλλοντική κατάσταση αλλά και την οδική ασφάλεια περιλαμβάνεται και η εκτίμηση ότι το 40% των φορτηγών δεν προσέρχεται καθόλου για έλεγχο ΚΤΕΟ.

Όλα αυτά διαδραματίζονται σε μια χρονική στιγμή όπου η κυβέρνηση έχει δώσει σαφή εντολή για μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση μείωση των μέσων εκπομπών CO2 αλλά και βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Οι νέες πολιτικές ηγεσίες των συναρμόδιων Υπουργείων θα καλεστούν πολύ σύντομα να λύσουν τον γρίφο και να αποφασίσουν τελικά αν θα επιτραπεί ή όχι η απόκτηση ενός φορτηγού Euro 6 για μεταφορές Δημοσίας Χρήσης ή θα παραμείνει σε ισχύ η προτελευταία οδηγία ρύπων που δεν είναι άλλη από την Euro 6D...